استفاده از فرصت رویداد بین‌المللی شطرنج برای معرفی پتانسیل‌های رشت

همزمان با عید بزرگ مبعث، مسابقات شطرنج برق آسا«جام اولین شهر خلاق خوراک ایران در یونسکو» و ورکشاپ هنرهای صنایع‌دستی گیلان با ارائه خوراک‌های محلی برای برگزیدگان داخلی و خارجی برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ گیلان، ولی جهانی ظهر شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ در مراسم جام بین‌المللی مسابقات شطرنج«جام رشت شهر خلاق خوراک» که با حضور ورزشکاران خارجی و نفرات برتر این دوره از مسابقات بین‌المللی شطرنج در تالار جاوید رشت برگزار شد با تبریک عید بزرگ مبعث گفت: مبعث از اعیاد بزرگ مسلمانان است و امیدوارم پیروان خوبی برای پیامبر نور و رحمت و مهربانی حضرت محمد مصطفی(ص) به حساب آییم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با خیر مقدم به میهمانان خارجی و دیگر حاضران در این مراسم افزود: تمام تلاش ما این است که بتوانیم ظرفیت‌ها و آداب و سنن بومی محلی شهر رشت را به دنیا معرفی کنیم و همچنین شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات با آشنایی غذاهای سنتی و فرهنگی اصیل گیلان سفیران فرهنگی ما محسوب شوند.

او در این مراسم با اشاره به اینکه گیلان از قدمت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: گیلان را به عنوان استان تاریخ و طبیعت در ایران و جهان می‌شناسند که از سواحل، کوهپایه‌ها و جنگل تشکیل شده است.

جهانی با بیان اینکه کاوش‌های باستان‌شناسی در گیلان مربوط به ۱۲۰ سال قبل است، افزود: در داخل بسیاری از ظروف سفالی کشف شده نیز غذا وجود داشت و شهر رشت به عنوان شهری که بافت‌های تاریخی مهمی دارد، به شهر اولین‌ها معروف و به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو ثبت شده است و بیش از چهارصد نوع غذا در این شهر وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان به حضور نمایندگان یونسکو در گیلان اشاره کرد و گفت: هفتم اسفند ماه سال جاری ارزیابان یونسکو به منظور بررسی وضعیت صنایع‌دستی رشت و ثبت آن در یونسکو وارد گیلان می‌شوند و ما در تلاشیم تا دیگر ظرفیت‌های این شهر را نیز ثبت جهانی کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز با تاکید به تلاش برای جهانی شدن برند «رشت شهر خلاق خوراک یونسکو» تصریح کرد: امیدواریم شهر رشت در دوره‌های بعد این مسابقات نیز میزبان کشورهای بیشتری باشد و یقینا میهمان‌نوازی مردمان رشت و ظرفیت‌های موجود همچون عنوان شهر خلاق خوراک و ان‌شاالله ثبت رشت شهر جهانی صنایع‌دستی در ماه آتی می‌تواند این شهر را به قطب گردشگری در دنیا تبدیل کند.

یوسف یزدانی سرپرست شهرداری رشت نیز در این مراسم با اشاره به اینکه برگزاری این دوره از مسابقات بین‌المللی شطرنج در رشت شرایط مناسب برای معرفی ظرفیت‌های این شهر است، اظهار کرد: امیدواریم با تلاش بیشتر بتوانیم ظرفیت‌های دیگر این شهر همچون صنایع دستی را نیز در یونسکو به ثبت برسانیم.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 14011130709312

برچسب‌ها