پایان مرمت سرای کتاب‌فروش‌ها در بازار اراک

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی گفت: عملیات مرمتی سرای کتاب‌فروش‌ها در بازار تاریخی اراک به پایان رسید.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی امروز  22 آذر ماه 1401 گفت: در این مرحله مرمت اضطراری سرای کتاب‌فروش‌های بازار تاریخی اراک،به مبلغ  حدود 900 میلیون ریال انجام شد.

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی اضافه کرد: در این عملیات مرمتی در قسمت انتهای سرا، کف بالکن به کلی جمع آوری شده و عملیات مرمت و چیدمان کف دوباره صورت گرفته است و تمامی مراحل با نظارت اداره‌کل اجرایی شد.

او با بیان اینکه  روند حفاظت و مرمت به صورت مستمر است و بسته به آسیب وارده انجام می‌شود، افزود: مجموعه تاریخی بازار تاریخی اراک در طول زمان دچار آسیب‌هایی شده است با مشارکت شهرداری و کسبه بازار تاریخی اراک و تامین اعتبار  روند مرمت در سال جاری ادامه خواهد داشت‌.

محمودی گفت: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با مشارکت شهرداری اراک اقدام به مرمت چندین سرای بازار تاریخی این شهرستان کرده است که از آن جمله می‌توان به سرای نبی زاده و سرای کاشانی اشاره کرد.

محمودی تصریح کرد: بازار تاریخی اراک، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند شهر اراک به شمار می‌رود که پس از گذشت ۲۰۰ سال از عمر آن همچنان مرکز فرهنگی و اقتصادی اراک محسوب می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی با تاکید بر اینکه این مجموعه تاریخی دارای ۲۰ سرا و تیمچه است که هر یک از سرا‌ها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است، تصریح کرد: مجموعه تاریخی بازار اراک در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان آباد احداث شده و یکی از زیباترین بازار‌های ایران محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401092272155

برچسب‌ها