به گزارش میراثآریا به نقل از روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، یاسر حمزوی دانشیار پژوهشکده ابنیه و بافتهای تاریخیفرهنگی این مطلب را در کرسی ترویجی«فن شناخت آرایههای لایهچینی دوره صفویه در ایران» که مهناز اشرفی رئیس پژوهشکده ابنیه و بافتهای تاریخیفرهنگی در جایگاه رئیس جلسه و مهدی رازانی دانشیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز و غلامرضا رحمانی معاون فناوری و کاربردیسازی به عنوان ناقد در آن حضور داشتند مطرح کرد.
ارائه دهنده این کرسی ترویجی، به طرح و تحلیل نتایج مطالعات میدانی و پژوهشهای چند سال گذشته با موضوع «فن شناخت آرایههای لایهچینی دوره صفویه در ایران» پرداخت وآرایههای لایهچینی و طلاکاری را از زیباترین هنرهای برجستهنمایی به همراه درخشش خیرهکننده رنگ طلا در نقوش دیوارنگارها دانست که بیشترین بقایای آن در ایران، مربوط به دوران صفویه است و در اکثر بناهای شاخص این دوره میتوان این هنر را مشاهده کرد.
متخصص مرمت آثار و اشیای فرهنگی و تاریخی آرایههای معماری افزود: با توجه به اینکه لایهچینی جزو هنرهای در حال فراموشی است و نیز در ارتباط با حفاظت و مرمت این آثار، نیاز به شناخت دقیق عناصر و جزئیات ساخت آن است، پژوهش، ثبت و شناخت این آرایهها که قدمتی حدود 400 سال دارند ضروری به نظر میرسد.
عضو هیأت علمی پژوهشکده ابنیه و بافتهای تاریخیفرهنگی اظهار کرد: با توجه به گذر زمان و اهمیت حفاظت و مرمت آثار تاریخی که عموماً با مواد و مصالح نوین یا مواد و شیوههای سنتی رایج در هر دوره انجام میشود، روند مداخلات و تغییرات ساختاری در آثار افزایش مییابد که در نبود پژوهشهای اساسی در هر بازه زمانی، امکان زدوده شدن کلی شناخت چنین هنرهای سنتیتزئینی در تاریخچه کشور را پر رنگ میکند.
حمزوی تصریح کرد: همچنین گذر زمان نیز به خودی خود باعث کمرنگ شدن بسیاری از شواهد شناخت ساختاری آثار در روند طبیعی زوال آنها میشود که لزوم پژوهشهای اساسی در شناخت ساختار و فنون هنرها به منظور ثبت و توسعه حافظه تاريخی هنری و فرهنگی جامعه را روشن میکند.
او خاطرنشان کرد: خوشبختانه، در چند سال گذشته پژوهشهایی در چند بنای دورۀ صفوی ایران در خصوص مطالعات فنشناختی آرایههای لایهچینی انجام شده که نتیجۀ برخی از آنها منتشر شده است.
دانشیار پژوهشکده ابنیه و بافتهای تاریخیفرهنگی افزود: زمانی میتوان در خصوص مواد و مصالح و شیوۀ عملآوری و چگونگی و مراحل اجرای این هنر در دورۀ صفویۀ ایران صحبت کرد که پژوهشگر، مطالعات متنوعی در نقاط مختلف کشور در این حوزه انجام داده باشد یا در تیمهای پژوهشی این حوزه، حضور فعال داشته باشد، در این شرایط، میتواند اطلاعات بهدست آمده و تجربیات بهدست آمده را در کنار هم قرار دهد و به یک نتیجۀ کلی برسد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/