آغاز پویش «هواتو دارم» در سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج)

در سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) گلریزان «همدلی برای ظهور» و پویش «هواتو دارم» به جهت برپا کردن آیین کمک مومنانه برگزار می‌شود، اما این آیین در روایات و آیات و سایر منابع بازمانده از تاریخ اسلام چقدر سفارش شده است؟

اگر بخواهیم نمونه‌هایی از آیات و روایات نقل کنیم که مثنوی هفتاد من خواهد شد و کتابی مجزا به تحریر در خواهد آمد، اما اکتفا به یک نمونه می‌کنیم که سفارش فراوان به کمک مومنانه در آن وجود دارد.

خداوند در آیه 177 سوره بقره می‌فرمایند «لَیسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لکنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الآْخِرِ وَ الْمَلائِکةِ وَ الْکتابِ وَ النَّبِیینَ وَ آتَی الْمالَ عَلی حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبی وَ الْیتامی وَ الْمساکینَ وَ ابْنَ السَّبیلِ وَ السَّائِلینَ وَ فِی الرِّقابِ…»

«نیکوکاری آن نیست که روی به جانب مشرق یا مغرب کنید (چه این چیز بی‌اثری است) لیکن نیکوکاری آن است که کسی به خدای عالم و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیغمبران ایمان آرد و دارایی خود را در راه دوستی خدا به خویشان و یتیمان و فقیران و در راه ماندگان و گدایان بدهد و در آزاد کردن بندگان صرف کند، و نماز به پا دارد و زکات مال (به مستحق) بدهد، و نیز نیکوکار آنانند که با هر که عهد بسته‌اند به موقع خود وفا کنند و در حال تنگدستی و سختی و هنگام کارزار صبور و شکیبا باشند. (کسانی که بدین اوصاف آراسته‌اند) آنها به حقیقت راستگویان و آنها به حقیقت پرهیزکارانند.»

اگر بخواهیم در مسیر حق گام برداریم، توجه به زندگی مومنانی که در اطراف ما زیست دارند بسیار مهم است. رفتار بزرگان دین، ائمه، مصمومین، برگزیدگان و ... همه خبر از این دارد که اگر می‌خواهیم در دنیا و آخرت رستگار باشیم، یکی از درهای اصلی ورود به این سعادتمندی کمک به مومنانی است که به هر جهت در گرفتاری به سر می‌برند.

حتما به یاد داریم که مقام معظم رهبری نیز در ایام کرونا با چه تعبیری مردم را به کمک دعوت کرد. رهبر معظم همه مردم را برای کمک مؤمنانه به نیازمندان توصیه کردند. ایشان برای این اخلاق اجتماعی تعبیر «رزمایش» برای مواسات و همدلی را به کار بردند و آن را یکی از ویژگی‌های جامعه مهدوی برشمردند.

ایشان فرمودند که «مواسات یعنی همراهی کردن و کمک کردن به برادر مؤمن در همه امور. انسان وظیفه بداند؛ کمک فکری، کمک مالی، کمک جسمانی، کمک آبرویی» و «یعنی هیچ خانواده‌ای از خانواده‌های مسلمان و هم‌میهن و محروم را با دردها و محرومیت‌ها و مشکلات خود تنها نگذاشتن؛ به سراغ آنها رفتن و دست کمک‌رسانی به سوی آنها دراز کردن.»

بر همین اساس است که پویش «هواتو دارم» در سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) کار خود را آغاز کرده و به صورت رسمی فردا سه‌شنبه ۱۰ ربیع‌الاول برابر با ۴ مهرماه در قالب جشن گلریزان در صحن جامع امام مهدی (عج) مسجد جمکران همزمان با نماز مغرب و عشاء افتتاح خواهد شد.

در این پویش که ان‌شاءالله با استقبال مردم مواجه خواهد شد، به زندگی اقتصادی و اجتماعی مومنان گرفتار توجه ویژه می‌شود. این رویداد بزرگ عوایدی دارد، ممکن است عده‌ای به صورت خاص بخواهند بدانند عواید حاصل از این پویش و گلریزان «همدلی برای ظهور» صرف چه اموری خواهد شد. همانطور که برنامه‌ریزان این رویداد مومنانه اعلام کردند «خرید جهیزیه برای نوعروسان نیازمند، اشتغال زنان سرپرست خانوار، تهیه بسته معیشتی و اطعام نیازمندان، برگزاری جشن تکلیف برای کودکان بی بضاعت، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و آب‌رسانی به مناطق محروم و ...» بخشی از فعالیت‌هایی است که با این کمک‌ها به آن‌ها توجه خواهد شد.

افرادی که علاقه‌مندند در این مراسم حضور پیدا کنند، همانطور که اعلام شد روز سه‌شنبه در صحن جامع امام مهدی (عج) مسجد جمکران همزمان با نماز مغرب و عشا حضور به هم رسانند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070300105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha