بلوار طاق‌بستان شاهرگ گردشگری شهری کرمانشاه

بلوار طاق‌بستان در شمال شهر کرمانشاه در کنار زیبایی کم‌نظیرش با توجه به موقعیت مکانی و نقش اصلی در دسترسی به طاق‌بستان با شکوه در و پاتوق‌های اصلی گردشگری کرمانشاه یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور است که شاهرگ گردشگری کرمانشاه است. بلواری که سالانه میزبان میلیونها گردشگر از سراسر ایران است.

میراث‌آریا: با وجود اینکه اغلب افراد کلانشهر کرمانشاه را با آثار باستانی طاق‌بستان می‌شناسند، اما دیگر جاذبه‌های دیدنی کرمانشاه نیز حرفی برای گفتن دارند. منظره‌ی بی‌نظیر پارک‌های جنگلی، خیابان‌های طویل و بلوارهای سرسبز کرمانشاه تصویری خیره‌کننده است که در ذهن گردشگران تا ابد ثبت می‌شود. پس از بازدید از آثار تاریخی طاق‌بستان، قطعاً عکاسی در میان درختان سر به فلک کشیده بلوار طاق‌بستان و قدم زدن در جاده تندرستی این بلوار، در میان مردم شهر، حس به‌یادماندنی‌ای را به شما القا می‌کند. شمال شهر کرمانشاه با برخورداری از بهترین شرایط آب‌وهوایی شهر در تمام فصول سال، بستری مناسب برای دل‌پذیرترین پیاده‌روی و ورزش ایجاد کرده است. بلوار طاق‌بستان یکی از اصلی‌ترین و پر رفت‌وآمدترین مسیرهای حمل‌ونقل کرمانشاه محسوب می‌شود؛ که در هر ساعت از شبانه‌روز و هر فصل از سال با منظره تماشایی خاص خود، مردم شهر و گردشگران را به قدم زدن در آن تشویق می‌کند.

بلوار طاق‌بستان شاهرگ گردشگری شهری کرمانشاه

پیشینه بلوار طاق‌بستان

بلوار طاق‌بستان با طول ۳۶۰۰ متر، طولانی‌ترین بلوار جنگلی ایران است. ساخت بلوار به‌عنوان جاده‌ای برای رسیدن به آثار باستانی طاق‌بستان و تفریحگاه‌های آن ابتدا در سال ۱۳۳۰ آغاز شد. با این‌حال، تا سال ۱۳۴۸ این مسیر یک جاده باریک بود که از میان زمین‌های کشاورزی روستاهای مرادحاصل و چقاکبود (به کوردی چیاکه‌و) می‌گذشت و تا روستای طاق‌بستان ادامه می‌یافت. در فاصله زمانی سال‌های ۱۳۴۸ و ۱۳۵۱، ساخت چهره‌ی کنونی آن به انجام رسید. نام این بلوار در ابتدا " بلوار طاق‌بستان " – به دلیل منتهی شدن بافت قدیمی شهر از این مسیر به آثار تاریخی طاق‌بستان- انتخاب شد؛ که پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق، نام بلوار به " بلوار شهید شیرودی " تغییر یافت. البته در میان مردم شهر، همچنان به نام قدیمی خود شناخته می‌شود. طاق‌بستان که در زبان کوردی تاق وه سان –به معنی طاق و سنگ- گفته می‌شود، نام قدیمی  آثار تاریخی کرمانشاه است (امروزه به طاق‌بستان تغییر یافته) که نام بلوار از آن نشأت گرفته است.

بلوار طاق‌بستان در کجا قرار گرفته است؟

این بلوار در مسیر خود از میدان طاق‌بستان، میدان معلم (سه‌راه مسکن)، پل صیاد شیرازی، دوراهی اول و دوم کارمندان، دوراهی فرهنگیان، دوراهی چهل متری تعاون و پل ولایت (لب آب) نیز می‌گذرد. کمربندی شمال کرمانشاه (بلوار صیاد شیرازی) از طریق پل صیاد شیرازی به این بلوار متصل می‌شود.

بلوار طاق‌بستان فاصله کوتاهی با فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه و پایانه مسافربری داشته و محور اصلی ارتباطی همدان-سنندج از روی این بلوار گذر می‌کند. بنابراین مسیریابی برای گردشگران مشکل نبوده و ارتباط بلوار طاق‌بستان با اکثر محورهای اصلی حمل‌ونقل، یافتن مراکز حمل‌ونقل میان شهری و فرودگاه بین‌المللی را برای گردشگران و مسافران تسهیل داده است. 

شکارگاه خسروپرویز

این شکارگاه در فضایی مستطیل شکل با ۱۱۰۰ متر طول و ۸۰۰ متر عرض قرار دارد؛ اما متأسفانه در زمان احداث بلوار طاق‌بستان، این دیواره در جهت شمال به جنوب قطع شده و دو مقطع جدا را به وجود آمدن آورده است. هم‌ اکنون نیز احداث خیابانی در بخش شرقی و جنب دیوار شکارگاه، همچنین ساخت ستون‌های قطار شهری در نزدیکی آن، که در دستور کار شهرداری قرار دارد، ممکن است باعث تخریب این شکارگاه شود.
شکارگاه خسروپرویز ( تپه مرادحاصل)، آثار باستانی‌ای است که تصور می‌شود شکارگاهی مربوط به دوران پادشاهی خسروپرویز، و تنها شکارگاه باقی‌مانده از دوران ساسانیان باشد. در کاوش‌های انجام شده، مشخص شد که برخلاف تصور قبلی، این مکان صرفاً یک شکارگاه معمولی نبوده؛ بلکه گمان می‌رومحل احداث شهری بزرگ در دوران اشکانیان بوده که بعدها، در دوره ساسانیان، از این محدوده محصور به‌عنوان شکارگاه استفاده شده است. 

پارک شرقی

قسمت شمالی بلوار طاق‌بستان، علاوه بر اینکه از یک‌سو به آثار تاریخی طاق‌بستان می‌رسد، از سوی دیگر به پارک جنگلی شرقی راه می‌یابد. پارک شرقی که در سمت شرقی آثار تاریخی و کوه طاق‌بستان قرار دارد، در گذشته باغ پسته بوده است که اکنون تنها تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها به‌جا مانده است. علاوه بر درختان انبوه این پارک جنگلی، دریاچه مصنوعی و جاده کوهستانی آن از زیبایی‌های پارک شرقی است. در صورت سفر به کرمانشاه، با توجه به اینکه بازار تاریخی اسلامی در روزهای جمعه فعالیتی ندارد، می‌توانید از خرید در جمعه‌بازار (بازار محلی‌ای که هر جمعه در این پارک برپا می‌شود) لذت ببرید.

بلوار طاق‌بستان شاهرگ گردشگری شهری کرمانشاه

هتل‌ها

در دو سوی بلوار طاق‌بستان ساختمان‌های اداری، تجاری و خدماتی فراوانی قرار دارد. هتل‌های «جمشید» و «پارسیان» که از بزرگ‌ترین هتل‌های کرمانشاه به شمار می‌آیند نیز در مسیر این بلوار قرار گرفته‌اند. هتل ۵ ستاره‌ی پارسیان با امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری چون کافی‌شاپ، سونا بخار، خشک و جکوزی، سالن ماساژ، سالن بدن‌سازی بانوان و آقایان، سالن بیلیارد، خدمات ویژه معلولین و رستورانی با منظره‌ی شهر و فاصله اندک آن با آثار تاریخی کرمانشاه می‌تواند یکی از انتخاب‌های عالی برای انواع گردشگران باشد. 

هتل۴ ستاره‌ی جمشید نیز با اتاق‌های راحت، امکانات فضای سبز، آلاچیق، کافی‌شاپ ، رستوران سنتی و در همسایگی بودن این هتل با آثار تاریخی طاق‌بستان و رستوران‌های بی‌نظیر اطراف آن، یکی دیگر از انتخاب‌های جذاب برای گردشگران به شمار می‌آید.

سیتی سنتر کرمانشاه

سیتی سنتر کرمانشاه ،ساختمانی ۱۳ طبقه با نمایی شبیه به آثار تاریخی طاق‌بستان، در جوار هتل پارسیان، تحت کاربری تجاری، اداری و تفریحی رفاهی طراحی گردیده و هنوز در حال احداث و تکمیل شدن است. 
احداث ۱٠ واحد فودکورت، رستوران و شهربازی در فضاهایی مسقف و غیر مسقف و تراس‌های بزرگ مشرف‌به بلوار زیبای طاق‌بستان ازجمله خصوصیات منحصربه‌فرد مجموعه در دست احداث سیتی سنتر کرمانشاه است. پیش‌بینی‌ها به این گونه است که با تکمیل این پروژه میزان تردد بلوار طاق‌بستان، به میزان چشم‌گیری نسبت به سایر مناطق شهر افزایش یابد.

بلوار طاق‌بستان شاهرگ گردشگری شهری کرمانشاه

فصل‌ها در بلوار طاق‌بستان

بلوار طاق‌بستان با درخت‌های بلند و زیبا در دو سوی خیابان و حوض‌هایی با فواره‌های مصنوعی، در هر فصل چهره‌ی متفاوت و خیره‌کننده‌ای را به نمایش می‌گذارد. در بهار و باران‌های گاه‌وبیگاه آن، قدم زدن زیر باران در پیاده‌روهای بلوار ، حس خاص و تکرار نشدنی‌ای را تقدیم وجود آدمی می‌کند.

در فصل تابستان، آب‌وهوای بی‌نظیر شمال شهر و درختانی که سایه و خنکی را به پیاده‌روهای این خیابان ارزانی می‌کند، لذتی دوچندان به منظره‌ی روزانه‌ی بلوار می‌بخشد. در شب‌های تابستانی بلوار، خنکای هوا و بادهایی که از لابه‌لای درختان می‌گذرد، منظره‌ی چراغانی بلوار را به بهترین مسیر برای قدم زدن‌های شبانه مبدل می‌کند.

فصل برگ‌ریزان بلوار طاق‌بستان از دیدنی‌ترین چهره‌های بلوار است که بسیاری را تنها برای عکس انداختن در میان برگ‌های زرد و نارنجی به آنجا می‌کشاند. برگ‌ها تا زمانی که تمام درختان رخت از تن برکنند در پیاده‌روهای بلوار  باقی می‌مانند و منظره‌ی خیره‌کننده‌ای و اثری هنری خلق می‌کنند. قدم زدن در میان صدای خش‌خش برگ‌ها و آواز کلاغ‌ها ، با سقفی از شاخه‌های انبوه و بی‌برگ، آدمی را به دنیای قصه‌ها و انیمه‌ها می‌کشاند. روزهای بارانی پاییز، که رفت‌وآمد در پیاده‌روها کمتر می‌شود، قدم زدن در جاده تندرستی ، تجربه‌ای به‌دوراز دغدغه‌های روزانه می‌سازد.

از روزهای برفی بلوار طاق‌بستان که بخواهم بگویم، گفتنی‌ها کم و دیدنی‌ها بیشتر می‌شوند. زمین‌هایی که بهترین مکان برای برف‌بازی‌اند در دو سوی بلوار قرار گرفته‌اند و پیاده‌روها با صدای خرد شدن دانه‌های برف زیر پاها و نگه‌داشتن خاطره قدم‌ها در برف، پر می‌شوند. تن‌پوش سفید درخت‌های انبوه که آسمان بلوار را از دیده پنهان می‌کنند، می‌توانند بیشتر دیدنی باشند تا شنیدنی.

بلوار طاق‌بستان شاهرگ گردشگری شهری کرمانشاه

سخن آخر

قدم زدن در میان مردمان خونگرم کورد و دیدن روزمرگی‌هایشان شاید یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های این خیابان‌گردی باشد. زیباترین منظره‌ی این خیابان ییلاقی، چهره‌های این قومیت است که این شهر را زنده نگه‌داشته‌اند و از صمیم قلب به شما میگویند: «به زیبایی و گرمی شهر ما خوش آمدید».

گزارش: ساحل بهمنی _ کارشناس گردشگری

انتهای پیام/

کد خبر 1403022901660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha