پایان عملیات مرمت 5 واحد از آسبادهای نشتیفان خواف

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خواف گفت: مرمت آسبادهای  بزرگترین مجموعه خشت وچوبی استان و کشور از محل اعتبارات ملی به اتمام رسید.
 
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی علی محمدی افزود: این عملیات از شهریور ماه  با اعتباری حدود 400 میلیون ریال آغاز شد و شامل  استحکام بخشی بنا، احیاء پوشش سقف ،کاهگل کشی بدنه ، تعویض چرخ و پرها ، ساخت و مرمت دربهای ورودی آسبادها   و ساماندهی مسیر وردی و دفع آبهای سطحی اطراف بنا بود.
 
محمدی تصریح کرد :  آسبادها که نماد تکنولوژی سنتی مردم این خطه در ایران و جهان می باشد  ، با ورزش بادهای 120 روزه سیستان برای خرد کردن غلات دارای اهمیت فراوان مردم منطقه استفاده می شود.
 

 وی افزود : ساختمان آسبادها از دو قسمت آس خانه که محل آرد کردن و قرار گیری سنگ های آسباد است  و قسمت چرخ و پره  در پشت بام آس خانه تشکیل شده و مهمترین اجزاء آسبادها شامل پل ، پره ، تبدیل ، باهو ، خرپل و ... است ، که بیشتر از چوب است.

 
ساخت آسبادها با مصالح بومی و از خشت و گل و چوب بوده که از خود منطقه تامین می شده و حتی سنگ آسیاب ها از کوههای اطراف نشتیفان تامین و به جاهای دیگر نیز صادر می شده است.
 

شایان ذکر است در سطح شهرستان خواف بالغ بر 150 دستگاه آسباد وجود داشته که بیشترین آنها در نشتیفان وجود دارد و در حال حاضر نیز دو واحد از این آسبادها هنوز در حال استفاده است که این نماد  خلاقیت و ابتکارپیشینیان به رغم تعرض خطرات طبیعی و انسانی هنوز بر بلندای سرافرازی عرض اندام می کند. 

\n

انتهای پیام/

کد خبر 1393080315