اتمام پروژه شمش تبریزی خوی نیازمند همدلی مسئولان استانی و شهرستانی است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: برای تکمیل پروژه شمش تبریزی خوی باید از دادن وعده وعید خالی پرهیز کرده و همگان اعم از مسئولان استانی و شهرستان با جان و دل پای کار باشند.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، مرتضی صفری 31 اردیبهشت 1402 در جلسه بررسی پروژه‌های تاریخی و گردشگری خوی با اشاره به کمبود اعتبارات و پایین بودن بودجه این اداره‌کل اظهار کرد: مجموع اعتبارات عمرانی خوی هشت میلیارد تومان بوده که تاکنون چهار میلیارد تومان آن تخصیص یافته است که از این میزان نیز سه میلیارد تومان آن به مجموعه شمس تبریزی خوی اختصاص دارد که پاسخگوی نیازهای مرمتی و حفاظتی خوی نیست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: در  بازدید رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از پروژه‌های تاریخی و گردشگری ارومیه به اهمیت و در اولویت پروژه شمس تبریزی خوی و مسجد جامع ارومیه تاکید و درخواست اعتبار ویژه برای این دو پروژه شد.

او ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری خوی از بین نیروهای اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بهترین گزینه برای ریاست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی منصوب شد که او با روحیه خستگی‌ناپذیری برای انجام کارهای بزرگ در این شهرستان تلاش خواهد کرد و بنده از مسئولان خوی می‌خواهم با او نهایت همکاری داشته باشند.

او با اشاره به اهمیت مرمت و احیای بازار تاریخی خوی تصریح کرد: مرمت و احیای بازار خوی نیازمند همکاری کسبه این بازار، شهرداری و شورای شهر و اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی است.

صفری خاطرنشان کرد: مجموع اعتبار اختصاص یافته برای مرمت بازار خوی 200 میلیون تومان بوده که با این اعتبار نمی‌توان کاری از پیش برد و برای این منظور مشارکت شهرداری و شورای شهر خوی در اجرای این پروژه ضروری است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی با اشاره به مصوبات سفر استاندار آذربایجان غربی به خوی گفت: صدور پروانه و تصویب 20 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه شمس تبریزی، تملک حمام تاریخی محمدبیگ توسط شهرداری خوی، ساماندهی فاضلاب بازار، مطالعه طرح ویژه محدوده شمش تبریزی خوی، ساماندهی کاروانسرای خان با همکاری اداره‌کل و شهرداری و واگذاری زمین برای راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی توسط شهرداری خوی از جمله این مصوبات هستند که باید برای هر دستگاه در حطیه ماموریتی خود پیگیر اجرای این مصوبات باشد.

اختصاص 25 درصد اعتبارات عمرانی خوی برای مرمت و احیای بناهای تاریخی

رئیس شورای شهر خوی نیز در این جلسه با بیان اینکه حل مشکل ساکنین بافت تاریخی خوی باید در اولویت قرار بگیرد، اظهار کرد: اتمام پروژه شمس تبریزی نیز یکی دیگر از مطالبات مردم خوی بوده که اعتبارات مصوب ملی و استانی آن به صورت قطره‌چکانی بوده و این موضوع موجب طولانی شدن پروژه شمس تبریزی شده است.

او تصریح کرد: شهرداری و شورای شهر خوی آمادگی دارد تا در صورت واگذاری این پروژه به شهرداری، اعتبار لازم برای تکمیل پروژه را در اسرع وقت تامین کند.

شهسوار همچنین خواستار حل موانع سر راه توسعه امامزاده سیدبهلول و مرمت و احیای بازار تاریخی خوی شد و تصریح کرد: مدیریت شهری خوی برای احیا و مرمت کاروانسرای خوی، مسجد مطلب‌خان، ساختمان شورا و بازار خوی نیز اعلام آمادگی می‌کند.

رئیس شورای شهر خوی بیان کرد: 25 درصد اعتبارات عمرانی خوی برای حفظ و مرمت آثار تاریخی خوی اختصاص داده شده تا هسته مرکزی این شهرستان به یک قطب گردشگری تبدیل شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020231378514

برچسب‌ها