گازرسانی به درون بازار تبریز به طور قطع خطرآفرین است

مدیر مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز گازرسانی به درون این بازار تاریخی را خطرآفرین عنوان کرد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، ناصر زواری ضمن اعلام این خبر گفت: موضع رسمی و قانونی این پایگاه درباره تأمین گرمایش، براساس الزامات مربوط به سازمان جهانی یونسکو، مقررات نظام مهندسی ساختمان، موازین آتش نشانی، شرکت گاز و مهم‌تر از همه آیین‌نامه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و ذره‌ای عدول از این مقررات برای ما قابل تحمل نبوده و اجازه آن را به هیچ عنوان نمی‌دهیم.

مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز، بازار تاریخی و مسقف تبریز را اثری جهانی برای تمام اعصار و نظام بشری عنوان کرد و گفت: نباید چنین فرض شود که این مکان تنها به عده‌ای که در آنجا فعالیت اقتصادی دارند، تعلق دارد و اگر چنین بود نیازی به استقرار پایگاه جهانی در بازار وجود نداشت، بنابراین هر گونه اقدام برای انجام کارهای عمرانی، مرمتی، خدماتی و تأمین گرمایش و سرمایش نیازمند رعایت قوانین خاص پایگاه‌های جهانی است.

او گازکشی به بازار تبریز را خطرآفرین دانست و با تأکید بر اینکه برای این منظور تصمیم‌گیری باید بر اساس خردجمعی انجام شود، گفت: بنده به عنوان مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز به هیچ عنوان پای مصوبه‌ای را که در آن ضوابط میراث، نظام مهندسی و سایر ارگان‌های مربوطه زیرپا گذاشته شود، امضا نمی‌کنم.


زواری یکی از موازین حفظ و نگهداری مواریث جهانی را توجه به وضع موجود سازه‌ها عنوان و اضافه کرد: بر همین اساس ضوابط حفاظتی و منظری بازار تبریز باید به هر نحو ممکن رعایت شود که یکی از مشکلات در جریان گازکشی مربوط به لوله کشی و نصب علمک هاست که منظر بازار را به شدت تهدید و دچار مشکل خواهد کرد.


او با اشاره به اینکه پایگاه جهانی بازار تبریز طرح مدیریت بحران و راهبرد ۱۰ ساله این مجموعه را به مشاور داده است، ادامه داد: در این طرح ابعاد و زوایای مختلف مرمتی، حفاظتی و امنیتی بازار دیده شده است که در بخش‌هایی از آن موضوع تأمین گرمایش نیز با انواع روش‌ها مورد کنکاش قرار گرفته است.


مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز، بهترین گزینه برای تأمین گرمایش بازار تبریز طبق طرح مطالعاتی فوق را استفاده از انرژی برق اعلام کرد که متأسفانه این موضوع با مخالفت بازاریان به بهانه هزینه بر بودن مواجه شده است.


او اضافه کرد: در این خصوص اداره برق آذربایجان شرقی نیز کمبودها و نواقص مربوط به زیرساخت‌ها را دلیلی بر عملیاتی نشدن تأمین گرمایش بازار تبریز از راه برق اعلام کرده است که البته می‌توان با انواع طرح‌ها مثل ایجاد نیروگاه‌های کوچک برق در اطراف بازار یا بهره‌مندی از انرژی خورشیدی نسبت به تأمین زیرساخت‌ها اقدام کرد.


زواری بر رعایت مقررات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و به موازات آن پایگاه جهانی بازار تبریز در تأمین گرمایش تأکید و اظهار کرد: طبق مبحث ۱۷ قانون نظام مهندسی ساختمان هرگونه انشعاب گاز در واحدهای تجاری ممنوع است، چون علاوه بر اینکه این موضوع منجر به هدررفت انرژی می‌شود، به دلیل محدودیت‌های مکانی مغازه‌ها در بازار از نظر ایمنی نیز بسیار خطرآفرین است. به همین سبب باید توجه داشت که در صورت گازرسانی به مجموعه بازار تبریز و نشت آن کل این اثر فاخر جهانی ویران خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062601468

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha