دریاچه مورزرد؛ قابی از زیبایی و درخشندگی در کهگیلویه و بویراحمد

تهیه کننده: روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد

دریاچه مورزرد زیلایی واقع در 125 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با حداکثر و متوسط عمق 14 و 8 متر در ارتفاع 2180 مترى از سطح دریا در منطقه‌اى به همین نام واقع شده و در نقشهٔ جغرافیایى به نام برم مورزرد ثبت شده است.

آب این دریاچه از ارتفاعات تنگ سیب و کوه‌هاى داربرى سرچشمه مى‌‌گیرد و پس از طى مسافتى حدود 10 تا 15 کیلومتر به دریاچهٔ برم مورزرد سرازیر مى‌شود، چشمه‌‌هاى متعددى نیز در اطراف دریاچه مى‌جوشند.

حجم آب دریاچه مورزرد زیلایی هم اکنون یک میلون مترمکعب بوده که امکان افزایش این میزان به میزان 3.5 میلیون مترمکعب در خروجی آن به واسطه احداث یک سازه خاکی وجود دارد که این پروژه به دلیل نبود اعتبار تنها در حد پیشنهاد و روی کاغذ مانده است.

مورزرد دریاچه‌ای سه‌گانه است. هر دریاچه به فاصله 3 کیلومتر از هم جای گرفته‌اند و پهنه بسیاری را در بر می‌گیرند. یکی از دریاچه‌ها بزرگ‌تر از دو دریاچه دیگر است. باید مورزردی‌های زیلایی از داشتن چنان پهنه‌های آبی سه‌گانه‌ای که آب‌هایشان به کار کشاورزی می‌آید و سرسبزی به زمین ارزانی می‌کند، شادمان باشند. آب که باشد، آبادانی و خاک‌های حاصلخیز هم هست. هر چند مورزرد یکی از محروم‌ترین بخش‌های کشور است و حتی جاده‌ای که بی‌دردسرِ گِل‌ولای، آن‌ها را به شهرهای دور و نزدیک برساند، ندارد. همین است که برای گردشگران دسترسی به دریاچه مورزرد دشوار است و گذر از راهی که به آن پهنه آبی می‌رسد، آسان نیست.

انتهای پیام/

کد خبر 14010620695687

برچسب‌ها