اعضای کابینه در مورد راه‌اندازی «انجمن خیرین میراث‌فرهنگی» چه گفتند؟/ از خدمت مقدس به نسل‌های آینده تا حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد

اعضای کابینه دولت سیزدهم در گفت‌وگوهای جداگانه ای نظرات خود را در خصوص راه‌اندازی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی بیان کردند.

میراث آریا: اعضای کابینه دولت سیزدهم در حاشیه جلسه هیئت دولت روز چهارشنبه یکم آذرماه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا به بیان نظرات خود در خصوص راه اندازی انجمن خیرین وزارت میراث فرهنگی پرداختند.

دولت از تشکل‌های مردم‌نهاد حمایت می‌کند

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت اظهار کرد: از این که خبر تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی را می‌شنوم خوشحال هستم. این یک اقدام ارزشمند است.

سخنگوی دولت افزود: هرجایی که بخش‌های مردمی و مجموعه‌های نیکوکاری ورود پیدا می‌کنند باعث برکت هستند و بسیار خرسندم که مجمع خیرین در حوزه میراث‌فرهنگی نیز تشکیل شده است.

او گفت: دولت از سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد و نیز بخش‌های مردمی و مجموعه‌های مرتبط با خیرین حمایت می‌کند.

بهادری جهرمی اضافه کرد: خبر تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای بود که امروز شنیدم و امیدوارم همیشه همه ما خوش‌خبر باشیم و خبرهای خوب و امیدوارکننده مثل تشکیل این انجمن را ارائه بدهیم.

مجمع خیرین میراث‌فرهنگی با هدف بهره‌گیری و مشارکت مادی و معنوی نیکوکاران و علاقه‌مندان به حوزه میراث‌فرهنگی به همت مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و تلاش‌ علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی این وزارتخانه تشکیل شده است.

راه‌اندازی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی ارزشمند است

احمد وحیدی وزیر کشور با اشاره به تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی و آغاز به کار رسمی این انجمن از هفته آینده افزود: از تشکیل این انجمن استقبال می‌کنیم.

وزیر کشور اظهار کرد: در رابطه با توسعه همه سمن‌ها باید بگویم که ما از توسعه آن‌ها خوشحالیم و فکر می‌کنم می‌تواند در تمام شاخه‌های مختلف توسعه پیدا کند.

وحیدی افزود: ما همه افراد را تشویق می‌کنیم و از همه مردم دعوت می‌کنیم تا با تشکیل سمن‌های مختلف در حوزه‌های اجتماعی از جمله میراث‌فرهنگی مشارکت داشته باشند. در این میان به طور حتم حوزه میراث‌فرهنگی مهم است.

وزیر کشور در ادامه صحبت‌های خود گفت: در حوزه میراث‌فرهنگی فعالیت‌ها اهمیت دارد و افراد و خیرین می‌توانند با تشکیل سمن‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های مروم‌نهاد در این حوزه مشارکت کنند.

وحیدی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: به عقیده من تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی امری پسندیده است. ما آن را کاملا مثبت ارزیابی می‌کنیم.

راه‌اندازی «انجمن خیرین میراث‌فرهنگی» خدمت به نسل‌های آینده است

بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی با اشاره به تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی، اظهار کرد: ما در وزارت بهداشت، مجمع خیرین سلامت را راه‌اندازی کرده‌ایم و تجربیات و دستاوردهای خوبی را در این باره داشته‌ایم.

او افزود: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی می‌تواند از تجربیات مجمع خیرین سلامت استفاده کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی ادامه داد: تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی، اتفاق خوبی است که به همت مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شده است.

او در پایان اظهار کرد: با بودجه اندک دولتی نمی‌توان آثار تاریخی و تمدنی کشورمان را سامان داد. مرمت این آثار برای ماندگاری و رسیدن به نسل‌های آینده ضروری است. لذا با تشکیل انجمن خیرین و تزریق سرمایه این دلسوزان قطعا روزهای خوب و درخشانی در انتظار میراث‌ پرافتخار کشورمان قرار دارد. تشکیل این انجمن در سال‌های آینده تاثیر خود را بیشتر از امروز نشان می‌دهد.

«خیرین میراث‌فرهنگی» همانند «خیرین مدرسه‌ساز» در شکوفایی کشور سهیم هستند

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی، اظهار کرد: ایران با سابقه درخشان در تشکیل انجمن‌های مردمی مثل خیرین مدرسه‌ساز و سلامت نشان داده ظرفیت‌های بالایی در به‌کارگیری مردم، نخبگان و دلسوزان دارد. لذا از همین الان می‌توان نسبت به آینده میراث تمدنی کشور با وجود خیرین میراث‌فرهنگی خوشبین بود.

او افزود: از زمانی که خیرین مدرسه‌ساز در کشور تشکیل شد خیلی از مدارس نوسازی شد و بسیاری از مدارسی ک هم‌اکنون فرزندان این مرز و بوم در آن تحصیل می‌کنند توسط ابن خیرین و دلسوزان بنا شده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: خیرین در هر حوزه‌ای الگو می‌شوند، به طور مثال دانش‌آموزانی که امروز تحصیل می‌کنند به طور حتم خیرین و نیکوکارانی که در ساخت مدارس مشارکت می‌کنند را الگوی خود قرار می‌دهند. در حوزه میراث‌فرهنگی نیز به قطع همین‌گونه خواهد بود، سرمایه‌دار و خیری ک در مرمت آثار تمدنی شرکت می‌کند الگوی کسانی می‌شود که دل در گرو این مملکت و تاریخ آن دارند.

او در پایان گفت: ابتکار راه‌اندازی خیرین آن هم در حوزه‌ای که سهم کمی از بودجه دولتی دارد بسیار نیکوست و نوید روزهای درخشان‌تری می‌دهد.

خیرین در هر حوزه‌ای ورود کردند نتایج مطلوبی گرفتیم

محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی، اظهار کرد: خیرین در هرجایی که ورود کردند منشا خیر بودند و کمک‌های فراوانی به حوزه‌های مختلف انجام شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی خیلی خوب است. ما  در حوزه‌های مختلف نیاز به مشارکت داریم و
در این حوزه یعنی حوزه میراث‌فرهنگی، مشارکت مردمی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اسماعیلی گفت: خیرین در حوزه‌های مختلف منشا خیر بودند و امیدواریم در حوزه میراث‌فرهنگی نیز منشا خیر باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من تشکیل انجمن میراث‌فرهنگی می‌تواند نتایج و تاثیرات خوبی را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090400183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha