تخصیص اعتبارات پایگاه‌های میراث ملی و جهانی بر اساس عملکرد و کارایی/ اختصاص اعتبار برای احیای دیوار بزرگ گرگان در سال‌جاری

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشست با مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی استان گلستان گفت: در ساختار و فرآیندهای پایگاه‌های ملی و جهانی به دنبال اصلاحاتیم، تخصیص اعتبارات در سال جدید بر اساس عملکرد، کارکرد و کارایی هر پایگاه انجام خواهد شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، رضا سامه روز جمعه ۱۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ و در دومین روز از سفرش به استان گلستان در نشست با محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و مدیران پایگاه‌های میراث جهانی و میراث ملی این استان، گفت: در ساختار و فرآیندهای پایگاه‌های ملی و جهانی به دنبال اصلاحات هستیم و امیدواریم با اصلاح این فرآیندها شاهد رفع ایرادها و مشکلات این حوزه باشیم.
 
مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد: تخصیص اعتبارات در سال‌جاری براساس عملکرد، کارکرد و کارایی هر پایگاه انجام خواهد شد.
 
او خاطرنشان کرد: در نظام‌نامه‌ای که در حوزه پایگاه‌های میراث ملی و جهانی تدوین‌شده، سازوکار مدیریتی و سایر مباحث به جزئیات توجه و پرداخته شده است. بخشی از این نظام‌نامه مصوبه معاونت میراث‌فرهنگی وزارتخانه را اخذ کرده و سایر موضوعات به پیوست در حال تهیه است که عمده آن در شورای فنی میراث‌فرهنگی وزارت متبوع در دست بررسی است.
 
سامه در ادامه با اشاره به اهمیت دیوار بزرگ گرگان به‌عنوان طولانی‌ترین اثر تاریخی کشور، گفت: احیای دیوار بزرگ گرگان جزو اولویت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و امسال در راستای احیای این اثر تاریخی ارزشمند ملی حتما اعتباری را در نظر خواهیم گرفت.
 
او تصریح کرد: درخصوص سامان‌دهی و ایجاد سایت جهانی راه‌آهن و سایت جهانی جنگل‌های هیرکانی آماده هرگونه همکاری هستیم.
 
مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: از وظایف اصلی امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، حمایت از پروژه‌های بزرگ و ارزشمند تاریخی همچون میراث جهانی گنبدقابوس و برطرف کردن موانع، ایجاد زیرساخت‌های مناسب، تامین منابع و جهت‌دار کردن این اعتبارات برای این آثار تاریخی شاخص است.
 
او گفت: اداره‌کل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی آمادگی دارد تا درخواست‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان را درخصوص تشکیل پایگاه ملی در استان را مورد بررسی قرار دهد.
 
قوانین حفظ، احیا و مرمت بافت‌های تاریخی نیازمند بازنگری است
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در ادامه گفت: میراث جهانی گنبدقابوس افتخار مردم گلستان و ایران است، انتظار داریم با تخصیص اعتبارات ویژه ملی و کار مطالعاتی دقیق هرچه سریع‌تر داربست‌های این اثر ارزشمند را باز کنیم.
 
محمدجواد ساوری تاکید کرد: احیای دیوار بزرگ گرگان یکی از مهم‌ترین موضوعات محوری استان و همچنین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مطالبه مردم این خطه از سرزمین‌مان است.
 
او با تاکید بر این‌که بافت‌های ارزشمند و تاریخی استرآباد(گرگان) و گمیشان نیازمند توجه ویژه و تخصیص اعتبارات است، یادآور شد: یکی از مباحثی که در حوزه میراث‌فرهنگی گلستان نیازمند اصلاح و بازنگریست، قوانین حفظ، احیا و مرمت در بافت‌های تاریخی به ویژه بافت تاریخی استرآباد(گرگان) و گمیشان است.
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان تصریح کرد: بازنگری در قوانین و مقررات و ساختار یک اصل دارای اهمیت است و در این راستا از نگاه تخصصی معاونت میراث‌فرهنگی و اداره‌کل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این مسئله مهم تشکر و قدردانی می‌کنم.
 
رضا سامه مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز پنجشنبه ۱۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ در نخستین روز سفر به استان گلستان باهمراهی محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از سایت‌های کاوش دیوار بزرگ گرگان در منطقه قره‌دیب در روستای کسر و همچنین روستای تمر قره‌قوزی شهرستان کلاله، منطقه نمونه گردشگری خالدنبی(ع) شهرستان کلاله، میراث جهانی گنبدقابوس، بانک سفال شهر تاریخی جرجان و موزه فرش در شهرستان گنبدکاووس بازدید کرد و از نزدیک و به‌صورت میدانی عملکرد و اقدامات انجام شده پایگاه‌های میراث ملی و جهانی استان را مورد بررسی قرار داد.
انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020112118898

برچسب‌ها