ثبت رسید مقام‌های سازی نشان‌دهنده پیشینه و جایگاه موسیقی لرستان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به اینکه یکی از جشنواره‌های مرتبط با ثبت جهانی روستای بیشه جشنواره سرنانوازی است، گفت: اولین اثری که در موسیقی لرستان به ثبت رسید مقام‌های سازی بود و این نشان‌دهنده پیشینه و جایگاه موسیقی لرستان است.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان ، عطا حسن‌پور روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه در جشنواره دوسالانه سرنانوازی که در روستای بیشه روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه برگزار شد با اشاره به پیشینه موسیقی و سرنانوازی در لرستان و اینکه موسیقی زبان تاریخ است، اظهار کرد: اولین اثری که در موسیقی لرستان به ثبت رسید مقام‌های سازی بود و این نشان‌دهنده پیشینه و جایگاه موسیقی لرستان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: اولین تصویر از سرنانوازی لرستان مربوط به سال ۱۹۶۱ میلادی است که فیلم آن پنج سال پیش در فضای مجازی منتشر شد.

او با اشاره به اینکه چرا روستای بیشه برای جشنواره سرنانوازی انتخاب شده است، گفت: طبق مستندات سرزمین سیلاخور و دورود محل رشد بزرگان موسیقی چون زنده یاد شاه میرزا مرادی و علی اکبر شکارچی است.

حسن‌پور بیان کرد: از طرفی پرونده ثبت جهانی روستای بیشه تا کمتر از دو هفته دیگر به سازمان جهانی جهانگردی ارسال می‌شود و اینکه در یک استان دو اثر شانس طبیعی و تاریخی را با هم برای ثبت جهانی کسب کنند یک اقدام و اتفاق بی‌سابقه بوده است.

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان ثبت جهانی دره خرم‌آباد در یونسکو و ثبت جهانی روستای بیشه در فهرست سازمان جهانی جهانگردی و به همت مدیران استانی اتفاق افتاده است.

او با اشاره به اینکه یکی از جشنواره‌های مرتبط با ثبت جهانی روستای بیشه جشنواره سرنا نوازی است، تاکید کرد: برگزاری جشنواره‌هایی از این دست برای پیش بردن ثبت جهانی روستای بیشه موثر است.

حسن‌پور با اشاره به اینکه زنده یاد شاه میرزا مرادی یک وجهه معنوی دارد و یک گنجینه ارزشمند محسوب می‌شود، گفت: اما یادگار مادی استاد شاه میرزا مرادی سرنای ایشان است که تحویل شاه رضا مرادی است، این سرنا متعلق به فرهنگ لرستان است و جایگاه آن موزه مردم‌شناسی قلعه فلک‌الافلاک است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020400200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha