پایان فاز دوم مرمت بقعه تاریخی پیرمرادآباد شهرستان اراک

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از پایان عملیات مرمت کف‌سازی بقعه پیر مرادآباد اراک خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی  اظهار کرد: کف‌سازی محوطه بقعه تاریخی پیر مرادآباد با تخصیص اعتباری 10میلیارد ریالی به اتمام رسیده است.

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی افزود: این بقعه در قرن پنجم و ششم هجری قمری ساخته شده است، بنابر اعتقاد عامه مردم، دستور ساخت این بقعه را شاهپور ذوالکتاف داده‌است که بعدها این بنا از بین می‌رود اما در دوره سلجوقی بقعه‌ای مجدد بنا می‌شود.

او تصریح کرد: طرح بیرونی بنا به شکل کثیرالاضلاع منتظم است که بر هر ضلع آن طاق‌نمایی و بر فراز آنها گنبدی از نوع دوپوش وجود دارد. زمینه طاق نماها با خط بنایی به شیوه گره‌چینی با آجر تزئین شده‌ است. این بنا از یک پایه 12 ضلعی به ارتفاع حدود 14 متر و گنبدی آجری به ارتفاع حدود 5 متر که بر روی آن قرار گرفته، تشکیل شده‌ است. از داخل بنا راه پله‌ای به پشت‌بام وجود دارد که برای موارد خاص استفاده شده‌ است. تمامی این بنا از آجر چهارگوش، گچ و ساروج ساخته شده‌ است.

این بقعه تاریخی در بهمن ماه 1356 به شماره 1568 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1402072501606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha