فرشید فیروزان، کارشناس گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان در یادداشتی نوشت: کودکان و نوجوانان سرمایههای اجتماعی هر جامعه جهت توسعه در آینده هستند، نحوه سپری شدن این دوران در بستر تربیتی و آموزشی و فرهنگی مناسب شکلگیری ساختار شخصیتی سازندگان آینده جامعه را رقم خواهد زد.
با توجه به اینکه کودکان نوجوانان بخش عمدهای از جامعه را تشکیل میدهند، لازم است برای ایجاد محیطی مناسب برای رشد کودکان و نوجوانان و آشنایی با نیازهای آموزشی، تربیتی و فرهنگی مورد نیازشان تلاش کنیم.
بسیاری از آموزشهای اجتماعی در دوران کودکی و نوجوانی شکل میگیرد، مانند احترام و کمک به همنوع، احترام به محیط زیست، حفاظت و نگهداری از میراثفرهنگی و غیره، وقتی شخصیت فرد در کودکی به درستی شکل نگیرد در بزرگسالی نمیتواند تعامل درستی با جامعه پیرامون خود برقرار کند.
از آنجاییکه هرآموز شی برای نهادینه شدن باید از بدو کودکی آغاز شود پس لازم است از همان دوران، به کودکان و نوجوانان حفاظت از میراثفرهنگی و فواید گردشگری و نحوه سفر بدون آسیب رساندن به محیط زیست و میراثفرهنگی آموزش داده شود.
یکی از مسائلی که باید به کودکان و نوجوانان آموزش داد اهمیت و حفاظت از میراثفرهنگی و و فواید و نحوه سفر و گردشگری پایدار است.
چون تمام کودکان امروز مردان و زنان، مادران و پدران فردا هستند، کسانی که در آینده خطی مشیسازان و برنامهریزان جامعه خواهند بود، افرادی که در هر جایگاه اجتماعی یا شغلی که باشند، در صورتی که در کودکی نسبت به شناخت و اهمیت و حفظ میراثفرهنگی و فواید توسعه گردشگری آموزش دیده باشند، این نگاه را در تصمیمگیریهای شغلی و مدیریتی و همچنین تربیت و آموزش فرزندان خود در جهت تحقق حفاطت از میراثفرهنگی و توسعه گردشگری پایدار به کار خواهند بست.
در حال حاضر در وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی برنامهریزی و حفظ میراثفرهنگی و توسعه گردشگری ساختاری منسجم برای برنامه ریزی و تعامل با بخش خصوصی و همفکری با سازمانهای مرتبط با کودکان و نوجوانان مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش صدا و سیما و دیگر سازمانهای مرتبط جهت فرهنگسازی و تولید محتوای آموزشی پیشبینی نشده است.
اگرچه اقدامات پراکنده ای به صورت چاپ کتابهای کودکانه با محتوای میراثفرهنگی، برگزاری مسابقات نقاشی و غیره با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با میراثفرهنگی و گردشگری در تهران و دیگر استانها به مناسبتهای گوناگون انجام پذیرفته اما بدلیل عدم برنامه ریزی و استمرار اینگونه اقدامات، تاثیر گذار نبوده است.
از اینرو برای استفاده از این نیروی عظیم و سازنده جامعه در سالهای آینده جهت حفظ میراثفرهنگی و توسعه گردشگری لازم است با رویکردی جدید، نقش کودکان و نوجوانان جهت حفظ میراثفرهنگی و توسعه گردشگری در آینده پذیرفته شود و با طراحی ساختاری منسجم در وزارتخانه و ادارت کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استانها، شرایط تعامل با بخش خصوصی و سازمانهای مرتبط را برای تولید محتوای آموزشی متناسب فراهم بیاورد.
علاوه بر موارد ذکر شده اقدامات دیگری از جمله: تهیه و چاپ کتابهای آموزشی با محتوای حفظ و احترام به میراثفرهنگی و فواید توسعه گردشگری مناسب با مقاطع مختلف سنی کودکان و نوجوانان، آموزش مربیان پیش دبستانی و معلمین مقطع ابتدایی جهت آشنایی با اهمیت حفظ میراثفرهنگی و فواید توسعه گردشگری، گنجاندن دروس مرتبط با میراثفرهنگی و گردشگری در کتابهای درسی مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی، تهیه و پخش برنامههایی مخصوص کودکان با محوریت اهمیت حفظ میراثفرهنگی و فواید توسعه گردشگری از صدا و سیما، طراحی و ساخت اسباب بازیهای کودکان با هدف شناخت و حفظ میراثفرهنگی، گامهای موثری در آموزش مستقیم و غیر مستقیم کودکان جهت شناخت اهمیت حفظ و احترام به میراثفرهنگی و فواید توسعه گردشگری به شمار میرود.
موزهها و اماکن تاریخی بهترین مکانهایی هستند که میتوان از آنها برای آموزش و آشنایی کودکان و نوجوانان متناسب با مقاطع مختلف سنی با میراثفرهنگی و اهمیت حفظ آثار به جا مانده از گذشته گان استفاده کرد. حضورکودکان بطور گروهی و با حضور مربیان آموزش دیده در این مکانها و درخواست از کودکان و نوجوانان برای نقاشی از آثار داخل موزه و همچنین از بناهای تاریخی و همچنین قصهگویی توسط مربیان راجع به نقشهای بر روی سفالها و یا دیگر اشیائ موجود در موزه و همچنین بیان تاریخچه بناهای تاریخی برای کودکان و نوجوانان تاثیر بسیار مثبتی برآینده سازان فردا خواهد گذاشت .
از منظری دیگر کودکان بر تصمیمگیری خانواده برای سفر و انتخاب مقصد موثر هستند.
خانواده به نقاطی سفر میکند که امکانات آرامش و سرگرمی کودکانشان فراهم باشد و در مواقعی حتی تسلیم اصرار و خواست کودکان خود برای سفر به مقصدی خاص می شوند.
وجود مهدکودک در واحدهای اقامتی، شهرهای دوستدار کودک، وجود رستورانهای دارای خوراکهای باب طبع و پارکهای موضوعی مناسب با روحیه کودکان در سنین مختلف مانند پارکهای آبی، پارکهای موضوعی با محوریت شخصیتهای کارتونی و خیالی مورد علاقه کودکان و غیره باعث جلب نظر این گروه سنی به مقاصد مختلف گردشگری و از طرفی توسعه گردشگری خواهد شد.
بنابراین لازم است نقش آموزش و فرهنگسازی برای کودکان را در حفظ و احترام میراثفرهنگی و توسعه گردشگری جدی بگیریم.
انتهای پیام/
نظر شما