بخش الحاقي مسجد جامع اهر مرمت مي‌شود

به گزارش ميراث آريا(chtn)، به نقل از روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي آذربايجان‌ شرقي، «تراب محمدي» با اعلام اين خبر گفت: اين مسجد از 2 بخش قديمي و جديد تشکيل شده که بخش قديم آن در سال گذشته مرمت شد و بخش جديد الحاقي آن اکنون در حال مرمت و بازسازي است.

وي ادامه داد: بخشي از مسجد در دوران پهلوي مرمت شده و در کتيبه‌اي عمليات مرمت تشريح شده و بر سر در مسجد نصب شده است.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان آذربايجان ‌شرقي افزود: در اين بخش از مرمت بخش الحاقي که در پي مرمت و بازسازي‌هاي دوره پهلوي اضافه شده بود، حذف شده و مسجد مطابق طرح اوليه بازسازي شده است.

محمدي با بيان اين که بخش قديمي مسجد از 21 گنبد و 12 ستون آجري، محوطه و حجره تشکيل شده است، يادآور شد: اين مسجد متعلق به دوره سلجوقي است و در دوره‌هاي مختلف ايلخاني، اتابکان، صفوي، قاجار و پهلوي الحاقاتي به آن انجام شده و در دوره‌هاي مختلف بر تعداد گنبدها افزوده شده است.

محمدي يادآور شد: اين مسجد در گذشته مصلاي شهر بود و مورد استفاده قرار مي‌گرفت، اما اکنون بيشتر ويژگي تاريخي آن مورد توجه است و پيش‌بيني مي‌شود با اتمام عمليات بازسازي بار ديگر اين مسجد مورد استفاده قرار گيرد.

وي اضافه کرد: حدود 2 ميليارد ريال اعتبار براي مرمت مسجد جامع اهر پيش‌بيني شده بود که بخشي از آن اختصاص يافته است و همزمان با اجراي عمليات مرمتي مبالغ باقي مانده نيز به طرح تزريق خواهد شد.
ب/122

انتهای پیام/

کد خبر 1391040559