گردشگری استان مرکزی در سال 1401/ از صدور 59 مجوز احداث تا استانداردسازی تاسیسات گردشگری

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: 59 مجوز احداث تاسیسات گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری 880 میلیارد ریال در سال گذشته در استان مرکزی صادر شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌ستی استان مرکزی، سید حسن حسینی امروز 26 فروردین 1402 با اعلام این خبر افزود:  این میزان سرمایه‌گذاری‌ از سوی بخش خصوصی پی گرفته شده و با وجود فضای تحریمی و تهدیدهای تحریم، مجموع سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی قابل قبول بود و پیش‌بینی می‌شود که 180 فرصت شغلی ایجاد کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: 59 مجوز تاسیسات گردشگری در طول سال گذشته برای مجتمع گردشگری، هتل، متل، مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری، سفره‌خانه سنتی، تاسیسات اقامتی و پذیرایی بین‌راهی،  و خانه مسافر در استان مرکزی صادر شده است.

حسینی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته برای 200 فراگیر دوره‌های کوتاه مدت آزمون جامع گردشگری برگزار شد و چهار مورد آزمون مصاحبه زبان انگلیسی برای متقاضیان دوره‌های گردشگری برگزار شده است، افزود: مصاحبه تخصصی برای متقاضیان صدور کارت راهنمایان به تعداد چهار جلسه برای 200 متقاضی برگزار شد و گواهینامه برای تمام متقاضیان پذیرفته شده در آزمون‌های برگزار شده، صادر شده است.

او افزود: در طول سال گذشته، استان مرکزی در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری شاهد افتتاح دو اقامتگاه بوم‌گردی در محلات و شازند و همچنین یک اقامتگاه سنتی در شهر تفرش و یک مزرعه گردشگری در شهرستان محلات بوده است.

حسینی در ادامه اظهار کرد: در سال گذشته 35 رویداد فرهنگی شامل برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های محلی، استانی همچون جشنواره انگور، جشنواره انار، جشنواره بلوط، جشنواره پخت آش‌های سنتی،  جشنواره سمنو،  جشنواره گل محمدی و گلاب، جشنواره گیاهان دارویی، آیین سنتی بیلگردانی، جشنواره سوت آشی، جشن تیرگان، برگزاری کنگره‌ها،  آئین‌های سنتی، بومی محلی، مراسم مذهبی و... به صورت حضوری برگزار شد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: در طول یک سال گذشته از محل منابع بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1401 مبلغ  35 میلیارد تومان به تعداد سه طرح گردشگری و 90 طرح صنایع‌دستی مصوب و به بانک‌های عامل معرفی شدند.

حسینی افزود: در طول سال گذشته شش جلسه کمیته برنامه‌ریزی گردشگری با حضور فعالین گردشگری استان برگزار شد که بر موضوعات اصلی و اساسی و همچنین دغدغه‌های رونق گردشگری استان متمركز شدند.

او با اشاره به اینکه در سال گذشته پنج مورد شکایت ارسالی از دفاتر خدمات مسافرتی در جلسه کمیته فنی بررسی و رسیدگی شده است افزود: عملکرد دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان به‌صورت مستمر توسط کارشناسان این اداره‌کل بازدید و مواردی مانند نحوه برگزاری تور‌های مسافرتی و ارائه خدمات به مشتریان، اعتبار پروانه بهره‌برداری، نحوه فعالیت، وضعیت عمومی دفاتر خدمات مسافرتی، حضور مستمر و فعال مدیر عامل و مدیران فنی در دفاتر خدماتی مسافرتی و... بررسی می‌شوند که در سال گذشته یک مورد دفتر خدمات مسافرتی لغو مجوز شد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ادامه داد: تمامی واحد‌های خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران در همه ابعاد اعم از اسکان، رفاه، خدمات بهداشتی و درمان، خدمات پذیرایی و خدمات رفاهی و سرگرمی به صورت مستمر مورد نظارت و بازرسی قرار می‌گیرند.

او با اشاره به اینکه در سال گذشته 140 مورد از تاسیسات گردشگری مورد بازدید قرار گرفته‌اند، افزود: در این بازدیدها تاسیسات گردشگری استان تعداد شش تذکر و دو اخطار دریافت کردند که به مدت یک هفته فرصت داده شد تا نسبت به استانداردسازی و رفع نواقص موجود و  تطبیق خود با ضوابط اقدام کنند.

حسینی گفت: هشت واحد از تاسیسات گردشگری استان در سال 1401 استانداردسازی شدند و گواهینامه کیفیت خدمات گردشگری دریافت کرده‌اند و به زودی تمامی متقاضیان استانداردسازی خواهند شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402012772692

برچسب‌ها