برگزاری دومین یادواره میرکمبر اسطوره بلوچستان در شهر بنت نیکشهر

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیکشهر گفت: دومین یادواره میرکمبر اسطوره بلوچستان در شهر بنت از توابع شهرستان نیکشهر برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، دومین یادواره میرکمبر، اسطوره بلوچستان ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۱ باحضور چهره‌های شاخص فرهنگی و هنری استان در شهر بنت از توابع شهرستان نیکشهر برگزار شد.

عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی در دومین یادواره میرکمبر اظهار کرد: آنچه که امروز ما را پس از دو قرن گرد هم آورده است، جوانمردی و بزرگ‌منشی میرکمبر است که هرگز در مقابل زورگویان سر خم نکرد و جانش را برای ناموس و وطنش قربانی کرد.

او ادامه داد: ارزش‌هایی که میرکمبر در دامان خانواده یاد گرفته بود او را در مسیری برد که تاریخ به آن فخر می‌کند و نام او به عنوان اسطوره بلوچستان جاودانه است.

او بیان کرد: در نقاط مختلف سرزمین پهناور بلوچستان اسطوره‌هایی زندگی می‌کردند که الگوهایی کم‌نظیر برای ما هستند تا بتوانیم رهروان اصلی راه شجاعت و وطن‌دوستی و مردانگی باشیم.

نماینده مردم بخش بنت در مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید فضایل اخلاقی و انسانی شخصیت‌هایی مثل میرکمبر را در وجودمان نگه داریم و با خلق آثار هنری و مکتوب درباره زندگی و رشادت‌های آنها، میراث‌داران خوبی برای آیندگان باشیم.

خیرالنسا امیری رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیکشهر در این یادواره اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ سال قبل رادمردی به نام کمبر از دیار بنت در ۷۵ کیلومتری غرب نیکشهر می‌زیست که دلاورمردی و شجاعتش او را شهره عام و خاص کرده بود و تا سالیان سال دلیری و حماسه آفرینی‌اش اسوه‌ای برای قوم بلوچ شده بود که به دلیل همین ویژگی‌های شخصیتی‌اش به نام میرکمبر مشهور شد.

او گفت: میرکمبر اسطوره بلوچستان و نشانی از مردانگی و شجاعت مردم بلوچ است.

گفتنی است؛ در این مراسم برنامه‌هایی از جمله شعرخوانی، اجرای موسیقی سنتی و تحلیل شخصیت میرکمبر توسط اساتید برجسته استان اجرا شد.

انتهای پیام

انتهای پیام/

کد خبر 14020107309733

برچسب‌ها