«ده بالا، سانیج، سخوید و طرزجان» را در یزد ببینید/ در یزد خبری از هیاهوی شهرهای بزرگ نیست

گوینده رادیو ایران گفت: در استان یزد منطقه‌های خوش آب و هوایی وجود دارد؛ روستای «سانیج» زادگاه پدری شهید احمد متوسلیان از جمله این مناطق است. روستای «سخوید» هم زیباست، پیست اسکی دارد و جای فوق العاده‌ای است.

سیدحامد نجم الهدی، گوینده رادیو که این روزها برنامه نوروزی «صدای راهبران» را روی آنتن رادیو ایران دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا گفت: اصالتا یزدی هستم. اقلیم یزد کویری و خشک است، اما مناطقی دارد که طبیعت جذابی دارند و مردم کمتر با این مناطق آشنا، چشمه «تا مهر» از جمله این مناطق است؛ تا ماه مهر این چشمه جاری است و به همین دلیل به این نام، نامیده شده است و در توابع شهرستان تفت استان یزد قرار دارد. روستاهای اطراف کوه شیرکوه در یزد هم بسیار خوش آب و هوا، سرسبز و خنک هستند؛ به طوری که خود اهالی یزد معمولا آخر هفته ها به این منطقه می‌روند.

او افزود: روستاهای «ده بالا» و «طزرجان» چسبیده به شیرکوه هستند. پدر و مادرم اصالتا اهل تفت و همین روستای ده بالا هستند. در باقی نقاط استان یزد هم قطعا منطقه‌های خوش آب و هوای دیگری وجود دارد؛ روستای «سانیج» زادگاه پدری شهید احمد متوسلیان از جمله این مناطق است. روستای «سخوید» هم زیباست، پیست اسکی دارد و جای فوق العاده‌ای است.

نجم الهدی بیان کرد: یزد منار جنبانی دیدنی در روستایی به نام «خرانق» دارد که در مسیر مشهد و به سمت جاده طبس است. مردم، یزد را با مسجد جامعش، میدان امیرچخماق می‌شناسند. اما در شهر خانه‌های قدیمی و تاریخی بسیاری وجود دارد که به رستوران و سفره‌خانه یا اقامتگاه تبدیل شده‌اند. خانه لاری‌ها و خانه امام زاده‌ای‌ها هم دیدنی هستند. جایی به نام «زندان اسکندر» هم در یزد وجود دارد. مردم تصور می‌کنند آنجا زندانی است که اسکندر ساخته یا به تعبیری خودش آنجا زندانی بوده است. اما چنین چیزی نیست، زلزله‌ای می‌آید و یزد مقداری تخریب می‌شود و جایی که الان زندان اسکندر نامیده می‌شود حوزه علمیه بوده است. حافظ در سفری که به شهر یزد داشته است شعر معروف «دلم از وحشت زندان سکندر بِگِرفت» را به واسطه تخریبی که صورت گرفته است می‌سراید و نام زندان اسکندر به این شکل روی این مکان می‌ماند.

او تاکید کرد: یزد شهر ساکت و آرامی است. هیاهویی که در شهرهای بزرگ دیگر می ببینید در یزد وجود ندارد. در رانندگی ها بوق زدن های مداوم و سروصداهایی که در شهرهای بزرگ مثل تهران است دیده نمی شود. یزدی ها هم در کل مردمان آرامی هستند. هر ماه به یزد می روم. بسیار سفر را دوست دارم و آدم بدسفری نیستم. اما خیلی شهرها را ندیده ام. بعد از اینکه در سال 93 به تهران آمدم و در رادیو مشغول به کار شدم زیاد فرصتی نداشتم تا به سفر بروم. بیشترین سفرهایی که رفتم در دوران مجردی بود.

این مجری رادیو ایران درباره ماندگارترین سفر خود توضیح داد : نوروز سال 86 با خانواده و فامیل به بوشهر رفتیم. وقتی از شیراز به سمت کازرون و برازجان می روید منطقه ای به نام دشت ارژن وجود دارد که بسیار زیباست. آن سال باران دانه درشتی می بارید و خاک هر تپه رنگ و پوشش گیاهی خاصی داشت. این منظره و این سفر در ذهنم برای همیشه ماندگار شد و در برنامه ام دارم که خانواده ام را حتما یک سفر به این منطقه ببرم.

او در پایان گفت : این روزها مشغول اجرای برنامه «قرار آسمانی» ماه رمضان هستم و نمی توانم به سفر بروم. عید فطر به یزد می روم. صبح ها برنامه «صدای راهبران» را در رادیو ایران دارم که برنامه مشترکی بین رادیو ایران و سازمان حمل و نقل جاده ای است. مباحث مربوط به ایمنی سفر و مباحثی از این دست را به اطلاع مردم می رسانیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403011101760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha