گزارش گردشگری سازمان ملل متحد در مورد گشودگی ویزا نسبت به قبل از کرونا

گردشگری سازمان ملل آخرین گزارش گشودگی ویزای (Visa Openness) گردشگری خود را در مورد سیاست‌های روادید جهانی منتشر کرده است که تغییرات مداوم در مقررات سفر بین‌المللی را نشان می‌دهد.

به‌گزارش میراث آریا، این گزارش چشم‌انداز در حال تحول تسهیل سفر را روشن می‌کند. این شامل شاخص گشودگی ویزای (Visa Openness) گردشگری است که میزان تسهیلات مقاصد گردشگری و میزان آزاد بودن کشور را از نظر تسهیل صدور روادید برای اهداف گردشگری اندازه‌گیری می‌کند. همچنین، نمرات تحرک برای نشان دادن میزان مشمولیت شهروندان در سراسر جهان مشمول سیاست‌های ویزا و همچنین تجزیه و تحلیل عمیق از متقابل بودن سیاست‌های ویزا در این گزارش گنجانده شده است.

یافته‌های کلیدی این گزارش شامل موارد زیر می‌شوند:

امتیازات گشودگی منطقه‌ای:

بازگشت به وضعیت گشودگی ویزای قبل از کرونا: پس از برداشته شدن محدودیت‌های سفر مرتبط با کرونا، گشودگی مقاصد برای سفرهای بین‌المللی به سطح قبل از همه‌گیری بازگشت. در نتیجه‌ بیماری کرونا، اشکال جدیدی از تسهیل سفر مانند «ویزاهای عشایری» نیز ظاهر شد.

کاهش الزامات ویزای سنتی: در حال حاضر افراد کمتری در سراسر جهان برای سفر به ویزای سنتی نیاز دارند که از ۷۷ درصد در سال ۲۰۰۸ به ۵۹ درصد در سال ۲۰۱۸ و سپس به ۴۷ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

سفرهای معاف از ویزا: ۲۱ درصد از جمعیت جهان به هیچ نوع ویزا نیاز ندارند، که نسبت به ۱۷ درصد در سال ۲۰۰۸ و ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

ویزا در بدو ورود: ۱۴ درصد از جمعیت جهان می‌توانند در بدو ورود برای ویزا اقدام کنند که نسبت به ۶ درصد در سال ۲۰۰۸ و ۱۵ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

ویزاهای الکترونیکی: ۱۸ درصد از جمعیت جهان می‌توانند برای ویزاهای الکترونیکی درخواست دهند، که نسبت به ۳ درصد در سال ۲۰۱۳ و ۷ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

این گزارش به مقررات ویزا برای گردشگری بر اساس منطقه نگاه می‌کند و تاکید دارد:

  • آسیا و اقیانوسیه بالاترین امتیاز گشودگی را در بین تمام مناطق جهان داشتند.
  • گشوده‌ترین مناطق فرعی شامل جنوب شرقی آسیا، شرق آفریقا و دریای کارائیب هستند.
  • بیشترین افزایش گشودگی از آخرین گزارش در سال ۲۰۱۸ در جنوب آسیا و غرب آفریقا مشاهده شده است.
  • محدودترین مناطق آفریقای مرکزی و شمالی، آمریکای شمالی و اروپای شمالی و غربی هستند.
  • معافیت‌های ویزا به ویژه در کارائیب و آمریکای مرکزی رایج است.
  • سیاست‌های ویزای ورود در شرق آفریقا، جنوب آسیا، جنوب شرق آسیا و غرب آفریقا رایج است.
  • درخواست ویزای سنتی در خاورمیانه از ۷۱ درصد جمعیت جهان در سال ۲۰۱۵ به ۵۷ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.
  • ویزاهای الکترونیکی در غرب و شرق آفریقا و جنوب آسیا رایج هستند.

توصیه‌هایی برای سفر

این گزارش بر نقش محوری بهبود سیاست ویزا در تقویت رشد گردشگری تاکید می‌کند. توصیه‌های کلیدی شامل افزایش ادغام دیدگاه‌های گردشگری در استراتژی‌های ویزا، برنامه‌های هدفمند معافیت ویزا برای بازارهای مسافرتی کم‌خطر و گسترش تسهیلات ویزا هنگام ورود است. علاوه بر این، ارتباط شفاف در مورد سیاست‌های ویزا، همراه با فرآیند درخواست روادید ساده، زمان‌های پردازش سریع و رویه‌های ورود بهینه برای افزایش تجربه بازدیدکنندگان، حیاتی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122601747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha