راه‌اندازی اولین موزه بازار طلا در یزد

سرپرست معاونت صنایع‌دستی استان یزد از راه‌اندازی اولین موزه بازار طلا در یزد خبر داد و گفت: هر مغازه طلافروشی تبدیل به موزه خواهد شد که مقدمه‌ای برای ثبت جهانی نیز خواهد بود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، عبدالمجید عربی روز یکشنبه دوم بهمن‌ماه با بیان این‌که در صدد راه‌اندازی موزه ملی طلا و جواهر در یزد هستیم، اظهار کرد: طی حدود دو سال گذشته، یزد به‌عنوان شهر ملی طلا و زیورآلات شناخته و با این عنوان ثبت شد، چراکه نه‌تنها طلا و جواهر بخشی از فضای کسب‌وکار و همچنین فضای اقتصاد یزد را در بر گرفته است، بلکه دربردارنده بخشی از فرهنگ و هویت یزدی‌ها نیز به شمار می‌رود.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی استان یزد با بیان این‌که ملی شدن یزد به‌عنوان شهر طلا و جواهر مقدمه‌ای برای ثبت جهانی آن است، تصریح کرد: یکی از ملزومات ثبت جهانی یزد، ایجاد موزه‌های مرتبط با طلا و جواهر است که در خصوص این مهم، باید اقدام کنیم.

عربی به ایجاد اولین موزه بازار طلا در یزد اشاره کرد و گفت: هر مغازه در بازار زرگری یزد تبدیل به موزه‌ای از اشیای مرتبط با طلا و جواهر خواهد شد.

او با اشاره به این‌که زرگری در یزد عمدتاً میراث پدری و شغل پدری است، گفت: بسیاری از زرگران یزدی ابزارآلات و وسایل مربوط به این هنر صنعت را از گذشته تاکنون حفظ کرده‌اند که قابلیت نمایش برای علاقه‌مندان را دارد.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی استان یزد با اشاره به نمایش طلا و جواهرات با قدمت، همراه با شناسنامه معرفی اثر گفت: نمایش مکتوبات و نسخ مربوط به زیورآلات نیز همراه با شناسنامه معرفی، نمایش تصویر و تمثال بزرگان و مفاخر حوزه زیورآلات همراه با زندگینامه جزو ملزومات شکل‌گیری موزه است که در خصوص گردآوری و پایش آثار اقدام می‌کنیم.

عربی به همراهی اتحادیه طلا و جواهر یزد در این مهم تأکید کرد و گفت: خوشبختانه ذی‌نفعان و به‌خصوص اتحادیه طلا و جواهر همراهی بسیار خوبی را از قبل در خصوص ثبت ملی شهر یزد به‌عنوان شهر ملی طلا و جواهر داشته و به اهتمام این مجموعه در مابقی برنامه‌ها نیز بسیار دلگرم هستیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011102104785

برچسب‌ها