سیاست‌های معاونت گردشگری برای بازنگری در ضوابط و استاندارد هتل‌ها و تاسیسات گردشگری/ ارزیابی سلیقه‌ای حذف می‌شود

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به همکاری با سازمان استاندارد برای بازنگری ضوابط و استاندارد هتل‌ها و تاسیسات گردشگری به تشریح سیاست‌های معاونت گردشگری در این راستا پرداخت و گفت: هم‌اکنون حدود نیمی از هتل­‌های کشور از لحاظ کیفی در سطح استانداردهای جهانی هستند و هدف‌گذاری ما این است که ظرف دو سال آینده درجه و سطح ارائه خدمات در تمامی هتل­‌های کشور کاملاً مطابق سطح استاندردهای تعریف شده و بین‌المللی باز تعریف شود.

یحیی نقی‌زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا درباره بازنگری و تدوین ضوابط و استانداردهای گردشگری و رویکرد معاونت گردشگری بیان کرد:‌ به طور کلی بازنگری و تدوین ضوابط و استانداردهای گردشگری هر چند سال یک بار بر اساس شاخص‌ها و نیازسنجی تاسیسات گردشگری در دستور کار اداره‌کل نظارت قرار دارد و در حال حاضر بازنگری هتل‌ها در دست بررسی است.

سیاست‌های معاونت گردشگری برای بازنگری ضوابط/ ارزیابی سلیقه‌ای حذف می‌شود

او با اشاره به رویکردهای مورد نظر معاونت گردشگری گفت: تاکیدمان بر این است که اولاً نظر و سلیقه ارزیابی‌کننده تأثیری در روند ارزیابی نداشته باشد، لذا ضوابط به‌صورت صفر و یکی است. ثانیاً تلاش شده بخش‌هایی که در حوزه ایمنی و بهداشت کمتر به آن پرداخته شده، تقویت شود. ثالثاً سعی بر این است که نحوه ارزیابی و معیار محاسبه ساده‌سازی شود، به‌عنوان مثال بخش‌هایی از حداقل‌های دسترسی‌پذیری و توسعه پایدار را به‌صورت الزامی تعیین کنیم.

نقی‌زاده در ارتباط با نحوه اجرای استانداردسازی هتل‌ها بیان کرد: در حال حاضر استانداردسازی تاسیسات گردشگری توسط شرکت‌های عامل تطبیق و ارزیابی واحدها در سطح کشور انجام می‌شود. همچنین با توجه به نیازسنجی استان در زمینه استانداردسازی تاسیسات گردشگری و بر اساس شیوه‌نامه درجه‌بندی و ارزیابی تاسیسات گردشگری شرکت‌های فوق تقاضای خود را اعلام و در صورت حائز شرایط بودن و طرح در کمیسیون عالی طرح تطبیق موافقت اولیه صادر می‌شود.

چگونگی فرآیند نظارت وزارتخانه بر روند استاندردسازی هتل‌ها

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره فرایند نظارت وزارتخانه بر استانداردسازی‌های انجام‌شده و کیفیت هتل‌ها توضیح داد: نظارت بر کیفیت هتل‌­ها و سایر تاسیسات گردشگری در سطوح مختلفی انجام می‌­شود. هم تشکل‌­های بخش خصوصی در فرآیندهای نظارتی مشارکت دارد و هم بازدیدهای تلفیقی با دستگاه­‌هایی نظیر بهداشت، تعزیرات، پلیس اماکن و غیره در سطح شهرستان‌ها انجام می‌­پذیرد. در نهایت برای هر شهرستان در سطح کشور حداقل یک کارشناس بازرسی تعیین شده که مسئولیت ثبت بازرسی­‌های مختلف را در سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری (جانا) بر عهده دارد.

وضعیت هتل‌ها از استانداردهای جهانی عقب نمانده‌اند/ انجام مطالعه تطبیقی بر اساس الگوی خارجی

او تصریح کرد:‌ ثبت نتایج بازرسی در سامانه الکترونیک، امکان بررسی وضعیت واحد گردشگری را در ادوار مختلف برای سطح نظارتی درون سازمانی فراهم می‌آورد. علاوه بر این کارشناسان نظارت معاونت گردشگری در فرآیند تعیین درجه واحدهای گردشگری، با حضور در جلسات کمیسیون درجه‌بندی استانی و انجام بررسی‌های میدانی، نظارت عالیه بر انجام عملیات ارزیابی و استانداردسازی را بر عهده دارند.

نقی‌زاده در پاسخ به این سئوال که استانداردهای ایران چه میزان با استانداردهای جهانی فاصله دارد، گفت: وضعیت مراکز گردشگری و هتل‌ها شاید به سطح مطلوب نرسیده باشد ولی از استانداردهای جهانی هم عقب نمانده است، زیرا مطالعه تطبیقی انجام شده و یکی از کشورها را به‌عنوان پایلوت قرار داده، الگوسازی کرده و به نتیجه رسیده‌ایم.

الزام تبدیل ابزارها به تکنولوژی جدید/ اجرای فرآیندهای نوین برای ارزیابی‌ها

او به اهمیت گذر از فرایند سنتی که در ارزیابی‌ها شکل گرفته به سمت فرایندهای نوین تاکید کرد و افزود: از جمله برنامه‌های معاونت گردشگری برای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی این است که ابزارهای خود را به تکنولوژی جدید تبدیل کنیم و پیشنهاد می‌شود برای رسیدن به کیفیت مطلوب، در بحث ارزیابی نظرات مردم را دخیل کنیم.

702 هتل موفق به اخذ گواهینامه کیفیت شده‌­اند/ کیفیت نصف هتل­‌های کشور در سطح استانداردهای جهانی است

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با بیان اینکه حدود نیمی از هتل‌های کشور از لحاظ کیفی در سطح استانداردهای جهانی هستند، ادامه داد: از مجموع 1440 هتلی که در حال حاضر مشغول فعالیت هستند، تاکنون 702 هتل موفق به اخذ گواهینامه کیفیت شده‌­اند که با عنایت به اینکه ضوابط ارزیابی هتل‌ها به نوعی اقتباس از هتل­‌های بین‌­المللی است، می‌­توان ادعا کرد حدود نیمی از هتل­‌های کشور از لحاظ کیفی در سطح استانداردهای جهانی هستند.

همکاری با سازمان استاندارد برای بازنگری ضوابط/ پروانه بهره‌­برداری هتل‌­ها منوط به انجام عملیات ارزیابی است

نقی‌زاده تصریح کرد: استانداردسازی هتل­‌های کشور که در حال حاضر مقرر شده با همکاری سازمان ملی استاندارد درباره بازنگری ضوابط آنها اقدام شود، فرآیندی الزامی است و براساس تمهیدات اجرایی به‌عمل آمده، تمدید پروانه بهره­‌برداری هتل­‌ها منوط به انجام عملیات ارزیابی بوده، انتظار می­‌رود ظرف مدت دو سال آینده درجه و سطح ارائه خدمات در تمامی هتل­‌های کشور کاملاً مطابق سطح استاندردهای تعریف شده و بین‌المللی باز تعریف شود.

نحوه نرخ‌­گذاری تاسیسات گردشگری

او همچنین در توضیح چگونگی نحوه نرخ‌­گذاری تاسیسات گردشگری گفت: نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری در چارچوب ماده 12 آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌­بندی و نرخ­‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها، مصوب 4 شهریور 1394 هیئت وزیران انجام می‌­شود. بر این اساس، در هر یک از تاسیسات گردشگری که موفق به دریافت گواهینامه کیفیت خدمات گردشگری شده‌­اند، نرخ اتاق، خوراک و سایر خدمات توسط بهره‌­بردار پیشنهاد شده و پس از تأیید تشکل صنفی گردشگری و تأیید نهایی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، یک نسخه از آن به‌منظور نصب در واحد مورد بهره‌­برداری ارسال می­‌شود.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری ادامه داد: نرخ آن دسته از تاسیسات گردشگری که استانداردهای کیفیت خدمات گردشگری آنها مصوب نشده، مشترکا توسط وزارت و تشکل گردشگری مربوطه و با در نظر گرفتن شاخص نرخ تورم سالیانه اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلام ایران تعیین و به بهره‌بردار ابلاغ می‌­شود. همچنین، براساس دستورالعمل نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری، اعتبار نرخ‌نامه یک‌ساله بوده و هر ساله در مهرماه، وزارتخانه درچارچوب آیین­‌نامه مذکور و دستورالعمل اجرایی مربوطه درباره تعیین نرخ تاسیسات گردشگری ابلاغ می‌کند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401092395789

برچسب‌ها