برگزاری رویداد رویش سبز کویر در روستای هدف گردشگری فهرج

چهاردهمین رویداد از سلسله نشست‌های چقدر یزد را می‌شناسیم باهمت کمیته تخصصی گردشگری تاریخی فرهنگی، کمیته تخصصی گردشگری روستایی و عشایری و همچنین سازمان جهاد کشاورزی استان یزد تحت عنوان رویش سبز کویر به ثمر نشست.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ دومین بازدید میدانی و آموزشی رویش سبز کویر که به بررسی زندگی روستایی و کشاورزی سنتی و پیشرفته در روستاهای وابسته به استان یزد می‌پرداخت با بازدید از روستای خویدک، احمدآباد مشیر و روستای کاندید جهانی‌شدن فهرج اجرا شد.

این بازدید با همراهی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، دهیار و مسئولین روستای خویدک، جمعی از مسئولین سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، راهنمایان گردشگری، مسئولین کمیته‌های تاریخی فرهنگی و عشایری روستایی و اعضای کمیته تاریخی فرهنگی صورت گرفت.

در این بازدید ابتدا از مسجد جامع خویدک، قلعه خویدک، آسیاب آبی و رختشورخانه خویدک با توضیحات راهنمای محلی این روستا بازدید شد و سپس با عکاسی در گندمزارهای اطراف این روستا و چای آتشین از بازدیدکنندگان پذیرایی شد.

در ادامه بازدید از یک بوم‌گردی روستایی در حال ساخت، برج کبوترخانه، استخر پرورش آبزیان، گلخانه‌های صنعتی و نیز کشتزارهای صیفی‌جات وابسته به این بوم گردی در احمدآباد مشیر بازدید به عمل آمد.

در نقطه عطف این بازدید آموزشی، شرکت‌کنندگان از شگفتی‌ها و زیبایی‌های روستای کاندید جهانی‌شدن فهرج بازدید کردند.

مسجد بی‌مثال فهرج، بافت تاریخی و چشمگیر روستا، بازارچه خوراک و صنایع‌دستی که با دست‌پخت‌ها و هنرهای بانوان روستا مزین شده بود، در کنار پوشش زیبا و آیینی بانوان فهرجی یک غروب به‌یادماندنی را رقم زد.

 جهانی‌شدن این روستا علاوه بر پتانسیل‌های معماری منحصربه‌فرد و مزین بودن به اولین مسجد دوران اسلامی، به مردمان متدین و مهمان‌پذیر روستاست که با روی خوش و اشتیاقی گرم تمام پتانسیل روستا را برای بازدیدکنندگان و مهمانان کویر فراهم می‌کنند.

از دیگر جاذبه‌های این روستا که در این بازدید بسیار مورد توجه قرار گرفت، بوم گردی باغ شتری بود که با معماری شگفت‌انگیز خود در دل کویر خودنمایی می‌کرد. این بوم‌گردی آینه تمام نمای معماری، حیات‌وحش و دامداری کویری، سنت و جاذبه‌های کویری همچون شترسواری و دیگر پتانسیل‌های بالقوه شب و روز کویر بود.

در پایان این بازدیدها از تمام کسانی که با صداقت نیت و گرم‌خویی ویژه یزدی، مسبب شکل‌گیری این بازدید آموزشی و تفریحی شده بودند از طرف کمیته تاریخی فرهنگی تقدیر به عمل آمد.

راهنمایان و رابطان فرهنگی که هم‌سفر این بازدید بودند، با حمایت از این عزیزان در فضای مجازی و تورهای واقعی دین خود را برای جهانی‌شدن روستای فهرج و در صدر قرار گرفتن استان یزد خواهند پرداخت.

کمیته تاریخی فرهنگی، بر رسالت خود برای شناساندن یزد به یزدی‌ها استوار و ثابت‌قدم است و برای تعالی استان در همه زمینه‌های فرهنگی و تاریخی، بی‌دریغ تلاش خواهد کرد.

برگزاری رویداد رویش سبز کویر در روستای هدف گردشگری فهرج

برگزاری رویداد رویش سبز کویر در روستای هدف گردشگری فهرج

برگزاری رویداد رویش سبز کویر در روستای هدف گردشگری فهرج

برگزاری رویداد رویش سبز کویر در روستای هدف گردشگری فهرج

برگزاری رویداد رویش سبز کویر در روستای هدف گردشگری فهرج

انتهای پیام/

کد خبر 1403020100041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha