آیین مولودی‌خوانی و دف‌نوازی ریشه در تاریخ و فرهنگ کردستان دارد

از گذشته‌های دور تاکنون برگزاری آیین‌های مولودی‌خوانی و دف‌نوازی هم‌زمان با آغاز ماه ربیع‌الاول و میلاد حضرت محمد(ص) در کردستان مرسوم بوده و هر ساله این مراسم با شور و شکوه خاصی در تمامی نقاط استان برگزار می‌شود.

استان کردستان یکی از استان‌های غنی کشور از لحاظ مواهب فرهنگی، تاریخی و طبیعی بوده که در ایام مختلف سال با برگزاری مراسم و آیین‌های ویژه،گردشگران بسیاری را به این خطه از میهن اسلامی می‌کشاند.

از جمله آیین‌‌های مهم و خاص این منطقه که از جایگاه بسیار والایی برخوردار است و در آن رنگ و بوی عرفانی و دینی بیشتر از همه به‌چشم می‌خورد می‌توان به مولودی‌خوانی و دف‌نوازی اشاره کرد.

\"\"

مولودی‌خوانی و دف‌نوازی از سنت‌های دیرینی هستند که هم‌چنان در شهرها و روستاهای کردستان برگزار می‌شود، به‌نحوی که با گذشت سال‌های بسیار همواره به‌عنوان یک مراسم ثابت مورد توجه و عنایت مردمان متدین ودین‌دار این خطه سرسبز قرار می‌گیرد.

این آیین‌ها در ماه ربیع‌الاول که در کردستان به ماه مولود مشهور است، با شور و عشق به پیامبر مکرم اسلام با شکوه هرچه بیشتر برگزار می‌شود؛ برخی از شخصیت‌های دینی و گروه‌های مولودی‌خوان به‌همراه هیئت امنای مساجد محلات هرساله برای انجام این مراسم شرایط لازم را پیش از آغاز ماه ربیع‌الاول فراهم می‌کنند، اکثر منازل شخصی و تکایا نیز در این ماه مبارک میزبان کسانی است که به عشق مهربانی محمد مصطفی (ص) در یک محفل جمع شده و به راز و نیاز با خداوند بزرگ می‌پردازند.

در ابتدای آیین مولودی‌خوانی یکی از قاریان برجسته، چندین آیه از آیات قرآنی را تلاوت می کند، سپس گروه‌های مولودی‌خوانی و دف‌نوازی با اجرای نوای «الله الله»، «حی الله»، «لا الله الا الله»، «یا رسول الله» شروع به تک‌‌خوانی، جمع‌خوانی، تک‌نوازی و جمع‌نوازی دف می‌کنند.

در پایان مراسم، با نقل و خرما از مردم پذیرایی می‌شود و مردم با ایمان و اعتقاد به این خرما و نقل حرمت می‌گذارند و  آن‌را در میان بیماران به‌ نیت شفا پخش می‌کنند.

كردستانی‌ها به بهانه‌های مختلف از جمله آغاز زندگی در منزل جدید، جشن بازنشستگی و ادای نذر نیز آیین مولودی‌خوانی برگزار می‌كنند.

برخی از مردم هم در این ماه برای شفای بیماران خود ذبح گوسفند یا گاو را نیت کرده و گوشت آن را در بین افراد نیازمند و فقرا توزیع می‌کنند و برخی دیگر برای مولودی اقلام غذایی را در بین نیازمندان توزیع یا سفره‌های مولودی را برای اطعام فقرا پهن می‌کنند.

همچنین خجستگی این ماه تا حدی در بین مردم این دیار نهادینه شده که خانواده‌هایی که فرزند پسرشان در این ماه به دنیا می‌آید، اسم مولود یا محمد بر وی می‌نهند.

مردم مناطق کردنشین بر این باورند كه برگزاری آیین مولودی‌خوانی در منزل آن‌ها موجب افزایش رزق و روزی و دوری درد و بلا از افراد خانواده می‌شود.

شرکت در مراسم‌ها ویژه نسل یا قشر خاصی نیست و پیر و جوان، زن و مرد و هر کسی با هر سلیقه‌ای می‌تواند در این آیین‌ها حضور پیدا کند و به مداحی و دف‌نوازی گروه‌های مولودی‌خوان گوش فرا دهد.

بر این اساس برگزاری آیین‌های مولودی‌خوانی در ماه ربیع‌الاول نشانه احترام و بزرگداشت مقام پیامبر اکرم (ص) و عشق و علاقه مسلمانان به فرستاده خداوند است.

مردمان استان فرهنگ‌دوست کردستان در طول ایام سال با برپایی مراسم‌ها و آیین‌های مختلفی که از قدیم  برایشان به یادگار مانده است همچنان اصالت‌شان را حفظ کرده‌ و سنن خود را استحکام بخشیده و زنده نگه می‌دارند.

 

انتهای پیام/

کد خبر 14010721348468

برچسب‌ها