قزوین به وقت زغال‌اخته؛ این خوشمزه پرطرفدار تابستانی

هر سال در اواخر مردادماه برداشت محصول زغال اخته این میوه پرطرفدار تابستانی در روستاهای قزوین آغاز می‌شود و تا اواخر تابستان به طول می‌انجامد.

روستاهای بخش الموت غربی شامل هیر، پرچکوه، آکوجان، رشکین، فشک، تلاتر، روح آباد و... و در منطقه طارم سفلی دهستان کوهگیر روستای یوزباش چای بیشترین میزان تولید این محصول را  در استان به خود اختصاص داده‌اند.

همه ساله در در اواخر فصل تابستان، زمانی که موعد برداشت زغال اخته فرا می‌رسد، اهالی ساکن در روستاها، پس از چیدن زغال‌اخته، آن‌ها را بر روی پشت‌بام‌های خود پهن می‌کنند که جلوه سرخ رنگ و خاصی به این روستا در این فصل می‌دهد و برای گردشگران این فرصت را ایجاد می‌کند تا با صحنه‌ای خاص و منحصر به فرد روبرو شوند. بام تمام منازل این روستا در این ماه سرخ‌رنگ و زیباست.

رویا خلیلی کارشناس گردشگری اداره کل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین با ارائه این توضیحات می‌گوید: روستای هیر از توابع الموت غربی بزرگ‌ترین صادرکننده محصول زغال‌اخته در استان قزوین است. این روستای زیبا آب و هوایی بسیار مطبوع و خوش دارد و رودخانه ای پرآب به نام نینه رود در آن جاری است. از برکت حضور این رودخانه، کشاورزی در این روستا از رونق خوبی برخوردار است. باغ‌های بسیار سرسبز و زیبایی دورتا دور این روستا قرار گرفته‌اند که جلوه منحصربه‌فردی به روستا بخشیده‌اند. کوچه‌های این روستا سنگ‌فرش شده و زیبایی بیشتری را به روستا بخشیده است.

او ادامه می‌دهد: با تمام این اوصاف، روستای هیر به روستای زغال‌اخته معروف است و سالانه گردشگران بسیاری از مناطق مختلف کشور و کشورهای خارجی برای حضور در جشن برداشت زغال‌اخته در روستای هیر شرکت می‌کنند. چشم‌انداز زیبای باغ‌های سرسبز زغال‌اخته، لذت بردن از آب‌وهوای خوش این روستا، پوشش زیبای محلی مردمان بی‌ریا و مهمان‌نواز روستا و بهره‌مندی از یک طبیعت بکر و سرسبز تجارب حضور آنها در منطقه در این فصل از سال است.

خلیلی با اشاره به میزان برداشت و صادرات این محصول می‌گوید: سطح باغات زغال‌اخته استان ۷۵۰ هکتار و با عملکرد ۵هزار کیلوگرم در هکتار است که پیش‌بینی‌می‌شود از این میزان باغ بیش از ۳۷۵۰ تُن زغال‌اخته برداشت شود  و در سال‌های پرمحصول بالغ بر ۲۰۰ تن از این محصول به سرتاسر ایران صادر می‌شود.

او می گوید: جالب است که علاوه بر میوه درخت زغال‌اخته، چوب آن نیز بسیار محبوب است، زیرا این چوب در آب غوطه‌ور نمی‌شود و از آن برای ساختن قطعات ماشین استفاده می‌شود.

کارشناس گردشگری استان با اشاره به برگزاری جشن زغال‌اخته در این فصل از سال در منطقه الموت توضیح می‌دهد: از سال‌های نه چندان دور برای بالا بردن ظرفیت‌های گردشگری و شناساندن و معرفی ظرفیت‌های منطقه و محصولات کشاورزی آن اقدام به برگزاری جشنواره‌ی زغال‌اخته شده و  هرساله هم‌زمان با فرارسیدن زمان برداشت محصول در منطقه الموت غربی جشن شکرگزاری با آئین‌های محلی برگزار می‌شود که به "جشن زغال‌ اخته "معروف است؛ موسیقی و آواهای محلی، بازی‌های سنتی و توزیع محصول زغال‌اخته در این مراسم مورد استقبال گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد.

خلیلی با اشاره به خواص متعدد این میوه سرخ‌رنگ تابستانی ادامه داد: خواص زغال‌اخته فقط به خواص خوراکی آن محدود نمی‌شود. زغال‌اخته مجموعه‌ای از خواص پزشکی و مواد مغذی است. این میوه قابض است که در صورت خونریزی زیاد، باعث انقباض ماهیچه‌ها یا بافت‌های بدن می‌شود و همچنین دارای خاصیت تب‌بری است که به کاهش تاثیر تب کمک می‌کند و دمای بدن را به حد نرمال می‌رساند، پوست و میوه نیز مغذی هستند و به بازگرداندن مواد مغذی از دست رفته بدن کمک می‌کنند.

او اضافه کرد:  زغال‌اخته ترش‌مزه بوده و از میوه رسیده آن در صورت فرآوری کمپوت، مربا، شربت و لواشک به دست می‌آید، گل‌های زغال‌اخته، زرد رنگ و خوشه‌ای است و شهد فراوانی برای زنبورهای عسل دارد. برگ‌های سبز پررنگ و براق و نوک تیزی دارد. میوه‌ی آن به شکل بیضی و تقریبا به اندازه‌ی آلبالوی درشت است، این میوه به صورت خشک در خارج از فصل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه زغال اخته دارای ۱۵۲ کالری است و هیچگونه چربی، کلسترول و فیبر غذایی ندارد، افزود: در زغال اخته ۱۳ میلی‌گرم سدیم، ۵۳۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۳۷ میلی‌گرم کربوهیدرات، ۲۷ گرم قند و ۴درصد پروتئین موجود است، این میوه از خواص بی‌شماری برخوردار است و به‌دلیل وجود آنتی‌اکسیدان ها در پیشگیری و مقابله با سرطان و قند تاثیر بسزایی دارد.

خلیلی در پایان با اشاره به اینکه گردشگری کشاورزی و برپایی جشنواره‌های مرتبط با این شاخه از گردشگری در توسعه و رونق مناطق روستایی تاثیر به‌سزایی دارد می‌گوید: معرفی محصولات کشاورزی مناطق مختلف و برگزاری رویدادهای مرتبط به  این حوزه ظرفیت مناسبی برای توسعه گردشگری روستایی و رونق کسب و کار و درآمدزایی برای مردم این مناطق است و به ویژه در استان قزوین با برخورداری از باغات زیبا  و محصولات درجه یک باید به  این ظرفیت  به‌عنوان بخش درآمدزای صنعت گردشگری نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402062801679

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha