یکی از شاخصه‌های فرهنگی تمدن ایرانیان، نوروز است/ احیای بیش از 130 بنای تاریخی در سراسر کشور

مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین‌الملل‌ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: نوروز در فرهنگ ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد و یکی از شاخصه‌های فرهنگی تمدن ماست.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌‌آریا، مراسم پیشواز از نوروز و آیین سنتی سمنوپزان توسط صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی با حضور حسین ساری مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین‌الملل‌ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی، طاهره قیومی مشاور و مسئول پیگیری‌های ویژه وزیر، سیدمصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی و یحیی دارایی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز، عصر سه‌شنبه 16 اسفندماه 1401 در عمارت مسعودیه برگزار شد.

حسین ساری مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین‌الملل‌ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن تبریک میلاد با سعادت امام زمان (عج) در این مراسم گفت: نوروز در فرهنگ ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد، آیینی که با فرهنگ و تمدن ما عجین شده است. حوزه تمدن ایرانی برای نوروز اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل است.

او ادامه داد: یکی از شاخصه‌های فرهنگی تمدن ما ایرانیان، همین نوروز است و چه بسا در اقصی نقاط دنیا ما را با چنین آیین‌هایی می‌شناسند. یکی از مراسم‌هایی که متناسب با ایام نوروز بوده سمنوپزان است.

مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین‌الملل‌ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: به تعبیر مهندس ضرغامی، میراث‌فرهنگی ناملموس ما کم از میراث‌فرهنگی ملموس ندارد و باید برای مردم  این میراث را تبیین کنیم. سمنوپزان نیز یکی از این میراث‌های فرهنگی ناملموس ماست.

ساری بیان کرد: صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی در سنوات مختلف تعدادی از ابنیه تاریخی را به حیات خود بازگردانده است. بهترین رویکرد در مواجه با ابنیه تاریخی ایجاد شده واگذاری این ابنیه برای مرمت و احیا به مردم است.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی در ادامه گفت:  بیش از ۱۳۰ بنای تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف در سراسر کشور توسط صندوق احیا مرمت شده و در حال بهره‌برداری است، این موضوع با حضور مردم محقق شده است.

نماد ایران فرهنگی نوروز است

سید مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی ضمن تشکر از مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی برای برگزاری مراسم پیشواز نوروز گفت: میراث‌فرهنگی ناملموس کاملا مشهود هست شامل خوراک، آیین‌ها، موسیقی‌ سنتی و... است.

او افزود: ایران فرهنگی ما از بخش‌هایی از کشور چین شروع می‌شود و تا بخش‌هایی از آفریقا ادامه پیدا می‌کند.

فاطمی تصریح کرد: ایران فرهنگی مجموعه‌ای از کشورها را درون خود دارد. بی‌شک نماد ایران فرهنگی نوروز است و این پرچم ما در بین فارسی زبانان است. صندوق احیا با برگزاری مراسم پیشواز از نوروز کار ارزشمندی انجام داده و به این فرهنگ ایرانیان ارج نهاده است و به این حوزه ورود پیدا کرده است.

راه‌اندازی گردشگری صنعتی در استان البرز

شهرام علی‌محمدی معاون گردشگری البرز در ادامه گفت: استان البرز با توجه به اینکه قومیت‌های مختلف در آن زندگی می‌کنند، ایران کوچک است و به‌عنوان استان چهار فصل حضور پررنگی دارد.

او ادامه داد: با کمک دوستان و همکاران قصد داریم تا استان البرز را از استان معبر و مواصلاتی به استان مقصد تبدیل کنیم. این استان جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و صنعتی زیادی دارد.

علی‌محمدی تصریح کرد: گردشگری صنعتی را در البرز راه‌اندازی کردیم. امیدواریم بتوانیم سمنو را  به‌عنوان گردشگری خوراک البرز به ثبت برسانیم و این آیین را ترویج دهیم. یکی از حوزه‌هایی که در البرز تخصصی شده همین سمنوپزان است از این طریق توانستیم این موضوع را به ایستگاه گردشگری تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011216640387

برچسب‌ها