سیاست ما توسعه و حمایت از بخش خصوصی است/ تدوین سند ملی میراث‌فرهنگی و موزه‌داری در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی گفت: سیاست معاونت میراث‌فرهنگی، «توسعه، حمایت از بخش خصوصی، مجموعه داران و موزه های غیر دولتی» است، در این میان دولت بنای تصدی گری ندارد. ما تسهیل گر، ناظر و سیاستگذار هستیم.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه‌ها همزمان با فرارسیدن ۲۹ اردیبهشت، در محل سالن همایش‌های موزه ملی ایران برگزار شد.

در این مراسم علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی ضمن تبریک آغاز هفته میراث فرهنگی که امسال با دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) تقاران یافته، در سخنانی گفت: امسال در روز جهانی موزه برای نخستین بار موفق شدیم در ۱۱ استان آثار کمتر دیده شده موزه ملی ایران را به نمایش بگذاریم. همچنین ایکوم هر سال شعاری را انتخاب می کند. امسال «موزه برای آموزش و پژوهش» را نامگذاری کرده است. بی گمان در هر سازمان، نهاد و مجموعه ای «آموزش و پژوهش» نقش کلیدی و رمز موفقیت آن به حساب می آید.چرا که موفقیت و کارآمدی هر مجموعه و سازمان ارتباط معناداری با سطح دانش، تخصص، مهارت کارکنان دارد. آموزش و پژوهش زیربنای توسعه و آگاهی از تکنولوژی و دانش روز جهانی است. هر سازمانی که نیروی انسانی آن تواناتر باشد در دستیابی به اهداف سازمانی موفق تر است.

وی ادامه داد: آموزش و پژوهش درست در هر سازمان موجب بهبود عملکرد، رضایتمندی کارکنان، افزایش بهره وری، تحقق استانداردهای کیفیت، افزایش اعتبار و جذب بازار و رقبای جدید، تطابق با تحولات، تغییرات و رفتارهای جدید و در یک کلمه «مرجعیت بخشی و اعتماد بخشی» به سازمان می شود. از سوی دیگر اگر جهان امروز را «جهان دانایی» بدانیم که از محورهای اصلی پیشرفت و توسعه کشور محسوب می شود. معیار سنجه آن «پژوهش و تحقیق» است. چرا که سنجش دانایی هر مجموعه ای است که آنان را قادر و توانا می سازد که به تولید محتوی و توزیع و بازنشر آن بپردازند و منبع اصلی این تولید محتوی و اطلاعات و دانش جدید جز از راه «پژوهش» و « مطالعه و تحقیق» حاصل نمی شود.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی تاکید کرد: پژوهش است که افق های نوین و تازه را پیش ما می گذارد، ما را قادر و توانا می سازد که مجهولات را کشف کنیم و از همه مهم تر حاکم کردن گفتمان علمی در مجموعه سازمان و مرجعیت یافتن علم و دانش، عالم و دانشمند در چنین فضایی معنا و مفهوم می یابد. ما هر قدر از «آموزش و پژوهش» بگوئیم، هزینه کنیم، باز هم جای کار دارد. مهم ترین اعتبار و ارزش یک مجموعه سازمانی«نیروهای متخصص، آموزش دیده، ماهر، کارآمد، با انگیزه» است. این بزرگترین دارایی و ثروت یک مجموعه است. یعنی سرمایه اجتماعی بزرگ و فقط از طریق آموزش و پژوهش است که این مهم میسور است.

دارابی افزود: بی تردید جایگاه «موزه ها» در امر «آموزش و پژوهش» کلیدی و بنیادی است. مجموعه ای از فعالیت ها، اقدامات، در موزه ها، منوط به همین امر مهم است. از حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی – فرهنگی گرفته تا اهمیت امور آزمایشگاهی، مدیریت و نگهداری از مخازن، آرشیو و اسناد و مدارک و کتابخانه، مبارزه با آفت ها و سالم سازی و پاکیزگی محیط، از راهنمایی و روایت گری در موزه ها تا حفاظت فیزیکی و افزایش ایمنی آنها، همه و همه رابطه معناداری با امر آموزش و پژوهش پیدا می کند.

وی همچنین در ادامه به اولویت های معاونت میراث فرهنگی در سال جاری اشاره کرد و گفت: اتمام پروژه های نیمه تمام عمرانی، نهضت مرمت بناها، موزه ها و آثار تاریخی و نهضت آموزش و پژوهش در سراسر کشور از اهم کارهای ما در سال ۱۴۰۳ به شمار می رود. همچنین بر این اساس در هفته پژوهش سال جاری در آذرماه از برترین کارهای آموزشی و پژوهشی تجلیل می شود. رساله ها و پایان نامه های ارشد و دکتری و کتاب ها و تألیفات در حوزه میراث فرهنگی نیز همینطور.

دارابی تصریح کرد: برای نخستین بار در دولت سیزدهم است که «شورای عالی آموزش و پژوهش» به ریاست قائم مقام وزیر و حضور همه معاونان و جمعی از صاحب نظران و استادان در ستاد وزارتخانه و همه استان ها تشکیل شده است. بودجه و اعتبارات لازم و قابل توجهی بدین منظور تخصیص و هم اکنون در حوزه میراث فرهنگی چندین طرح پژوهشی و مطالعاتی در حال اتمام یا در دست انجام است، که چندین مورد آن در حوزه «موزه ها» است.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی در ادامه سخنان خود به وضعیت موزه ها در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در دولت سیزدهم اهتمام و توجه بایسته ای به امر میراث فرهنگی به خصوص موزه ها صورت گرفته است.در سند بالادستی نظام جمهوری اسلامی، فصل ۱۷ قانون توسعه پنجساله هفتم به این مهم توجه شده است. همچنین  در برنامه توسعه هفتم کشور که که پایه و اساس برنامه ۵ ساله آینده است، احکام و موارد بی نظیری جانمایی شده است. تدوین «سند ملی میراث فرهنگی» و نیز « سند ملی موزه داری» در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی با بیان اینکه در بازدید رییس جمهوری اسلامی از موزه ملی «طرح توسعه موزه ملی ایران» مرسوم به «میدان مشق» در زمره طرح های کلیدی دولت سیزدهم به تصویب رسیده است. و در همان بازدید و نشست موضوع «هر شهر، یک موزه» مطرح شد که مقدمات آن در حال انجام است، اظهارداشت: «مرجعیت بخشی امر موزه داری در کشور» توسط معاونت میراث فرهنگی در سند ملی موزه داری تعریف شده است. بر این اساس مرجع صدور مجوز، نظارت، هماهنگی، سیاستگذاری، انتظام بخشی به همه موزه های دولتی، خصوصی و ... بر پایه «استانداردسازی» و « سازوکاری که در سند ملی موزه داری» مشخص شده است، اعمال خواهد شد. سیاست معاونت میراث فرهنگی، «توسعه، حمایت از بخش خصوصی، مجموعه داران و موزه های غیر دولتی» است. در این میان دولت بنای تصدی گری ندارد. ما تسهیل گر، ناظر و سیاستگذار هستیم.

دارابی در پایان سخنانش با برشمردن این نکات که روز جهانی موزه، اگرچه نه روز آغاز و نه روز پایان فعالیت موزه ها است، اما از این جهت که یک روز عطف محسوب می شود برای موزه ها در سراسر دنیا «روز ویژه ای» است.روز تذکر است، به خود موزه و داشته هایش، روز تذکر به سرمایه های فرهنگی جامعه، تذکر به خود موزه ها که کجا ایستاده اند و چه باید بکنند، گفت: اگر نامگذاری امسال به «آموزش و پژوهش» است، نیاز به کار، پژوهش، آموزش و فعالیت گسترده موزه ها دارد. در پرتو این مهم است که موزه ها می توانند به یک منبع و مرجع تبدیل شوند. بی شک مشارکت سایر نهادها در تحقق این مهم از جایگاه خاص خود برخوردار است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022901700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha