کتاب رایت منصور رونمایی شد

مراسم نکوداشت سید منصور سید سجادی باستان‌شناس سرشناس ایرانی و سرپرست کاوش‌های شهر سوخته و رونمایی از کتاب رایت منصور به همت پژوهشگاه با همکاری موزۀ ملی ایران، گروه پژوهشی باستان‌کاوی تیسافرن، خانۀ اندیشمندان علوم انسانی و انجمن حقوق‌شناسی با حضور باستان‌شناسان، محققان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه مندان برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، جلیل گلشن پیشکسوت باستان‌شناسی 29 آبان‌ماه 1402، در این مراسم با اشاره به سختی‌های کار باستان‌شناسی گفت: باستان‌شناسان و از جمله سید منصور سید سجادی در حرفه خود ایثارگر هستند، همانطور که انسانهایی از کیان مملکت خویش دفاع می‌کنند و ایثارگر لقب می‌گیرند، باستان‌شناسان نیز از هویت کشور حفاظت می‌کنند.

او افزود: اکثر همکاران باستان‌شناس در واقع پژوهشگران سخت‌کوشی هستند که نیازمند حمایت‌اند و ما باید شرایط را برایشان فراهم کنیم تا بتوانند به فعالیت‌هایشان ادامه دهند.

محمدرضا میری باستان‌شناس و مدیر انتشارات میری در ادامه این مراسم گفت: سید منصور سید سجادی با بیش از 350 عنوان کتاب، مقاله و ... به عنوان مرجعی در حوزه باستان‌شناسی شناخته شده است.

او در ادامه به برخی از آثار و تألیفات سید سجادی اشاره کرد و گفت: رمز موفقیت سید سجادی در شناساندن شهر سوخته به ایران و جهان استفاده از ابزار رسانه، بهره‌گیری علوم میان رشته‌ای و توجه به آموزش میراث‌فرهنگی به کودکان است.

روح‌الله شیرازی باستان‌شناس نیز در سخنرانی که بصورت فایل ضبط شده در این مراسم پخش شد گفت: سیدمنصور سیدسجادی بیش از پنجاه سال از عمر خود را صرف پژوهش‌های باستان‌شناسی و میدانی کرد.

او با اشاره به حضور و همکاری‌اش با هیأت باستان‌شناسی شهر سوخته به سرپرستی سید سجادی تصریح‌کرد: ازمهم‌ترین ویژگی‌های استاد پرکاری، استفاده از علوم میان رشته‌ای، سخاوت علمی و... است.

حسین مرادی باستان‌شناس نیز در این مراسم گفت: از درس‌هایی که از استاد گرفتم قدردان اساتید بودن و ارزشی بود که او برای ایرانی بودن خود و سایرین قائل بود، بنحوی که در مواجهه با همکار ایرانی و خارجی همیشه حق را به همکار ایرانی می‌داد.

او افزود: سیدسجادی خود را عمیقاً ایرانی می‌داند و برای ایرانی بودن خود ارزش قائل است و به اعتقاد او باستان‌شناسی یک فرهنگ است که می‌توانیم به واسطه آن به خود شخصیت دهیم، همانطور که شهر سوخته باعث افتخار همه ما ایرانیان است.

در پایان سید منصور سید سجادی با تقدیر از برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در این مراسم گفت: چه‌کنم که یک باستان‌شناسم و به این آب و خاک گره خورده‌ام و نه او مرا رها می‌کند و نه من او را...

او در ادامه از برگزاری نمایشگاهی با موضوع شهر سوخته و پژوهش‌های انجام شده در این محوطه خبر داد و گفت: دوشنبه 6 آذرماه 1402 در موزه ملی ایران میزبان علاقمندانی هستیم که می‌خواهند با آثار، فضا و نحوه زندگی مردمان شهر سوخته آشنا شوند.

در ادامه این مراسم کتاب «مفاخر میراث‌فرهنگی ایران 6 رایت منصور نکوداشت دکتر سید منصور سید سجادی» رونمایی و با اهدای لوح تقدیر از خدمات شایسته سید منصور سید سجادی در حوزه باستان‌شناسی ایران قدردانی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090100026

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha