آیین سنتی «شالی نو مالی نو» در بسطام برگزار می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: آیین سنتی شالی نو مالی نو در شهر نمونه گردشگری بسطام برگزار می‌شود.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مرتضی نظری روز سه‌شنبه 16 اسفندماه 1401 افزود: با توجه به ثبت آیین سنتی شالی نو مالی نو در شهر نمونه گردشگری بسطام در فهرست آثار ملی ناملموس کشور و در راستای بزرگداشت آیین‌های نوروزی، اجرای این آیین سنتی و کهن که از برنامه‌های پایانی سال شمسی است در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 16 و 17 اسفندماه امسال در شهر نمونه گردشگری بسطام برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: آیین سنتی «شالی نو مالی نو» که در بخش بسطام به فراموشی سپرده‌شده بود، با تلاش گروه مردمی بهار بسطام طی دو سال گذشته در شهر بسطام اجرا شده و اخیراً در فهرست آثار ناملموس به ثبت رسیده است.

او ادامه داد: این مراسم توسط نوجوانان و جوانان به‌صورت تئاتر خیابانی برگزار می شود و تمامی هدایای مردمی با هدف شاد کردن نیازمندان به مرکز نیکوکاری امام سجاد(ع) بسطام تحویل می شود. شهر نمونه گردشگری بسطام یکی از 14 شهر نمونه گردشگری کشور بوده و آیین سنتی «شالی نو، مالی نو» در مورخ 19 دی 1401 با شماره 2785 در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011216863681

برچسب‌ها