قلعه‌مدرسه خیرآباد بهبهان خوزستان میزبان یلدای جهانی شد

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان گفت: در آستانه چهاردهمین جشنواره ملی گل نرگس بهبهان و در راستای پاسداشت شب یلدای جهانی، با حضور هنرمندان و چهره‌های فرهنگی خوزستان، جشن یلدای ایرانی اسلامی در بنای تاریخی قلعه‌مدرسه خیرآباد برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی خوزستان، علی حداد اظهار کرد: برگزاری جشن شب چله، احیا و یادآوری سنن ایرانی اسلامی و پاسداشت جایگاه خانواده در این شب، باعث گردآمدن هنرمندان، هنردوستان، صنعتگران و مردم فرهنگ‌دوست خوزستان در بهبهان شد، که این برنامه به دلیل پخش تلویزیونی مستقیم، با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم مواجه شد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان افزود:  آیین‌ها و آداب و رسوم هر ملت، سازنده عناصر فرهنگی جامعه محسوب می‌شوند و تنوع و تعداد آیین‌ها و آداب و رسوم دلیل غنای فرهنگی یک جامعه است.

او تصریح کرد: بدون تردید بازشناسی عناصر فرهنگی آیین‌هایی مانند شب چله (یلدا) ما را با فرهنگ کهن این مرز بوم آشناتر خواهد کرد، شبی که کدورت‌ها را باید کنار نهاد و بر گرد یک کرسی و با حرارت و گرمای حضور افراد فامیل شبی خاطره‌انگیز را رقم زد.

حداد گفت: اجرای موسیقی لری بختیاری، مشاعره، گفت و گو با چند نوجوان مبتلا به سرطان در راستای افزایش امید در جامعه، شاهنامه‌خوانی، مثنوی‌خوانی و فال گرفتن با دیوان حافظ توسط بزرگان و ادبا از دیگر بخش‌های این جشن شبانه در روزهای ابتدایی زمستان بود.

در روز ۹ آذر ۱۴۰۱ در جریان سومین روز از هفدهمین نشست «کمیتهٔ بین‌الدولی یونسکو برای پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس» در شهر رباط مراکش مراسم یلدا/چله به عنوان میراث مشترک دو کشور ایران و افغانستان به ثبت جهانی رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402100300140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha