بهگزارش میراثآریا، همزمان با آغاز فعالیتهای آتشفشانی در ایسلند از روز چهارشنبه، صنعت گردشگری این کشور دچار شوک عظیمی شد و فرصتی را برای احیای گردشگری پس از همهگیری کرونا به دست آورد.
با انتشار گزارشهایی مبنی بر مشاهده گدازههای آتشفشانی، قیمت سهام خطوط هوایی ایسلندی ایسلند ایر (Icelandair) و فلای پلی (Fly Play) که تحت پرچم پلی ایر پرواز میکنند، شروع به افزایش کرد. تنها چند ساعت پس از ظاهر شدن ماگمای آتشفشان، پلی ایر تصاویری از فوران را در وب سایت خود منتشر و این رویداد را «آرام» و «تماشایی» توصیف کرد.
بیرگیر جانسون، مدیرعامل پلی ایر، گفت: «نمیتوان لذت تماشای فوران آتشفشان را در فاصلهای نزدیک از درون اتاق هتل و یا رستوران فرودگاه با چیزی مقایسه کرد. بنابراین این یک اتفاق بسیار مثبت برای ماست. ما قبلاً دیدهایم که ترافیک سیستم رزرو ما و تمام رسانههای اجتماعی ما به شدت افزایش یافته است. بنابراین من معتقدم که این دقیقاً همان چیزی است که میتواند به گردشگری ما رونق بدهد، به خصوص در فصل پاییز و زمستان.»
این کشور جزیرهای که خود را سرزمین آتش و یخ مینامد، قبلاً تجربه کرده است که چگونه یک آتشفشان میتواند نگاه گردشگران را به خود مجذوب کند و مسافران را ترغیب کند تا برای سفر به این کشور پروواز و هتل رزرو کنند. یک فوران انفجاری در سال 2010 در زیر یخچال طبیعی Eyjafjallajokull یک توده خاکستر باشکوه را بیرون ریخت و توجه تمام مردم جهان را به خود جلب کرد، زیرا حدود 100 هزار پرواز را به مدت شش روز زمینگیر کرد، اما در نهایت گردشگری را به یکی از بزرگترین صنایع کشور شمال اروپا تبدیل کرد.
در مقابل، فوران آتشفشانی کنونی در شبه جزیره ریکیانس هیچ اختلالی در سفرها ایجاد نمیکند و ایسلندیها آن را «آتشفشان توریستی» مینامند، جایی که گدازه از شکافی در زمین در یک مکان نسبتاً قابل دسترس نزدیک جادهها جاری میشود. حتی در شرایطی که مقامات درباره گازهای سمی و فعالیت لرزهای هشدار میدهند، تماشای این صحنهها از نزدیک برای گردشگران وسوسهانگیز است.
آرنار استین الیسون، فرمانده تیم امداد محلی توربیورن در محل، گفت: «چند هزار نفر میتوانستند روز چهارشنبه از سایت بازدید کنند، هم محلیها و هم گردشگران. از دیروز اتوبوسهایی از شرکتهای گردشگری با سفرهای برنامهریزی شده و دارای راهنما وجود داشت، زیرا گردشگران نمیتوانند تمام مسیر را تا محل فوران رانندگی کنند.»
این منطقه قبلاً شاهد جریانهای گدازهای در سال گذشته بود. اولین بار بود که در آن منطقه از کشور بعد از 800 چنین اتفاق میافتاد و همین باعث شد مشاغل محلی شروع به ارائه تور برای بازدیدکنندگان کنند. برخی از مردم حتی هات داگ و همچنین مارشملو را روی گدازه کباب میکنند و به مشتریان خود عرضه میکنند.
ایسلند ایر در وبسایت خود گفت: «منظره سال 2021 هزاران نفر از مردم محلی و گردشگران را جذب کرد که از تماشای نمایشی که شاید فقط یک بار در زندگیشان اجرا میشود، هیجانزده بودند. ما انتظار داریم که فوران 2022 جذابیت مشابهی داشته باشد.»
گردشگری 5 درصد از تولید ناخالص داخلی ایسلند را در سال گذشته به خود اختصاص داده است که نسبت به سهم حدود 8 درصدی آن در دوره 2016 تا 2019، کاهش یافته است. بانک مرکزی پیش از این پیشبینی کرده بود که حجم گردشگران به 1.4 میلیون نفر رسیده است که در مقایسه با سال 2021 دو برابر شده است.
یوهانس ثور اسکولاسون، رئیس انجمن صنعت سفر ایسلند، گفت: «تجربه آخرین فوران در همان محل به ما نشان میدهد که اینجا یک مقصد گردشگری است. با توجه به کاهش شیوع کرونا، احتمالاً افراد بیشتری از این سایت بازدید میکنند، زیرا در حال حاضر گردشگران بیشتری در ایسلند مستقر هستند.»
*ترجمه: اسدالله حقانی
انتهای پیام/