تماشای ۳ هزار سال تاریخ با یک بلیت/ پادشاهی موزه‌ای ایران در قلمرو اژدها

نمایشگاه «شکوه ایران باستان» با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشورمان، لی چون قائم مقام وزیر و رئیس میراث فرهنگی چین، بختیار سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین، وانگ مدیر کاخ موزه پکن و هیأت همراه در کاخ موزه پکن، هفته گذشته گشایش یافت.

میراث‌آریا: نمایشگاه «شکوه ایران باستان» با هدف معرفی شایسته تاریخ و تمدن شکوهمند کشورمان و نیز ترغیب و تشویق گردشگران چینی برای سفر به ایران و با عنایت به تأثیر برگزاری نمایشگاه‌ها بر جذب گردشگران خارجی، در کشور چین در حال برگزاری است.

تماشای ۳ هزار سال تاریخ با یک بلیت/ پادشاهی موزه‌ای ایران در قلمرو اژدها

در این نمایشگاه ۲۱۱ قلم از اشیا تاریخی و ۵ شیء بازآفرینی شده (مولاژ) از آثار دوره آهن تا دوره صفوی یعنی بیش از ۳ هزار سال فرهنگ و هنر ایران در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

نمایشگاه «شکوه ایران باستان» از این نظر اهمیت دارد که پیام آور صلح ودوستی در منطقه است و خوشبختانه به دلیل استقبال کم‌نظیر مردم چین، بلیط‌های نمایشگاه «شکوه ایران باستان» که در چین در حال برگزاری است، تا دو هفته آینده پیش‌فروش شد.

این نمایشگاه در مدتی که در چین در حال برگزاری است، توانسته در صدر اخبار رسانه‌های اصلی چین بدرخشد و انتظار می‌رود این بازتاب خبری خوب بتواند تعداد بالایی از مردم چین را به بازدید از این نمایشگاه بکشاند.

هدف از برگزاری این نمایشگاه، معرفی فرهنگ و تاریخ باشکوه ایران باستان و تشویق گردشگران چینی برای سفر به ایران است. آثار تمدنی ایران که قدمت آن به بیش از ده‌هزار سال برمی‌گردد، نشانگر آن است که رابطه دو تمدن ایران و چین در مقاطع مختلف تاریخی به شکلی گسترده وجود داشته است.

تماشای ۳ هزار سال تاریخ با یک بلیت/ پادشاهی موزه‌ای ایران در قلمرو اژدها

شناخت، اساس رابطه تمدن‌ها، ملت‌ها و جامعه است، به گونه‌ای که حاصل شناخت مثبت، دوستی و حاصل شناخت منفی دشمنی و بی تفاوتی محصول عدم شناخت است.

راه‌های متفاوتی برای ایجاد شناخت وجود دارد لیکن شناختی که از طریق میراث‌فرهنگی ایجاد می‌شود، جامع‌ترین نوع شناخت است چرا که به جای انسان‌ها، آثار و اشیاء با مخاطب خود صحبت می‌کند و گفت‌وگویی از لایه‌های مختلف تاریخ صورت می‌گیرد که کاملاً باورپذیر است.

این همکاری ها که بر اساس عزم و اراده سیاسی، فرهنگی و هنری دو کشور است، از گذشته آغاز و همچنان ادامه دارد. نمایشگاهایی از فرهنگ و تمدن ایران در چین به نمایش درآمده و همچنین متقابلاً آثاری از فرهنگ و تمدن چین در ایران به نمایش گذاشته خواهد شد و استمرار این اتفاق، بیانگر اراده جدی دو کشور است.

قطعا این همکاری ها، زمینه های مناسبی برای همکاری‌های گسترده فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی، صنعتی و اقتصادی فراهم می‌کند. استقبال گسترده گردشگران دو کشور بخشی از دستاوردهای این همکاری است.

تماشای ۳ هزار سال تاریخ با یک بلیت/ پادشاهی موزه‌ای ایران در قلمرو اژدها

نمایشگاهی که قدم در راه معرفی میراث فرهنگی ایران است

فائق توحیدی، چهره ماندگار میراث فرهنگی دراین باره می‌گوید: موزه ملی ایران با ویژگی‌های جهان شمول خود آثارش مستندترین اسناد و مدارک مربوط به شکل‌گیری تمدن‌های بشری است.

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در چین می‌افزاید: موزه ملی ایران در راستای اهداف اطلاع رسانی به‌عنوان میراث مشترک جهانی بیش از ۲۰۰ اثر خود را با کاربرد نیازهای روزمره تا تولیدات هنری و فراکاربردی، به منظور برقراری تعاملات فرهنگی به کشور چین که دارای بیشترین گردشگر فرهنگی جهان در سال است، ارسال کرده تا نمایشگاهی تحت عنوان «شکوه ایران باستان» برای مدت حدود سه ماه با همکاری کشور چین برپا شود.

او ادامه می‌دهد: استقبال چشمگیر و اشتیاق بازدیدکنندگان از این همه هنر زیبایی و خلاقیت تحسین همگانی را به همراه داشته و هر بیننده‌ای را به تأمل و تفکر در عظمت انسان و تلاش‌های بی‌وقفه‌اش برای زندگی بهتر وا می‌دارد. امید است بتوانیم قدمی در راه معرفی میراث فرهنگی کشور خود و جلب گردشگران فرهنگی و رونق صنعت توریسم کشور برداریم.

تماشای ۳ هزار سال تاریخ با یک بلیت/ پادشاهی موزه‌ای ایران در قلمرو اژدها

موزه‌ها «ویترین تاریخی» هر جامعه‌اند

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی نیز که به نمایندگی از ایران در این نمایشگاه حضور دارد، درباره این نمایشگاه می‌گوید: «موزه ها» امروزه به نمادی از دیپلماسی، تعامل، ارتباطات میان فرهنگی تبدیل شده‌اند و «ویترین تاریخی» هر جامعه‌اند.

دارابی می‌افزاید: در روز دوم نمایشگاه «شکوه ایران باستان»، همه بلیت‌های آن برای دو هفته آینده پیش‌فروش شد و این نشانه‌ای از اقبال جهانیان به جایگاه و عظمت تمدن و فرهنگ و هنر ایرانیان است.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشورمان با اشاره به پیشینه دوهزار ساله روابط ایران و چین به ویژه در جاده ابریشم اظهار می‌کند: در جنوب ایران هم «بندر سیراف» نام شناخته شده‌ای برای مردمان چین به واسطه بازرگانی، کشتیرانی و تجارت است، همانطور که «خلیج فارس» و «هرمز» بوده است.

تماشای ۳ هزار سال تاریخ با یک بلیت/ پادشاهی موزه‌ای ایران در قلمرو اژدها

اهرم قوی دیپلماسی فرهنگی

سید محمد بهشتی رئیس اسبق سازمان میراث‌فرهنگی و پیشکسوت این حوزه نیز در باره برپایی این نمایشگاه می‌گوید: نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در چین بهترین آینه برای نشان دادن چهره کشورمان است و با هر سلیقه‌ای نمی‌توان به اثرات مثبت این نمایشگاه بی‌تفاوت بود.

این پیشکسوت میراث‌فرهنگی می‌افزاید: بر خلاف بسیاری از این کشورها در ایران شاهد تداوم تاریخی زیست هستیم که این موضوع از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

بهشتی برگزاری چنین رویدادهایی را یکی از قوی‌ترین اهرم‌ها در دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی نرم دانست و از نمایشگاه ۷ هزار سال هنر ایران به‌عنوان یکی از موفق‌ترین نمونه‌های برگزار شده در سال‌های گذشته نام برد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

رئیس اسبق سازمان میراث‌فرهنگی با اشاره به غرض‌ورزی رسانه‌ها در ارائه تصویری منفی از ایران طی دهه‌های گذشته، ادامه می‌دهد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی که این تصویر را برهم می‌زند و چهره‌ای فرهنگی از تمدن و تاریخ ایران را به نمایش می‌گذارد موجب شگفتی می‌شود.

این پیشکسوت میراث‌فرهنگی‌ با بیان اینکه برگزاری این رویداد ارزنده و پسندیده است، آن را مرتبط به کیان این سرزمین دانست و می‌افزاید: هر کس با هر اندیشه‌ای اگر به کشور تعلق خاطر داشته باشد نمی‌تواند نسبت به تاثیرگذاری مثبت این نمایشگاه در سرنوشت این سرزمین بی‌تفاوت باشد و یا از آن چشم‌پوشی کند.‌ کسانی که اهمیت، ارزش و تاثیرات این نمایشگاه را نمی‌فهمند نسبت به ایران عرق و تعصبی ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102601577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha