دانشجویان رشته عکاسی از بازار کهنه قم بازدید کردند

جمعی از دانشجویان رشته عکاسی قم با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم از فعالیت این اداره‌کل در زمینه مرمت آثار تاریخی و احیای بخش مهمی از تاریخ قم از جمله بازار کهنه شهر قم بازدید و عکاسی کردند.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی در این بازدید، توضیحاتی را پیرامون آثار تاریخی موجود در استان قم ارائه داد و بر حفظ و نگهداری از این آثار تأکید کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در این رابطه خاطرنشان کرد: پس از گذشت نیم قرن، به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، طاق‌ها و پوشش‌های بازار کهنه شهر قم مرمت و احیا شد.

او افزود: مرمت بازار کهنه با توجه به وسعت آن و کثرت معارضین حقوقی در نوع خود بی‌نظیر بود که با همراهی دستگاه‌های مختلف استان قم همچون استانداری، شهرداری، شرکت برق، شرکت گاز و دادستانی به ویژه معاونت حقوق عامه دادستانی و ... صورت گرفت که چه بسا بدون این همراهی‌ها، انجام این طرح ناقص و ناتمام می‌ماند.

ارجمندی با توجه به اجرای مرمت این طرح، آن را بزرگ‌ترین دستاورد دولت در حوزه مرمت آثار تاریخی در شهر کریمه اهل بیت(ع) برشمرد و از آن با عنوان «انقلاب مرمت» یاد کرد. بر اساس این گزارش، تعدادی از دانشجویان رشته عکاسی با هماهنگی این اداره‌کل، به ثبت گوشه‌از از تاریخ پرشکوه شهر قم پرداختند، به طور حتم، ثبت این عکس‌ها بخشی از حافظه تاریخی شهر قم محسوب می‌شوند و در شناسایی و معرفی اَماکن تاریخی به مردم نقش دارند.

سرای ملاحسین در میدان کهنه شهر قم قرار دارد و از اهمیت اقتصادی و تجاری خاصی برخوردار است و یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری محسوب می‌شود و شامل سردر ورودی، دالان ورودی، حیاط، حجرات، ایوان و اصطبل است. سرای ملاحسین از آثار دوره قاجار است که در یکم آذر سال ۱۳۸۸ هجری خورشیدی با شماره ۲۷۸۰۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در شهر قم، محله پامنار، خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر)، کوچه شماره ۷۳ قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081600835

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha