کاروانسراي دير گچين قم مستندسازي شد

به گزارش ميراث آريا(chtn) مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قم از پايان مستندسازي مطالعات مربوط به کاروانسراي ديرگچين خبر داد و گفت: اين طرح با استفاده از روش ليزر اسکن و با اعتباري بيش از 35 ميليون تومان در طول 5 ماه و با مشارکت و همکاري مشاور ذيصلاح بخش خصوصي انجام شد.

مهدي متقيان با اشاره به ويژگي‌هاي روش ليزر اسکن در مستندسازي بناهاي تاريخي گفت: در اين روش بااستفاده از عمليات پردازش نقاط شامل فيلترينگ، حذف نويز و فرايند نهايي نقاط شامل مش‌بندي و مثلث بندي مدل سه بعدي از وضعيت موجود، ايجاد يک شبکه مسطحاتي و ارتفاعي، تهيه ابرنقاط رنگي از محوطه‌، تهيه برش‌هاي افقي و عمودي در هر جهت و از هر مقطع، تهيه انيميشن از ابرنقاط و مدل‌هاي سه‌بعدي توسط نرم افزار‌هاي مربوط و تهيه عکس‌هاي سه بعدي از ديگر خصوصيات اين روش است.

وي با بيان اينکه براي نخستين بار در استان قم يک بناي تاريخي با استفاده از اين روش مورد بررسي قرار مي‌گيرد گفت:کاروانسراي دير گچين قم داراي 43 حجره، ايوان شاه‌نشين، حياط خلوت و 8 شترخانه، 2 مغازه براي نگهداري کالا، حمام و مسجد است و در اين طرح از وضعيت قسمت‌هاي ديگر مدل‌هاي سه بعدي ساخته شد و به ازاي هر يک متر از بنا برش‌هاي افقي و عمودي از آن تهيه و اطلاعات مربوط ثبت شد.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قم از اجراي اين طرح در ساير بناهاي تاريخي استان خبر داد و گفت: با توجه به نياز ابنيه و اماکن تاريخي استان به مستند‌سازي‌هاي نوين در صورت تامين اعتبار لازم با اولويت ابنيه شاخص عمليات نقشه‌برداري ليزر اسکن در آنها انجام مي‌شود.

متقيان با اشاره به تاريخچه کاروانسراي ديرگچين گفت:اين بناي باستاني در 85 کيلومتري شمال شرقي قم در پارک ملي کوير واقع شده است و در متون تاريخي به نام‌هاي \"دژ کردشير\" ، \"ديرالجص\"، \"قصر الجص\"، \"قصر گچ\" و \"قلعه دير\" نيز خوانده شده و به عنوان منزلگاهي بسيار مهم در مسير يکي از راههاي باستاني منزلگاه‌هاي ايران بوده است.

وي افزود: اين کاروانسرا در دوره‌هاي مختلف از جمله دوران صفويه و قاجار مورد مرمت و بازسازي قرار گرفته است و با توجه به قدمت، وسعت و اهميت آن که در بيشتر منابع و متون به عنوان مادر کاروانسراهاي ايران از آن نام برده شده است. يکي از دلايل اين نامگذاري وجود تمامي مايحتاج مسافران از جمله مسجد، آسياب، حيات خلوت، حمام و توالت عمومي در داخل کاروانسرا است.

ديرگچين، کاروانسرايي ا‌ست با پلان منظم چهار ايواني و مربعي و حدود صدمتر در صد متر. پي‌ بنا در دوره ساساني گذاشته شده و اما ساختمان، در دوره صفوي کامل گشته است. با توجه به نزديکي اين مکان به پايتخت، عبور جاده در حال احداث قم-گرمسار از نزديکي اين کاروانسرا و برنامه‌ريزي‌ براي احداث تأسيسات گردشگري در جوار آن با حمايت اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قم انتظار مي‌رود اين کاروانسرا به زودي يکي از نقاط پررونق گردشگري کشور تبديل شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1388100728