روز جهانی بناهای تاریخی و اهمیت همت عمومی برای حفاظت از این بناها

۱۸ آوریل مصادف با ۳۰ فروردین ماه به عنوان روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی نامگذاری شده است که نشان از اهمیت جهانی این مواریث ارزشمند است.

حسن محمدی ادیب، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در یادداشتی نوشت: ۱۸ آوریل مصادف با ۳۰ فروردین ماه به عنوان روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی نامگذاری شده است که نشان از اهمیت جهانی این مواریث ارزشمند است. در همه جای دنیا بناهای تاریخی مورد توجه مردم و دولت‌مردان قرار دارد، بسیاری از انسان‌ها برای بازدید از این بناها سفر می‌کنند و این اهمیت به حدی است که بسیاری از آثار ثبت شده در فهرست آثار جهانی یونسکو مربوط به بناها و محوطه‌های تاریخی است.

ایران به عنوان کشوری غنی در حوزه تاریخ، فرهنگ و هنر یکی از  مهم‌ترین مناطق دنیا در وجود آثار تاریخی شناخته می‌شود و آثار متعددی در سراسر کشور وجود دارد که نشات گرفته از تاریخ و تمدن کهن آن است و ما به عنوان امانت‌داران فعلی این گنجینه‌ها وظیفه حفظ و انتقال آن به نسل‌های آینده را بر عهده داریم که باید در این مسیر کوشا بوده و تاریخ جهان را به آیندگان منتقل کنیم.

استان اردبیل نیز یکی از مناطق مهم کشور در حوزه بناها و محوطه‌های تاریخی محسوب می‌شود، از وجود مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین آثار تاریخی استان تا محوطه هفت هزارساله شهر یئری همه گواه اهمیت استان در مواریث تاریخی است. استان اردبیل بیش از ۲هزار اثر تاریخی شناسایی شده و بیش از یک هزار اثر تاریخی ثبت ملی شده را در دل خود جای داده است که وظیفه خطیری را پیش روی پاسبانان میراث‌فرهنگی قرار می‌دهد.

اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در همین راستا و به منظور حفاظت از آثار تاریخی، به ویژه بناها و محوطه‌های تاریخی استان برنامه‌های متعددی را در دستور کار خود دارد که حفاظت، مرمت و معرفی آثار برای علاقمندان و نسل‌های بعدی از آن جمله است.

در همین راستا مرمت و احیای بناهای تاریخی استان اردبیل یکی از مهم‌ترین وظایف اداره کل میراث‌فرهنگی است و اقدامات موثری در یک سال گذشته در این راستا آغاز شده است که می‌تواند آینده خوبی را برای بناهای تاریخی استان رقم بزند.

واگذاری بهره‌برداری برخی از بناهای تاریخی به بخش خصوصی به منظور مرمت و احیا آنها یکی از موثرترین راه‌ها در احیای بافت کهن شهر است که در این راستا و در سال ۱۴۰۲ تعداد چهار خانه تاریخی اردبیل به بخش خصوصی واگذار شده است. مرمت ۳۵ بنای تاریخی در طول سال گذشته، تبدیل بنای مهم جمعه مسجد اردبیل به پایگاه ملی، ثیت جهانی کاروانسرای شاه عباسی نیر و راه‌اندازی موزه‌های نمین و صنایع‌دستی اردبیل در داخل بناهای تاریخی از جمله عملکرد استان در این زمینه بوده است.

 فرا رسیدن ۱۸ آوریل مصادف با ۳۰ فروردین ماه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی را به تمامی دوستداران و دغدغه‌مندان میراث فرهنگی تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم به عنوان میراث‌بانان تاریخ بزرگ ایران زمین با همدلی مردمی و همت مسئولان در راستای حفظ و احیا بناها و محوطه‌های تاریخی گام‌های بزرگی را برداریم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012903001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha