شیان، نخستین خواهرخوانده اصفهان

خواهرخواندگی پیمانی است برای ایجاد رابطه‌ای دوستانه و هدفمند که به منظور تبادل اطلاعات، تجارب و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، بین یک جامعه شهری و جامعه شهری مشابه خارجی آن برقرار می‌شود و فعالان فرهنگی و اقتصادی دو شهر می‌توانند با ایجاد هم‌گرائی میان یکدیگر از مواهب این پیمان در راستای توسعه متوازن شهری خود بهره‌گیری کنند.

بی‌تردید مهم‌ترین ارزش انعقاد قرارداد خواهرخواندگی، ایجاد روابط انسانی و فرهنگی بین مردم دو شهر است. در همین راستا برای اولین بار در سال ۱۹۴۵میلادی و پس از پایان جنگ جهانی دوم، بین شهرهای کشورهای اروپایی پیمان خواهرخواندگی برقرار شد. در واقع این پیمان برای کاهش درگیری در جهان بوده است. زیرا در باور عموم، پیوند عاطفی بین دو خواهر همیشه برقرار است و حتی پس از اختلافات، رابطه‌شان تداوم می‌یابد. خواهرخوانده‌ها به‌واسطه تشابهات زیاد در جنبه‌های مختلف می‌توانند باهم ارتباط داشته باشند. 

اصفهان ازجمله شهرهای ایران است که با برخی از شهرهای بزرگ جهان از دهه ۶۰ خورشیدی قرارداد خواهرخواندگی منعقد کرده است. اصفهان به‌واسطه قدمت تاریخی، ظرافت، معماری خاص خود توانسته ارتباطات صمیمانه‌ای با شهرهای باسابقه تاریخی و فرهنگی برقرار کند. به لحاظ شهرسازی، اصفهان یکی از شاهکارهای ایران است و این ساختار شهری همیشه موردتوجه شهرهای خواهرخوانده بوده است. بی‌شک انعقاد قرارداد خواهرخواندگی شهرهای بزرگ جهان با اصفهان گامی ارزشمند در راستای توسعه متوازن گردشگری در این شهر تاریخی است. 

شهر شیان، نخستین خواهرخوانده نصف جهان

کشور چین با نام رسمی جمهوری خلق چین در آسیای شرقی یکی از کشورهایی است که دارای تمدنی بسیار کهن به قدمت ۳۰۰۰ سال است. آداب‌ورسوم و فرهنگ مردمان چین بر اساس قومیت و منطقه جغرافیایی متفاوت است. این کشور هم‌اکنون بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات مختلف و دومین واردکننده مواد اولیه خام است و همچنین دومین اقتصاد بزرگ جهان بر پایه تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد. چین با مساحت ۹۶۱ «۵۹۶.۹ کیلومتر مربع و با جمعیت بیش از ۱٫۴۵۰ میلیارد نفر، چهارمین کشور پهناور بعد از روسیه، کانادا و آمریکا، و پرجمعیت‌ترین کشور جهان است. پایتخت آن شهر پکن و همچنین دارای ۲۲ استان بوده و زبان رسمی آن ماندارین، که جزو پرشمارترین زبان‌های جهان و یکی از زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد و همچنین یکی از سخت‌ترین زبان‌های جهان بود و واحد پول این کشور نیز یوان است. 

روابط ایران و چین به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم (در طول تاریخ)، روابطی اقتصادی و فرهنگی بوده است، زیرا بازرگانان علاوه بر تجارت، نوعی تبادل فرهنگی را نیز انجام می‌داده‌اند که این ارتباط در حال حاضر هم می‌تواند میان خواهرخوانده‌ها به‌ویژه شیان و اصفهان برقرار باشد. 

شیان از قدیمی‌ترین شهرهای کشور چین است که مرکز استان شانکسی جمهوری خلق بوده و در میان ۴ پایتخت باستانی جهان از قدیمی‌ترین آن‌ها و نخستین خواهرخوانده شهر اصفهان است، این خواهرخواندگی ۳۲ سال پیش منعقد شد و قدمت تاریخی، ظرافت معماری، سابقه فرهنگی، شخصیت‌های برجسته هنری و ارتباطات تاریخی مشترک بین دو کشور ایران و چین زمینه‌ساز شکل‌گیری آن بود. 

از سال ۱۹۹۰میلادی شیان به‌عنوان یک مرکز مهم صنعتی، فرهنگی و آموزشی در منطقه مرکزی و شمال غربی چین مورد توجه قرار گرفت. شهر شیان در زمان باستان، چانگان نامیده می‌شد و یکی از مراکز شکل‌گیری تمدن در شرق آسیا است. شیان با حدوداً ۳۶۰۰ سال قدمت، چهار هزار اثر تاریخی در خود دارد و دومین جایگاه در میان مراکز فن‌آوری‌های پیشرفته کشور چین را به خود اختصاص داده است. 

شیان نیز به‌واسطه قدمت تاریخی و نیز ارتباط گسترده تاریخی ایران و چین در طول ادوار مختلف، از اولین شهرهایی بود که به خواهرخواندگی شهر اصفهان درآمد. نوع ساخت‌وساز و شخصیت‌های برجسته هنری و فرهنگی هر دو شهر باعث ایجاد تمایل به همکاری‌های گسترده و در نتیجه خواهرخواندگی این دو شهر شد. 

شیان و اصفهان ازجمله شهرهای تاریخی در مسیر جاده باستانی ابریشم هستند و در تاریخ، فرهنگ، فرهنگ‌عامه و معماری تشابهات فراوانی دارند که این موضوعات، عامل اصلی همکاری دوستانه آن‌هاست. 

در این میان اصفهان نیز سومین شهر پرجمعیت ایران و نهمین شهر پرجمعیت آسیاست و شهری تاریخی است که در مرکز ایران واقع‌شده است. این شهر در دوران اسلامی و به‌ویژه در دوره پادشاهی صفویان پایتخت ایران بوده و رونق فراوانی داشته است. در دوران صفوی، اصفهان به قدرت و اقتدار چشمگیری رسید. امروزه از لحاظ جمعیت، اصفهان به‌عنوان سومین شهر پهناور ایران شناخته می‌شود. در این شهر کهن، بناهای تاریخی فراوانی وجود دارند که تعدادی از آن‌ها به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. 

اولین پیمان خواهرخواندگی اصفهان در اردیبهشت ۱۳۶۸ و با شهر شیان چین بسته شد که بر اساس این پیمان هر دو شهر در بخش‌های فرهنگی، تاریخی، عمرانی و غیره با هم همکاری کرده و نتیجه آن برای هر دو طرف تغییرات و تحولاتی در زمینه‌های ذکرشده است. هردو شهر ازلحاظ موقعیت تاریخی در ادوار مختلف اهمیت ویژه‌ای داشتند. شیان پایتخت مهم‌ترین سلسله‌های تاریخ چین و آغاز راه ابریشم بوده. اصفهان نیز در مسیر راه ابریشم قرار داشته که این نقطه اشتراک منجر به اولین مسیر تجارتی بین‌المللی این دو شهر شد. وجود بخش‌ها و آثار تاریخی در هردو شهر حائز اهمیت است. از جاذبه‌های گردشگری شهر شیان می‌توان به ارتش سفالینه چین، دیوار شهر باستانی، مقبره امپراتور کیم و برج ناقوس اشاره کرد. اصفهان نیز آثار تاریخی مهمی چون کوه آتشگاه، کاخ عالی‌قاپو، چهلستون، منارجنبان، مسجد جامع، مسجد شیخ لطف‌الله، پل‌های خواجو و سی سه پل و بسیاری دیگر مکان‌های تاریخی را در خود جای‌داده است. 

بازار گیاهان دارویی واقع در شیان چین شباهت نزدیکی به بازار معادل خود در اصفهان دارد. در این بازار سنتی محصولاتی همچون زنجبیل و جینسینگ یا ادویه‌جاتی همچون دارچین و شیرین‌بیان با محصولات اصفهان عطری آشنا و مشترک دارند. 

اصفهان از شهرهای توریستی و تاریخی بزرگ جهان به‌حساب می‌آید که تا امروز با چندین خواهرخوانده جهان پیمان خواهرخواندگی منعقد کرده است، لذا با انعقاد این پیمان‌ها و شناخت مشترک شهرهای خواهرخوانده و استفاده از کارشناسان می‌توان به رشد و توسعه این شهرها کمک کرد، که درنهایت منجر به حفظ و حراست مراکز مهم تاریخی و فرهنگی آن‌ها نیز می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1401031123928

برچسب‌ها