سفره خوش رنگ و لعاب گیلان در ماه مبارک رمضان/ پخت شیرینی 300 ساله «رشته خوشکار» تا بعد از عید فطر

در استان گیلان که به عنوان استان دیار میرزا شناخته می شود، بیش از 200 نوع غذا طبخ می شود و با این تنوع غذایی یکی از بهترین و رنگارنگ ترین سفره های افطاری و سحری را در ماه مبارک رمضان در کشور دارد.

میراث آریا: استان گیلان یکی از خوش رنگ و لعاب ترین استان های ایران است که همچون دیگر استان های کشور در ماه مبارک رمضان آداب و رسوم سنتی و محلی خود را دارد که هرساله در طول این یک ماه مبارک برگزار می شود. یکی از زیبایی‌های ماه رمضان وجود آداب و رسوم مختلف در هر نقطه از ایران است. بنابراین اگر بخواهیم از زیبایی های ماه مبارک رمضان در یکی از قشنگ ترین و متنوع ترین استان های کشور صحبت کنیم، قطعا سر صحبت، استان گیلان است. در این استان که به عنوان استان دیار میرزا شناخته می شود، بیش از 200 نوع غذا طبخ می شود و با این تنوع غذایی یکی از بهترین و رنگارنگ ترین سفره های افطاری و سحری را در ماه مبارک رمضان در کشور دارد؛ البته ناگفته نماند که با توجه به این همه رنگ و لعاب، شهر رشت این استان توانست در سال 1394 بنابر این تنوع غذایی به طور رسمی در بخش خوراک شناسی شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو ثبت شود.

 

تکاپو و جنب و جوش مردم از پیش از آغاز ماه مبارک رمضان برای تمیز کردن خانه و زیباسازی چهره شهر از اصلی ترین خصوصیت های مردم تمامی استان های کشور در این ماه است که آن ها را برای ورود به ماه مقدس و ارزشمند رمضان آماده می کند؛ استان گیلان نیز از این قاعده مستثنی نیست و چهره‌ شهرها و روستاهای گیلان از نیمه‌ ماه مبارک شعبان دگرگون می ‌شود.

یکی از قشنگ ترین اعتقادات مردم کشور در تمامی استان ها این است که به پیشواز ماه رمضان بروند و این استقبال را با خانه تکانی، تمیزکردن خانه ها، مغازه و بازارهایشان نشان می دهند؛ چراکه معتقدند اگر اینگونه رفتار کنند، سال پر برکت و پررونقی خواهند داشت. این اعتقاد در هر استان به شکل یک سنتی در آمده است. در استان گیلان نیز به این سنت، «پیشاگو» گفته می شود.

یکی دیگر از اصلی ترین آداب و رسوم مناطق مختلف کشور که در تمامی استان ها اکثرا انجام می شود اما در شکل و شمایل متفاوت، بیدار کردن همسایگان برای خوردن سحری است. این سنت در گیلان به هنگام سحری همراه با شعرخوانی بزرگان محل همراه بود و همچنان نیز در روستاهای استان به صورت پابرجا انجام می شود. شکل اجرایی این سنت به این صورت بود که بزرگان محله کوچه و پس کوچه ها را با در دست داشتن یک فانوس و عصا طی کرده و با خواندن شعر «سحر خوران ویریزید» همسایگان خود را برای خوردن سحر بیدار می کردند.

در استان گیلان که به عنوان استان دیار میرزا شناخته می شود، بیش از 200 نوع غذا طبخ می شود و با این تنوع غذایی یکی از بهترین و رنگارنگ ترین سفره های افطاری و سحری را در ماه مبارک رمضان در کشور دارد؛ غذاهایی مثل باقلاقاتوق، اناربیج، سیرابیج، نازخاتون، کولی غورابیج، ماهی فیبیج، ماهی قلیه شمالی، واویشکا، ترش تره، کال کباب، بورانی بادمجان و... . البته ناگفته نماند که با توجه به این همه رنگ و لعاب، شهر رشت این استان توانست در سال 1394 بنابر این تنوع غذایی به طور رسمی در بخش خوراک شناسی شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو ثبت شود.

پخت آش فاطمه زهرا(س) و ترش آش گیلانی ها در ماه مبارک رمضان

یکی دیگر از مهم ترین آداب و رسوم گیلانی‌ها در این ماه، افطاری دادن به میهمانان و همسایگان است، به گونه ای که این جریان، اصل جدا نشدنی از آداب و رسوم مردم این منطقه است. زنان گیلانی در این ایام آش های خانگی از جمله آش فاطمه زهرا (س) و «ترش آش» را درست کرده و در این ایام توزیع می کنند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید گیلانی ها یک شیرینی 300 ساله به نام «رشته خوشکار» دارند که پخت آن از قبل ماه رمضان تا پس از آن ادامه داشته و در کنار بامیه و زولبیا سر سفره افطار قرار می گیرد.

«آواز خروس سفید»، سنت خوش یمن گیلانی ها

قشنگی آداب و رسوم مناطق مختلف کشور این است که همگی در تلاش هستند تا اصول ارزشمندی را با آئین های مختلف زنده نگه دارند، یکی از قشنگ ترین این آئین ها، رسم باستانی «آواز خروس سفید» در استان گیلان است؛ در آن زمان ها معمولاً اعتقاد بر این بود که خروس سفید خوش یمن است، به همین جهت در هر خانه ای یک خروس سفید پیدا می شد. کار آن خروس هم این بود که یک ساعت قبل از اذان می خواند، رسم هم بر این بود که مردم با آواز اول خروس باید بیدار می شدند، با آواز دوم غذا گرم می کردند و با آواز سوم غذاها را می خوردند و آماده اذان می شدند.

سنت تشویق و ترغیب نوجوانان به نماز و روزه در گیلان

رسمی که مختص به نوجوانان روزه دار این استان است. در گذشته، زمانی که نوجوان ها برای اولین بار روزه می گرفتند، پدربزرگ خانواده گاوی را به نشان جایزه نوجوانان روزه دار گیلانی کنار می گذاشت تا بچه ها را به نماز و روزه ترغیب کند. البته این سنت در میان تمام مردم گیلان به صورت یکسان برگزار نشده اما برخی از مردم به آن معتقدند.

حضور عروس و داماد بر سر سفره افطار و افزایش برکت زندگی مردم استان گیلان

یکی از مهم ترین اعتقادات مردم گیلان در ماه مبارک رمضان، بهره مندی از برکت حضور عروس و داماد بر سر سفره افطار است. مردم خون گرم گیلان احترام و توجه خاصی برای عروس و دامادها قائل هستند و معتقد بودند که اگر عروس و داماد را به سفره افطارشان دعوت کنند خیر و برکت زندگی خودشان و خوشبختی عروس و داماد بیشتر می شود.

هر آن چه که باید از خوراک مردم گیلان در ماه رمضان بدانید

در ابتدای گزارش از تنوع غذایی در گیلان صحبت کنیم و حال شاید برای شما سوال باشد که مردم این استان با توجه به این حجم از غذاهای رنگارنگ برای افطار و سحری چه می خورند و به عبارت دیگر پای ثابت سفره های افطارشان چه خوراکی هایی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مردم گیلان در هنگام سحر بیشتر از برنج و خورشت های محلی مثل باقالی ‌قاتوق،‌ ترش‌تره، فسنجان و اناربیج و ... استفاده کرده و تلاش می کنند که مصرف میوه و سبزیجات شان را هم در هنگام سحری افزایش بدهند. مردم گیلان معمولاً در ماه رمضان از غذاهایی مثل پنیر سیاه مِزگی، شامی رشتی، آش کشک، کِشتا، کولاس، گندمی،کُماج، نان روغنی، فرنی، حلوای ترک، رشته رشتی و خاتون پنجره و ... استفاده می کنند.

نکته ای که باید در بخش خوراک مردم گیلان در ماه مبارک رمضان به آن اشاره کنیم، این است که مردم گیلان در تهیه غذای افطار و سحر از مواد خوراکی ای استفاده می کنند که توان بدنی روزه داران را افزایش بدهد، به طور مثال یکی از این خوراکی ها، شیرینی «گل پالوده» یکی از خوشمزه ترین شیرینی های محلی گیلانی است که به دلیل مقوی بودن و ارگانیک بودن و نداشتن مواد افزودنی، می تواند بدن روزه دار را مقاوم نگه دارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020122147381

برچسب‌ها