سومین جشنواره سمنوپزان نوروزگان روستای صح برگزار شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: سومین جشنواره سمنوپزان نوروزگان روستای صح در منطقه تویه دروار دامغان برگزار شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مجتبی اکبرپور گفت: سومین جشنواره آیینی و مراسم سنتی سمنوپزان نوروزگان، روز جمعه ۲۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۳، با استقبال پرشور علاقه‌مندان و گردشگران و حضور مسئولان استانی و شهرستانی در روستای صح در منطقه تویه دروار شهرستان دامغان برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان بابیان اینکه رسومات کهن و دیرینه که ریشه در عقاید و باورهای مردمی دارد همواره موردتوجه افراد جامعه است و باگذشت زمان، در هرزمانی که برگزار شود جذابیت‌های خاص خود را دارد، افزود: هدف از برگزاری این جشنواره احیاء و حفظ آیین و سنن قدیمی، توسعه گردشگری و برند سازی گردشگری این منطقه، معرفی آداب‌ورسوم کهن، معرفی هویت اجتماعی و فرهنگی منطقه و افزایش شورونشاط اجتماعی است.

او ارج نهادن به فرهنگ غنی روستایی را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره سنتی عنوان کرد و گفت: برگزاری آیین‌های سنتی و کهن روستایی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای معرفی قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری هر منطقه است که می‌تواند با جذب سرمایه‌گذار زمینه‌ساز توانمندی و پویایی اقتصاد روستاها شود.

اکبرپور با بیان اینکه سمنوپزان در شهرستان دامغان در مناسبت‌های مختلف مذهبی با توسل به نام مبارک حضرت زهرا (س) اجرا می‌شود، افزود: در مراسم پخت سمنو که اغلب با مشارکت بانوان در روستای صح انجام می‌شود، در حین پخت سمنو با ذکر دعا، قرائت قرآن، احادیث، مداحی و حاجت طلبی سمنو را هم می‌زنند و این شور و حال معنوی تا زمان تقسیم سمنو ادامه دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی و بازی‌های بومی و محلی، اجرای چوب بازی و موسیقی محلی، اجرای تئاتر طنز، استندآپ کمدی، مسابقه و برنامه‌های متنوع دیگر از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود.

دهستان تویه دروار در بخش امیرآباد شهرستان دامغان واقع‌شده است و شامل روستاهای صح، دروار، تویه، دشت بو و دهخدا است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012502769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha