گردشگری عکاسی گونه‌ایی جدید از صنعت گردشگری

عکاسی از زمان معرفی تجاری خود در سال ۱۸۳۹ میلادی تا کنون بخشی جدایی نا پذیر از گردشگری بوده است. در مراحل ابتدایی توسعه عکاسی ، به دلیل اینکه عملی پر هزینه بود فقط مورد استفاده ثروتمندان جامعه قرار می گرفت، اما رشد سریع فن‌آوری در سال‌های اخیر ، عکاسی را برای بخش قابل توجهی از افراد جامعه قابل استفاده کرده است.

فرشید فیروزان، کارشناس گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در یادداشتی نوشت: عکاسی از زمان معرفی تجاری خود در سال ۱۸۳۹ میلادی تا کنون بخشی جدایی نا پذیر از گردشگری بوده است. در مراحل ابتدایی توسعه عکاسی ، به دلیل اینکه عملی پر هزینه بود فقط مورد استفاده ثروتمندان جامعه قرار  می گرفت، اما رشد سریع فن‌آوری در سال‌های اخیر ، عکاسی را برای بخش قابل توجهی از افراد جامعه قابل استفاده کرده است.

 این دگر گونی در فن آوری باعث بوجود آمدن گروهی از گردشگران شده است که حاضرند برای گرفتن عکس  مطلوبشان از موضوعی خاص و به دست آوردن هیجان از این عمل، مبالغی جهت سفر هزینه نمایند.

رابطه  بین گردشگری و عکاسی به شرح ذیل مشاهده می‌شود:

۱-عکاسی به عنوان وسیله ایی برای ثبت و نگه داری خاطرات

عکاسی از قدیمی‌ترین روش‌ها  برا ی ثبت خاطرات ماندگار زندگی  افراد می‌باشدکه امروزه بدلیل گذشت زمان عکس‌هایی که زمانی صرفا جهت ثبت لحضه  ماندگاری در خانواده ای گرفته شده است خود تبدیل به اثری تاریخی و میراث فرهنگی می‌شوند. البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی،  عکاسی دچار تحولاتی عمده گشته و دوربین‌های عکاسی معمولی جای خود را به دوربین‌های دیجیتالی و موبایلهای پیشرفته  داده است  و به تبع آن استفاده ساده و همگانی شدن  ابزار عکاسی میان عموم باعث ثبت لحظه ای  خاطرات روزمره جامعه گشته است. از جمله خاطراتی که مردم علاقه زیادی به ثبت  و اشتراک گذاری آن دارند  اتفاقات خوبی است که هنگام سفر وگردشگری دارند.

۲-عکاسی به عنوان  ابزاری برای تبلیغ محصولات گردشگری

عکاسی تبلیغاتی گردشگری به عنوان یک شاخه مهم از عکاسی تبلیغاتی ، از خلق تصاویر ، جهت ترویج و تبلیغ مقاصد گردشگری، مکان‌های دیدنی ومحصولات گردشگری  مانند تورها ،  واحدهای اقامتی، رستوران‌ها و... استفاده می‌کند. این نوع عکاسی با هماهنگی دقیق عناصر محیطی، فرهنگی و طبیعی سعی در ایجاد تصاویر زیبا و جذاب از مقاصد گردشگری دارد. از عکاسی تبلیغاتی گردشگری انتظار می‌رود که نه تنها جذابیت زیبایی مکان را منعکس ، بلکه تجربیات و حقایق موجود درآن منطقه را نیز به مخاطبان القا کند.

۳-گردشگری عکاسی به عنوان گونه‌ایی جدید از صنعت گردشگری

گردشگری عکاسی گونه‌ای  از گردشگری علایق ویژه و زیرگونه گردشگری هنر می‌باشد، که در آن گردشگر به قصد عکاسی از موضوعی خاص به مکان‌های بخصوص سفر  می‌کند.  هدف اولیه عکاسی دامنه‌ایی از موضوعاتی مانند مناظر ، چهره ، معماری و فرهنگ ، غذا و حیات وحش را شامل می‌شود.

تعریف فوق  دو ویژگی مهم گردشگری  عکاسی را برجسته می‌نماید و  آن هدف سفر و بازدید از محلی خاص با موضوعی منحصر به فرد است. برای  بیان روشن تر موضوع، فرض کنید گردشگر تمایل به بازدید و عکاسی از محلی که دارای همان  اشیا معمولی که در محل کار و زندگی اش یافت می‌شود نداشته باشد.

منحصر به فرد بودن مناظر ، حیات وحش، مردم و فرهنگ هایشان، عادت‌های غذایی و لباس و رمز آلودگی مقصد سفر، ایجاد انگیزه سفر و کشف سرزمین‌های جدید  با هدف عکاسی را برای فرد بوجود می آورد. این دو  ویژگی از خصوصیات مشخص گردشگری عکاسی می باشد که آن را از گردشگری معمولی متمایز می نماید.

گردشگر عکاس  شخصی است که انگیزه‌اش برای گردشگری گرفتن عکسی منحصر به فرد از موضوعی خاص و در مکانی ویژه می‌باشد. همیشه لازم نیست عکاسان حرفه‌ایی با هدف عکاسی به سفر بروند، علاقه مندان به عکاسی و سرگرمی حتی افراد معمولی هم درصورت سفربه قصد عکاسی به عنوان گردشگران عکاسی شناخته  خواهند شد.

گردشگری عکاسی  گونه‌ایی جدید از صنعت گردشگری است که به آرامی  در حال گسترش می باشد.

موفقیت گردشگری عکاسی ارتباط مستقیم با محبوبیت هنر  عکاسی در میان عموم  مردم دارد. به نظر می‌رسد توسعه فن آوری در زمینه‌ی عکاسی خصوصا تولید موبایلهای هوشمند دارای دوربین‌های عکاسی  با کیفیت بالا در گسترش این روند نقش موثری را ایفا کرده است.

همچنین توسعه  شبکه های اجتماعی  در جهت  گسترش مفهوم گردشگری عکاسی در میان عموم مردم نقش مهمی داشته است.

به راحتی می توان محبوبیت عکاسی را  در میان مردم با مطالعه روند جاری در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام ، فیس بوک، توییتر و واتس آپ و غیره مشاهده کرد. با توجه به روند فعلی صنعت گردشگری، دفاتر خدمات  گردشگری کشور می توانند گشت‌هایی را با هدف عکاسی از جاذبه‌های فرهنگی طبیعی کشور برای علاقمندان طراحی کنند.

 این بسته ها می تواند شامل : حمل و نقل، اقامت، غذا، کارگاه عکاسی ، مشاوره تخصصی در رابطه  با عکاسی، اجاره لوازم عکاسی در طول برگزاری گشت و فراهم آوردن شرایط جهت چاپ عکس و پردازش آن  و مشاوره تخصصی بعد از گشت شود.

اگر چه برای این گونه از گردشگری و توانایی‌های آن برای کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع محلی و همچنین حفظ محیط زیست ،  برنامه و سیاست گزاری موثر جهت ایجاد یک بخش بالقوه تحت عنوان مقصد گردشگری عکاسی تنظیم نشده است، اما لازم است با توجه به گردشگری عکاسی به عنوان گونه ایی جدید از گونه های گردشگری گا می در جهت توسعه گردشگری کشور برداشته شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020600284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha