معرفی جایگاه واقعی میراث‌فرهنگی در توسعه استان کرمان اهمیت دارد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: هفته میراث‌فرهنگی فرصت مغتنمی برای معرفی جایگاه واقعی میراث‌فرهنگی در توسعه استان کرمان است.

به گزارش میراث‌آریا، هم‌زمان با روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث‌فرهنگی آغاز صبح امروز ویژه برنامه هفته میراث‌فرهنگی در استان کرمان طی مراسمی با رونمایی از اشیاء باستانی برگشتی از موزه ملی در موزه باستان‌شناسی باغ هرندی با حضور محمد مهدی فداکار استاندار، امیر حسن‌زاده معاون اقتصادی استاندار و سعید شاهرخی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان همزمان با سراسر کشور با اجرای برنامه‌های جانبی برگزار شد. 

سعید شاهرخی با اشاره به اینکه زیباترین جلوه ها در حوزه میراث‌فرهنگی در واقع با دیدن تحقق پیدا می‌کند گفت: استان کرمان در حوزه‌های مختلف  میراث‌فرهنگی  اعم از ملموس و ناملموس، منقول و غیر منقول و تاریخی و طبیعی بسیار برخوردار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان افزود: نظر به تعدد، تکثر و پراکندگی آثار و بلایای و حوادث غیرمترقبه طبیعی تدبیر اضطرار در دستور کار همیشگی همکاران است. 

او در ادامه با اشاره به اینکه حوزه میراث‌فرهنگی حوزه ای پژوهشی است و تعامل و گفتگو در این حوزه دانش محور است اظهار کرد: هفته میراث‌فرهنگی با شعار مسئولیت اجتماعی و مشارکت مردمی نامگذاری شد که بر همین مبنا برنامه‌ریزی شده است و محور آن در واقع ارتباط و گفتگو با دانشگاهیان و مراکز علمی استان کرمان است تا بتوانیم شاهد افزایش سواد میراث‌فرهنگی را در استان حول این محور باشیم.

شاهرخی گفت: در این هفته نشست با مدیرکل اوقاف استان کرمان برای رفع و تدبیر مسئله صیانت از میراث‌فرهنگی با نقش کلیدی و حائز اهمیت اوقاف در این حوزه از برنامه‌های عملیاتی پیش‌بینی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان.افزود از دیگر برنامه‌ها تدبیر شایسته در حوزه پایگاه‌های ملی و جهانی استان با فعال‌تر کردن شوراهای راهبردی با محوریت دانشگاهیان و عالمان این حوزه است.

او در ادامه گفت: امروز اشیا تاریخی و فرهنگی حاصل کاوش‌های علمی و باستان شناختی کرمان بازگشتی از موزه ملی ایران، در باغ موزه هرندی به نمایش گذاشته خواهد شد.

شاهرخی گفت: هفته میراث‌فرهنگی فرصتی مناسب برای مردم و دوست‌داران تاریخ و تمدن است تا درموزه‌های کرمان با بخشی از فرهنگ و تمدن غنی استان کرمان آشنا شوند. حدود یک سوم آثار ثبت جهانی کشور در استان کرمان است

معرفی جایگاه واقعی میراث‌فرهنگی در توسعه استان کرمان اهمیت دارد

در ادامه محمد مهدی فداکار استاندار کرمان گفت: اگر بخواهیم آینده پویا و پر رونقی داشته باشیم ضرورت دارد که گذشته تاریخی خود را خوب بشناسیم.

فداکار گفت: کرمان به لحاظ میراثی و البته در همه حوزه های وزارتی از جمله میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارای ظرفیت‌های مناسبی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب استان است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه بخش‌های تمدنی مثل جیرفت، شهداد و تپه یحیی صوغان گفت: کرمان حلقه واسطی بین تمدن و فرهنگ شرق و غرب کشور است.

او گفت: کرمان دارای ۱۰ اثر ثبت جهانی است  و این یعنی حدود یک سوم آثار ثبت جهانی کشور در استان کرمان واقع شده و این خود نشان دهنده این است که چه میزان از میراث کشور در کرمان است و این موضوع موجب توجه بیشتر هم از سوی مدیریت استان و هم از سوی مدیریت کشور را می‌طلبد.

فداکار با اشاره به موزه جیرفت گفت: فعال‌سازی عملیات عمرانی و ساخت موزه جیرفت در اولویت استان بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است و ما آمادگی همکاری لازم را داریم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403023001802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha