گردشگری دینی موجب پیوند فرهنگ ملت‌هاست

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزاری رویدادهای دینی و گردشگری را منجر به ایجاد رونق اقتصادی دانست و گفت: گردشگری دینی موجب پیوند گفت‌وگو و فرهنگ ملت‌هاست.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مهدیه بُد عضو هیأت علمی پژوهشگاه، که در سلسله نشست‌های گردشگری دینی با موضوع الگوهای موفق گردشگری آیینی سخن می‌گفت، با بیان‌اینکه گردشگری مذهبی و آیینی بخش قابل توجهی از سفرهای افراد را شامل می‌شود که البته کمتر مورد توجه قرار گرفته تصریح‌ کرد: در واقع نیات مذهبی و اعتقادی جزو یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های سفر از گذشته تا با امروز بوده است.

او افزود: 26 درصد سفرهای جهان با نیات مذهبی شکل می‌گیرد و از نکات قابل توجه می‌توان به این مورد اشاره کرد که گردشگری دینی موجب پیوند گفت‌وگو و فرهنگ ملت‌ها  و  توسعه گردشگری دینی منجر به اشتغال، اقتصاد و معیشت منطقه می‌شود.

این عضو هیأت‌ علمی با اشاره به اینکه در بحث آیین‌ها و مراسم‌ سنتی، با توجه به تنوع عزاداری‌ها در دهه محرم، یکی از بزرگترین ظرفیت‌های گردشگری دینی در ایران مغفول مانده است، گفت: برای مثال تورهای گردشگری دینی در ایران جایگاهی ندارند و  این در حالی است که برپایی تورهای گردشگری دینی در کشور رونق اقتصادی به همراه دارد.

بُد، برگزاری رویدادهای دینی و گردشگری را منجر به ایجاد رونق اقتصادی دانست و گفت: در واقع در کنار توجه به جاذبه‌های دینی باید رویدادهای دینی و گردشگری مورد توجه قرار گیرند.

او افزود: ترکیب انگیزه‌ها در جذب گردشگر بسیار اهمیت دارد از این‌رو جهت‌دهی مخاطبان در سفر با فراهم‌سازی جذابیت‌های فرهنگی، گردشگری و ارائه برنامه‌های تفریحی باید مورد توجه باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، اظهار کرد: در حوزه تبلیغ گردشگری دینی ما با ضعف‌های رسانه‌ای مواجه هستیم، فرهنگ گردشگری دینی در کشور باید نهادینه شود که  این مهم وظیفه رسانه‌ها و خبرنگاران را دوچندان می‌کند.

او با اشاره به این نکته که گردشگری دینی افراد را دچار تحول روحی می‌کند، افزود: ایجاد آرامش روحی و رفع افسردگی در جامعه می‌تواند سفرهای مذهبی و دینی را ترویج دهد؛ این نکته در رویدادهای مذهبی و به طور بسیار واضح در پیاده روی اربعین بسیار مشهود است بنحوی که با وجود سختی‌های زیادی که در مسیر وجود دارد افراد حین سفر و پس از بازگشت حس آرامش و حتی نشاط بسیار زیادی را تجربه می‌کنند.

مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه این نشست، با بیان‌اینکه پیش‌از جنگ جهانی اول امکان تفکیک حوزه گردشگری به حوزه‌های مختلف وجود نداشته و این اتفاقات و تفکیک گونه‌ها محصول 50 سال اخیر است تصریح‌ کرد: یکی از مفاهیم بسیار مهمی که در سه دهه اخیر نمود بیشتری داشته حوزه فرهنگ است بنحوی که  در حال حاضر شاهد نقش‌آفرینی مقوله فرهنگ به عنوان یک جاذبه کلیدی هستیم که گردشگری فرهنگی یکی از گونه‌های مهم گردشگری است.

او با بیان اینکه مرز گذاشتن بین انواع مختلف گردشگری ما را محدود می‌کند گفت: گردشگری مذهبی را می‌توان به عنوان یک گونه گردشگری در نظر گرفت اما می‌توان مذهب را نیز به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فرهنگی پذیرفت و در ذیل آن تعریف کرد.

باصولی در ادامه با بیان‌اینکه آیین‌ها نمود بیرونی باورهای انسانی‌اند و اگر می‌خواهیم یک جامعه را بشناسیم باید به بررسی آیین‌ها و اعتقادات آن جامعه بپردازیم، به معرفی برخی از آیین‌های مذهبی در مناطق مختلف کشور از جمله آیین‌های قالیشویی مسجد اردهال،‌ پیرشالیار، نخل‌گردانی در یزد، گل مالی در لرستان، دمام زنی در بوشهر و ... اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402053101823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha