«بافق»؛ کویر رویایی ایران/ از بیابان درانجیر تا میدان خان

شهرستان بافق یزد در فاصله ۱۲۰ کیلومتری مرکز این استان و در پنج راه بین‌المللی خطوط راه‌آهن جنوب به شمال و شرق به غرب قرارگرفته است به‌طوری‌که خط آهن مشهد-بندرعباس و تهران-کرمان از این شهر هم می‌گذرند.

این شهرستان دارای آب‌وهوای خشک و کویری ولی دارای مردمی خونگرم و مهمان‌نواز با تاریخی غنی و معادنی گران‌سنگ و بزرگ در کشور است که به عناوینی چون شهر نخل، آهن و آفتاب و بهشت معادن مشهور است.

این شهرستان که زادگاه بزرگانی چون شیخ محمدتقی بافقی، شرف‌الدین علی بافقی، مستوفی بافقی، نوائی بافقی، جلالی بافقی، مرادی بافقی و عبدالرضا خان بافقی است، همچنین دیار شاعر فرهیخته قرن دهم هجری قمری «وحشی بافقی» است.

بافق دارای جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر مانند کویر، نخلستان‌های زیبا، آثار باستانی و معماری بی‌نظیر است که همواره مورد استقبال گردشگران و مسافران به‌ویژه در ایام نوروز بوده است.

امامزاده ظهیرالدین یا شمس‌الدین عبدالله ابن موسی بن جعفر (ع)، مسجد جامع، معدن سنگ‌آهن چغارت و مراحل فرآوری سنگ‌آهن، میدان خان، خانه وحشی بافقی، تپه‌های قاضی میر جعفر، پارک آهن‌شهر، گردشگاه آبشار، اقیانوس چشم‌نواز شن‌های روان صادق‌آباد و پتکستان، قلعه باقرآباد، روستاهای هدف گردشگری قطرم و شادکام، چنار کهن‌سال (۹۰۰ ساله) روستای باجگان و نخلستان‌های به‌هم‌پیوسته از مهم‌ترین اماکن و جاذبه‌های دیدنی بافق است که در اینجا به معرفی برخی از این جاذبه‌های گردشگری می‌پردازیم:

میدان خان

یکی از جاهای دیدنی بافق میدان خان متعلق به دوران زندیه و قاجاریه است که در وسط شهر بافق واقع‌شده است.

در وسط این میدان، درختان خرما وجود دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده است. در نزدیکی میدان خان بافق، بناهای باارزشی ازجمله کاروانسرا، آب‌انبار و مسجد جامع قرارگرفته که اهمیت و ارزش این میدان تاریخی را بیشتر کرده است.

امامزاده عبدالله (ع)

امامزاده عبدالله بن موسی بن جعفر (ع)، از نوادگان امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است و از مقاصد مذهبی و جاهای دیدنی بافق به شمار می‌آید. این امامزاده با بنایی زیبا و قدمتی متعلق به دوران آل مظفر، برای اهالی کرمان و یزد از قداست قابل‌توجهی برخوردار است.

این زیارتگاه تاریخی به‌خاطر سبک گنبد، کاشی‌کاری و تزیینات داخلی آن نیز اهمیت دارد.

\"\"

کویر و بیابان درانجیر

طول کویر بافق در حدود ۷۵ کیلومتر و عرض آن در حدود ۲۰ کیلومتر بوده و مساحت آن در حدود ۷۵۰ کیلومترمربع است. ۶۰ درصد از آن را زمین‌های رسی و ۴۰ درصد از آن را نمکزار وسیعی پوشانده است.

زمین‌های رسی بخش جنوبی و شمال غربی این کویر را پوشانده‌اند و رودخانه‌های جنوبی باعث تراکم زیاد گیاهان شور زیست در قسمت جنوبی این کویر شده است درحالی‌که در قسمت‌های شمالی یا نزدیک سطح نمکزار به علت افزایش شوری زمین گیاهی مشاهده نمی‌شود.

کویر مغستان

کویر مغستان (ریگ زرین) در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال کویر بافق (دره انجیر) قرارگرفته است.

این کویر در شمال غربی روستای ساغند و در جنوب روستای بیاضه قرار دارد. در قسمت شمالی این کویر ارتفاعات حاجی‌آباد زرین قرارگرفته که جهتی شمال شرقی – جنوب غربی دارند و قسمت جنوب غربی این کویر را گنبدهای نمکی پوشانده است.

کویر زرین از دو قسمت تشکیل‌شده است که توسط ارتفاعاتی که از میانه، کویر را قطع می‌کند به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم‌شده است.

قلعه باقرآباد یکی از زیباترین دژهای تاریخی استان یزد

قلعه باقرآباد بنایی است مربوط به دوره قاجار که به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمدتقی خان بافقی برای پناه گرفتن مردم در برابر خطرات احتمالی و همچنین انبار کردن غلات استفاده می‌شده است. قلعه باقرآباد بافق در سه مرحله ساخته‌شده است. در آغاز برج شمالی قلعه ساخته‌شده و ده سال بعدازآن برج جنوبی. پس‌ازآن در سال ۱۲۹۸ به دلیل ناآرامی و هرج‌ومرج‌های کشور مردم این روستا دیوارهایی برای قلعه ساخته و به‌نوعی دور آن حصار کشیدند تا از خطرات احتمالی در امان بمانند. قلعه باقرآباد دارای ۴۵ اتاق و راهروهای متعدد و دو برج نگهبانی است.

برجی که در شمال قلعه قرار دارد ارتفاعش به هشت متر می‌رسد و دوطبقه دارد. این برج سه جایگاه برای سنگ‌انداز و ده جایگاه برای تیراندازها دارد. برج جنوبی قلعه که برجی هشت‌ضلعی است، ارتفاع بیشتری دارد، چیزی حدود ۱۱ متر. این برج نیز مانند برج شمالی دوطبقه دارد و شامل ۱۶ جایگاه برای تیراندازان و ۴ جایگاه برای سنگ‌اندازان است. راهرویی برج جنوبی را به برج شمالی متصل می‌سازد.

\"\"

مسجد جامع بافق

مسجد جامع بافق که از بناهای شاخص تاریخی و قدیمی این شهرستان است، متعلق به دوره قاجاریه بوده و علاوه بر مسجد، کاربری مدرسه علمیه نیز داشته است.

این بنای قدیمی بین حسینیه‌ی میانگاه و میدان‌خان در شهر بافق قرارگرفته و دارای دو قسمت تابستانه و زمستانه است که قسمت تابستانه‌ی آن دارای شبستانی با بادگیرهای بزرگ به سبک مسجد جامع کبیر یزد و پایه‌های محکم در درون شبستان است.

خانه وحشی بافقی

کمال‌الدین یا شمس‌الدین محمد وحشی بافقی» یکی از شاعران معروف قرن دهم ایران است که در سال ۹۳۹ هجری قمری در شهر بافق به دنیا آمده است.

دوران زندگانی این شاعر نامدار با پادشاهانی چون «طهماسب صفوی»، «شاه اسماعیل دوم» و «شاه محمد خدابنده» هم‌زمان بوده است.

در حال حاضر خانه وحشی بافقی به دلیل معماری زیبا، ابزار و ظروفی که در آن وجود دارد، به یکی از جاذبه‌های گردشگری بافق تبدیل‌شده است.

 

کمپ کویر نوردی شن و شادن

کمپ کویر نوردی شن و شادن در ریگزار پتکستان واقع‌شده و خدمات تفریحی به گردشگران داخلی و خارجی ارائه می‌کند.

این خدمات شامل شترسواری، موتورسواری، سافاری، موتور چهارچرخ، آش محلی، چای آتشی، کویر نوردی و اجرای موسیقی سنتی زنده است.

روستای قطرم

قطرم روستایی خوش آب‌وهوا در دامنه غربی کوه باجگان شهرستان بافق است. تفاوت دما در این روستا باعث به وجود آمدن طبیعتی منحصربه‌فرد شده است.

روستای قطرم همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده و طبیعتی دست‌نخورده‌ای دارد و خانه‌های سنگی روستا در کوچه‌هایی مسقف و پلکانی قرارگرفته‌اند.

نخلستان‌های بافق

با توجه به اینکه شهرستان بافق از مناطق خرماخیز کشور محسوب می‌شود، نخلستان‌ها مناطق بسیار وسیعی از این شهرستان را شامل می‌شود و از جاذبه‌های زیبا و دیدنی بافق به شمار می‌رود. بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار نخلستان در این شهرستان وجود دارد و با توجه به تأمین مواد اولیه صنعت حصیربافی، این هنر یکی از صنایع اصیل و ریشه‌دار این شهرستان است که قدمتی کهن دارد.

\"\"

گزارش از نجمه میثاق –کارشناس روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020109104396

برچسب‌ها