معضلات و مشکلات صادرات صنایع‌دستی در شهرستان ملایر بررسی شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر از برگزاری جلسه بررسی معضلات و مشکلات صادرات صنایع‌دستی در شهرستان ملایر باحضور مسئولان مرتبط خبرداد.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر، ابراهیم جلیلی در روز پنجشنبه سی‌ام فروردین ماه، گفت: جلسه بررسی معضلات و مشکلات صادرات صنایع‌دستی شهرستان ملایر با حضور ترکاشوند مدیر گمرک ملایر، قنبری رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان اتاق بازرگانی استان، فراهانی و امینی از اعضاء انجمن منبت‌کاران شهرک صنعتی مبلمان، مجیدی رئیس انجمن مروار بافان شهرستان ملایر و تنی چند از اعضای بازار مبل شهرستان در محل سالن جلسات اداره ملایر برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر در این نشست با اشاره به‌اینکه ایران در تولید صنایع‌دستی جزء سه کشور اول دنیا بعد از هند و چین است، گفت:  شهرستان ملایر در زمینه صنایع‌دستی دارای بیش از ۶۳۰۰ کارگاه  با اشتغال ۱۱ هزار نفر بطور مستقیم و ۳۰ هزار نفر غیرمستقیم در۲۰ رشته از جمله مبلمان منبت، مرواربافی، خراطی، ساخت سازهای سنتی، گلیم و جاجیم بافی، انواع سفال، تراش سنگ‌های قیمتی، گیوه بافی، رودوزی سنتی  است که بیشترین اشتغال به ترتیب در منبت ، مرواربافی و قلم زنی و سفال است.

جلیلی گفت: ملایر دارای دو برند شهر جهانی مبلمان منبت و روستای ملی مروار بافی است و بعد از کشاورزی بیشترین اشتغال شهرستان به تولیدات صنایع‌دستی اختصاص دارد  و ما در زمینه تولید صنایع‌دستی جایگاه خوبی داریم اما در زمینه صادرات بسیار جای کار داشته و نیازمند آموزش و آشنایی با قوانین صادراتی و گمرکی ایران و کشورهای هدف هستیم.

او افزود: صنایع‌دستی شهرستان نیازمند بازاریابی،  تولید محصول متناسب با بازار هدف، بسته‌بندی مناسب ،کاتالوگ معرفی و سرمایه‌گذاری در خصوص صادرات است و اولین قدم در صادرات داشتن کارت بازرگانی و سپس بازاریابی محصولات و تهیه کالا، بسته بندی مناسب و.. است.

مدیرگمرک ملایر نیز در این جلسه گفت: گمرک ملایر از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را در شهرستان ملایر آغاز و گام‌های بزرگی در زمینه صادراتی برداشته است.

 ناصر ترکاشوند افزود: صادرات از گمرک شهرستان ملایر افزایش داشته و رو به رشد است و قوانین صادراتی در حال بازنگری و تصحیح است .

او گفت: صادرات در زمینه صنایع‌دستی نیاز به برنامه‌ریزی بلند و مدیریت کلان دارد و تولیدکنندگان صنایع‌دستی نیاز به آموزش و آشنایی با قوانین صادراتی و شناسایی بازار داخلی کشورهای هدف دارند که در این زمینه می‌توانند از مشاوره رایزن‌های اقتصادی یا کارشناسان اتاق بازرگانی در کنار خود بهره ببرند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020100030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha