ثبت‌جهانی پالنگان شکوفایی اقتصادی کردستان را به همراه دارد

استاندار کردستان گفت: ثبت‌جهانی پالنگان شکوفایی اقتصادی منطقه را به همراه خواهد داشت.

به گزارش‌ میراث‌آریا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا روز جمعه ٣١ فروردین‌ماه ١٤٠٣ در مراسم هزار دف پالنگان ضمن خوش‌آمدگویی به گردشگران داخلی و خارجی، آحاد مردم و ضمن ابراز امیدواری نسبت به ثبت جهانی روستای پالنگان اظهار کرد: ثبت‌جهانی این منطقه در راستای اشتغال‌زایی و خلق ثروت برای ساکنان این روستا از اهمیت زیادی برخوردار است.

استاندار کردستان افزود:بید با مدیریت صحیح و بهره‌مندی از بستر موجود و ظرفیت‌های ویژه این روستای تاریخی در راستای اجرای طرح‌های توسعه‌ای تلاش خواهیم شود.

او با تاکید بر اینکه اقداماتی که برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری پالنگان انجام شده است باید تداوم پیدا کند، افزود: یکی از موفق‌ترین پروژه‌های توسعه روستایی استان کردستان، روستای گردشگرپذیر پالنگان است.

زارعی‌کوشا با بیان اینکه برگزاری رویداد مهم هزار دف می‌تواند در تقویت هرچه بیشتر مسائل دینی و مذهبی منطقه نقش‌آفرین باشد، عنوان کرد: جاذبه‌های گردشگری روستای پالنگان به عنوان مهد تاریخ و مفاخر در سطح منطقه و غرب کشور کم‌نظیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان هم در این آئین اظهار کرد: سازمان جهانی گردشگری سال گذشته هشت روستای ایران را برای ثبت جهانی انتخاب کرد که پالنگان یکی از این روستاها است که شرایط لازم برای جهانی شدن را دارد.

منصور مهرزاد عنوان کرد: روستای پالنگان از شانس خوبی برای جهانی شدن برخوردار است اما دارای نواقص و مشکلاتی است که باید برطرف شود.

وی اضافه کرد: اردیبهشت ماه امسال پرونده هشت روستای منتخب کشور نهایی می‌شود.

پالنگان امروز در مسیری برای جهانی شدن است مسیری که این روستا را در کنار هشت روستای گردشگری دیگر ایران، کاندیدای ثبت جهانی شدن کرده است.

روستای پلکانی پالنگان یکی از ۷ منطقه نمونه گردشگری این استان است که در ۱۵ کیلومتری شهر کامیاران و ابتدای منطقه هورامان قرار دارد، این روستا یکی از زیباترین روستاها با ساختار معماری ویژه و طبیعت متفاوت در فصول مختلف سال است.

جاهای دیدنی پالنگان، از آثار تاریخی گرفته تا طبیعت بی‌نظیر با فرهنگ غنی و جالب، همگی دست‌به‌دست هم داده‌ است تا این روستا را به مقصدی جذاب تبدیل کند.

مراسم هزار دف پالنگان از جمله مهم‌ترین مراسم‌های آئینی در این منطقه است، جشنی که هر ساله در روزهای واپسین فروردین‌ماه برگزار می‌شود.

امسال نیز هم‌چون سال‌های گذشته از مدت‌ها قبل از زمان برگزاری این مراسم آئینی، تدارکات و تمهیدات لازم توسط دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه حوزه هنری کردستان و فرمانداری کامیاران و با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان انجام شده بود و مردم مهمان‌نواز پالنگان نیز از چند روز قبل روستای خود را آماده میزبانی از مهمانان کرده بودند.

در این آیین عرفانی، دف‌نوازان با قرار گرفتن بر روی پشت بام خانه‌های پلکانی روستا و دف نوازی، نوای عرفانی مولودی خوانی سرداده و تمام روستا با نوای دلنشین ساز و دف آغشته شد.

برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی، ارائه غذاهای محلی و محصولات ارگانیک، مداحی و دف‌نوازی با پوشش محلی از جمله برنامه‌هایی بود که در این مراسم عرفانی با استقبال کم‌نظیر مهمانان و گردشگران روبرو شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020100032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha