این قبرستان پناهگاه سربازان شد/ قدمتی از دوران هود و صالح تا امروز

وادی السلام از معروفترین و قدیمی ترین قبرستان‌های جهان اسلام است. گفته می‌شود قبرستان وادی السلام بعد از قبرستان بقیع و قبرستان ابوطالب مهمترین و والاترین قبرستان مسلمین محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی میراث آریا به نجف، شاید کمتر کسی پیشنهاد بازدید از قبرستان آن هم به عنوان یک جاذبه گردشگری مذهبی را بپذیرد اما وقتی صحبت از پیامبرانی همچون هود و صالح یا شخصیت هایی همچون آیت الله قاضی، رئیس علی دلواری، سید جمال‌ الدین گلپایگانی و... به میان می آید، ناخودآگاه حس کنجکاوی تان تحریک می شود تا مقبره این افراد را ببینید.

اینجا شمال شرقی شهر نجف است، مکانی با بیش از هزار سال قدمت که شخصیت های بزرگی را در خاک خود جای داده و با بیش از ۱۴۰۰ هکتار مساحت، عنوان بزرگترین قبرستان جهان را از آن خود کرده است.

این قبرستان پناهگاه سربازان شد/ قدمتی از دوران هود و صالح تا امروز

گنبدهایی که جاذبه گردشگری شده اند

در ابتدای ورود به این قبرستان اولین چیزی که نظرتان را جلب می کند، شمایل نامرتب و گنبدی شکل قبرهاست که محوطه قبرستان را تبدیل به یک جاذبه کرده، قبرهای گنبدی کوچک و بزرگی که برخی از آنها تخریب شده و برخی دیگر هم در حصار میله هایی آهنی نشان از یک مقبره خانوادگی دارند.

اینجا بر خلاف سایر قبرستان ها خبری از درخت و گل و باغچه نیست و هرچه می بینید خاک است و خاک، فقط گاهی قبرهایی را می بینید که با گل های مصنوعی تزیین شده که آن هم اکثراً ویژه کودکان یا جوانان ناکام است، وجه مشترک تمامی قبرها کاسه هایی سفالین است که روی سنگ ها گذاشته شده تا هر زمان بازماندگان سری به متوفی می زنند با آن کاسه آب، قبر را شستشو دهند.

با قدم زدن در محوطه قبرستان به قبرهایی چند طبقه در دل زمین می رسید که به صورت عمودی و افقی گاه تا ۱۸ متوفی را در خود جای داده
اند.

این قبرستان پناهگاه سربازان شد/ قدمتی از دوران هود و صالح تا امروز

مقامی برای شب زنده داری‌های امام سجاد (ع)

در بخش شمالی وادی‌السلام، محلی موسوم به مقام حضرت مهدی (ع) و امام صادق (ع) وجود دارد که با دو تابلو و گنبدی به رنگ آبی مکان نماز آن دو امام را مشخص می‌کند.

حدود یک کیلومتری غرب حرم امام علی (ع) و کنار دریاچه «بحر النجف» هم مقامی به یاد شب‌زنده‌داری و نماز امام سجاد (ع) دیده می‌شود. این مسجد که قدمت آن به دوره صفویه می رسد، دارای گنبد و دیوارهای کاشی‌کاری بوده و داخل آن محرابی به‌عنوان محل نماز امام سجاد (ع) تعبیه شده است.

یکی از نقاط ضعف در قبرستانی که نام آن در کتاب گینس هم ثبت شده، نبود تابلوی راهنما برای پیدا کردن آرامگاه مشاهیری است که عمده بازدیدکنندگان به دنبال آن می گردند و همین امر سبب می شود تا مدت زمان زیادی را در این محوطه سپری کنید.

این قبرستان پناهگاه سربازان شد/ قدمتی از دوران هود و صالح تا امروز

قبرستانی که پناهگاه سربازان شد

عبدالرحمان مردی پا به سن گذاشته است که در قبرستان دبه‌های آب را برای شستشوی قبرها می‌فروشد، اهل ناصریه عراق است و به فارسی تسلط کامل ندارد اما با همان لهجه شیرین عربی هم صحبتم می شود و می گوید:« اینجا ۵ میلیون نفر دفن شده‌اند و در زمان جنگ آمریکا با عراق، سربازها از این قبرستان به عنوان پناهگاه استفاده می کردند.»

وقتی از او در مورد قیمت قبرها سوال می کنم، می گوید: «حفر قبر ۱۶۰ هزار دینار و سنگ قبرها ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دینار قیمت دارد.»

این قبرستان پناهگاه سربازان شد/ قدمتی از دوران هود و صالح تا امروز

بزرگترین قبرستان جهان در انتظار ثبت جهانی

هرچند عراق در نامه ای به یونسکو وادی السلام را قدیمی ترین و بزرگترین گورستان در جهان معرفی کرده اما این قبرستان هنوز شانس جهانی شدن را پیدا نکرده و در کنار «درب زبیده» و ۱۱ مکان دیگر در عراق، در انتظار ثبت در فهرست جهانی یونسکو است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060800581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha