روابط‌عمومی؛ حضوری به بلندای تاریخ

امروزه واژه روابط‌عمومی را در هر سیستم اداری چه دولتی و چه خصوصی و حتی تشکیلات موقتی به وفور و در پیشانی تعاریف تشکیلاتی به عنوان بخشی مشترک در این موارد مواجهیم و اغلب مردم آشنایی با این واژه دارند و غالبا موارد و مسائل خود را از این بخش جستجو می‌کنند و در مقابل تشکیلات اداری نیز برون داد عملکرد خود را از این طریق به مخاطبین منتقل می‌کند و همین کارکرد اولیه آنقدر مهم است که در چارت های تشکیلاتی جایگاه برای آن در نظر گرفته شده و حتی رشته دانشگاهی اختصاصی نیز دارد.

فردین زارعی کارشناس روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در یادداشتی به مناسبت هفته روابط‌عمومی نوشت: با توجه به فرا رسیدن روز روابط‌عمومی و جایگاه آن در تشکیلات میراث‌فرهنگی موضوعی را در ذهن نگارنده متبادر کرد که آیا روابط‌عمومی واژه و سیستمی نو و آمروزی است یا می‌توان رد پای آن را در اوراق تاریخ نیز یافت.

مطمئنا همه ما بدلایل مختلفی سفر داشته و داریم و قطعا یکی از این دلایل بازدید آثار برجامانده از گذشتگان و دیدن این الواح زرین تاریخی که اسنادی بی‌بدیل هستند بوده است اما شاید هیچگاه به این موضوع از منظر روابط‌عمومی نگاه نکرده‌ایم که به جز یادگاری یا موارد کمی سطحی دلیل ایجاد این آثار چیست چرا با تکنولوژی آن زمان اینچنین شاهکارهای عظیم و سترگی با آن رنج و مشقت بوجود آمده آیا صرفا ایجاد یک یادگار بوده و همین؟

با کمی مداقه و امعان نظر از دید یک روابط‌عمومی به خوبی می‌توان اهداف دیگری نیز در کنار موارد یاد شده دید. معمولا حکام و پادشاهان در ادوار مختلف تلاش داشته‌اند تا از طرق مختلف با دنیای پیرامون خود ارتباط گرفته و از منابع یکدیگر استفاده کنند، حکومت خود را تقویت کرده و نفوس و جمعیت خویش را افزایش دهند و از تکنولوژی و دستاوردهای همدیگر استفاده کنند و در همین ارتباطات تلاش کردند تا از هر کجا که گذشتند گزارشی از عملکرد، نحوه کشور داری و میزان اقتدار خود را به مخاطبین خود چه داخلی و په خارجی نشان دهند و می‌بینیم که امروزه در جای‌جای دنیا سنگ نبشته‌ها، حجاریها و کتیبه‌ها و الواحی وجود دارد که به خوبی این موارد را چارت کرده و با رشته تحریر درآورده و باعث ماندگاری نام این دوره‌ها در طول تاریخ شده است.

به عنوان مثال داریوش در کتیبه بیستون تمام جوانب حکومتی و عملکردی خود را به نحو احسن بیان کرده و گزارش کاری ارائه کرده که تاریخ به آن می‌بالد. شبیه به این موارد کم نیستند که در آن بدلیل وجود فواصل جغرافیایی زیاد و کمبود جمعیت و به تبع آن کمبود تشکیلات اداری اینگونه روابط‌عمومی وار توانسته‌اند تا همه مردم و بینندگان را مجذوب این نوع اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نمایند.

موضوع اطلاع رسانی، ارتباط و  آگاهی بخشی که اصلی‌ترین وظیفه روابط‌عمومی است آنقدر مهم و تاثیر گذار است که که نه تنها در دنیای امروز که ارتباطات انسانی به شدت دچار تزلزل شده که همانگونه که در سطور قبل بیان شد در طول تاریخ نیز تمام نحله‌های فکری و حکومتی تلاش کرده‌اند تا این ارتباطات را تقویت و معرفی کنند که اشاره شد.

حتی در فرهنگ اسلامی نیز اهمیت آن بارها مورد تاکید قرار گفته به نحوی که قرآن کریم در سوره مبارکه آل عمران آیه شریفه ۲۰۰ ضمن دعوت امت به برقراری رابطه اجتماعی، داشتن شکیبایی و در پیش گرفتن تقوای الهی را برای رسیدن به رستگاری و فلاح مورد تأکید قرار داده است. در قرآن کریم تنها در جزء‌های ۲۰ الی ۲۵ بیش از ۵۶۷ بار بر انتقال آگاهی تأکید شده است و این موارد به خوبی نشان دهنده اهمیت روابط‌عمومی در هر سیستمی است. 

به هر حال روابط‌عمومی به عنوان بهترین تسهیل کننده امور مردم و سیستم اداری و همچنین بهترین آگاهی بخش و رابط بین افکار عمومی و تشکیلات اداری می‌تواند راهگشاترین و راهبردی ترین اصل در موارد بین بخشی چه اداری چه عمومی باشد.

در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با آن تنوع مأموریت گوناگونی شرح وظایف که گاها در تضاد با هم نیز هستند، روابط‌عمومی‌ها اگر توسط مدیران جایگاه اصلی و اصیلشان حفظ و از نقش آنان حمایت شود قطعا خواهند توانست در وهله اول به عنوان یک ناظر و بیننده درجه اول و در مراحل بعد به عنوان یک کاتالیزور و تسهیل گر نه تنها این تناقضات و گاها کاستی‌ها را به عنوان چشمان مدیران به سیستم برای بهبود عملکرد بنمایاند، بلکه بهترین عملکرد را نیز به بهترین شکل به مخاطبین انتقال دهد و عامل اصلی فرآیند ارتباطی کامل و دوسویه باشد و مطمئنا می‌تواند منشأ خدمات خاصی باشد که خواهد توانست بدرخشد و بنمایاند و در اوراق بلند و بزرگ تاریخ به یادگار بماند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022901682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha