گردشگری بین‌المللی به سرعت رکود کرونا را پشت سر می‌گذارد

بر اساس آخرین داده‌های سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، گردشگری بین‌المللی همچنان در حال بهبودی از بدترین بحران تاریخ خود، یعنی همه‌گیری کرونا است، زیرا تعداد گردشگران ورودی‌ بین ژانویه تا ژوئیه سال ۲۰۲۳ به ۸۴ درصد از سطوح قبل از کرونا رسیده است. خاورمیانه، اروپا و آفریقا پیشتاز بهبود در بخش گردشگری جهانی هستند.

به‌گزارش میراث آریا، تقاضای گردشگری حتی در مواجهه با چالش‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی همچنان انعطاف‌پذیری قابل توجه و بهبود پایدار این حوزه را نشان می‌دهد. شماره جدید بارومتر جهانی گردشگری UNWTO  بهبود این بخش را در طول سال ۲۰۲۳ تا پایان جولای دنبال می‌کند. بارومتر UNWTO  نشان می‌دهد:

  • تا پایان جولای، ورود گردشگران بین‌المللی به ۸۴ درصد از سطح قبل از همه‌گیری رسیده است.
  • ۷۰۰ میلیون گردشگر بین ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۳ سفرهای بین‌المللی داشته‌اند که ۴۳ درصد بیشتر از ماه‌های مشابه سال ۲۰۲۲ است.
  • جولای شلوغ‌ترین ماه با ۱۴۵ میلیون مسافر بین‌المللی ثبت شده بود که حدود ۲۰ درصد از کل بازه هفت ماهه را به خود اختصاص داده است.

زوراب پولولیکاشویلی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری، گفت: داده‌های سازمان جهانی گردشگری بار دیگر نشان می‌دهد که چگونه گردشگری در هر بخش از جهان به شدت در حال بهبود است. اما همانطور که بخش ما بهبود می‌یابد، باید خود را با شرایط جدید و رویدادهای آب و هوایی شدیدی که در ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم، تطبیق دهد. از آنجایی که چالش‌های حیاتی مدیریت افزایش جریان گردشگری بر نیاز به ایجاد یک بخش فراگیرتر، پایدارتر و انعطاف‌پذیرتر تاکید می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که بهبودی با بازنگری در بخش ما همراه است.

نتایج به تفکیک منطقه

همه مناطق جهان در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۳ از نرخ بالایی از بهبود گردشگری برخوردار بودند که ناشی از تقاضا برای سفرهای بین‌المللی از چندین بازار بزرگ منبع بود:

  • خاورمیانه بهترین نتایج را در ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۳ با ورود ۲۰ درصد بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری کرونا گزارش کرد. این منطقه همچنان تنها منطقه‌ای است که تاکنون از سطح سال ۲۰۱۹ فراتر رفته است.
  • اروپا، بزرگترین منطقه مقصد جهان، به ۹۱ درصد از سطوح قبل از همه‌گیری رسیده است، که از طریق تقاضای قوی درون‌منطقه‌ای و سفر از ایالات متحده پشتیبانی می‌شود.
  • طبق داده‌های موجود، آفریقا ۹۲ درصد از بازدیدکنندگان قبل از بحران را در این دوره هفت ماهه و قاره آمریکا ۸۷ درصد از بازدیدکنندگان خود را بازیابی کردند.
  • در آسیا و اقیانوسیه، پس از باز شدن بسیاری از مقاصد و بازارهای مبدا در پایان سال ۲۰۲۲ و اوایل سال جاری، بهبودی به ۶۱ درصد از سطوح ورود قبل از همه‌گیری افزایش یافت.

بارومتر جهانی گردشگری UNWTO شامل نتایج بر اساس منطقه، زیرمنطقه و کشور، از جمله مقاصد با بهترین عملکرد از نظر ورود گردشگران بین‌المللی در هفت ماه اول سال است.

در نمودار زیر می‌توانید تغییر آمار تاریخی بر اساس منطقه را مشاهده کنید.

گردشگری بین‌المللی به سرعت رکود کرونا را پشت سر می‌گذارد

با نگاه به آینده

این نتایج نشان می‌دهد که گردشگری بین‌المللی به خوبی در مسیر رسیدن به ۸۰ تا ۹۵ درصد سطوح پیش از همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۳ است. بر اساس آخرین شاخص اعتماد سازمان جهانی گردشگری، چشم‌اندازهای سپتامبر تا دسامبر ۲۰۲۳ حاکی از ادامه بهبود است، هرچند با سرعت متوسط‌تری به دنبال فصل اوج سفر ژوئن تا آگوست به این بهبود ادامه خواهد داد. این نتایج ناشی از تقاضاهای به‌تعویق‌افتاده و افزایش ارتباطات هوایی به ویژه در آسیا و اقیانوسیه است.

  • انتظار می‌رود بازگشایی مقصد گردشگری چین و دیگر بازارها و مقاصد آسیایی به افزایش سفر هم در منطقه و هم به سایر نقاط جهان ادامه دهد.
  • به گفته پانل کارشناسان سازمان جهانی گردشگری، محیط اقتصادی چالش برانگیز همچنان یک عامل مهم در بهبود موثر گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ است.

تداوم تورم و افزایش قیمت نفت منجر به افزایش هزینه‌های حمل و نقل و اقامت شده است. این امر می‌تواند بر الگوهای هزینه‌ها در باقیمانده سال تأثیر بگذارد، به طوری که گردشگران به طور فزاینده‌ای به دنبال سفرهای مقرون‌به‌صرفه، سفرهای نزدیک به خانه و انجام سفرهای کوتاه‌تر خواهند بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062901781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha