سفر گروه بین المللی مرمت ایسکارسا به شهرستان نطنز

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز از سفر گروه بین المللی ایسکارسا به شهرستان نطنز خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، حسین یزدانمهر امروز جمعه هفتم اردیبهشت ماه با اعلام این مطلب گفت: گروه مرمت ایسکارسا، یکی از تشکل های حرفه ای بین المللی مرمت بناهای تاریخی و سازه ای معماری محسوب می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز ادامه داد: این گروه حسب پیگری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به سرپرستی مهرداد حجازی نایب رئیس کمیته و تنی چند از کارشناسان ارشد این کمیته بین المللی در شامگاه پنج شنبه ششم به منظور بازدید از بناهای تاریخی شاخص باغشهر تاریخی نطنز به این شهرستان سفر کردند.

او افزود: بازدید از مجموعه تاریخی مسجد جامع و بقعه شیخ عبدالصمد، بافت تاریخی اطراف مسجد جامع و آتشکده ساسانی از جمله برنامه های این گروه بود که تا پاسی از نیمه شب جمعه به طول انجامید.

یزدان‌مهر در خصوص دستاوردهای این سفر گفت: یکی از دستاوردهای مهم و با ارزش این سفر،آشنایی این گروه بین المللی با چگونگی مرمت اساسی آتشکده نطنز  می‌باشد که از جمله شاخص‌ترین آثار تاریخی این شهرستان بوده و در چند سال اخیر بازآفرینی شده است که گزارش عملیات باز آفرینی آن توسط این گروه مورد تایید و ستایش قرار گرفت.

رییس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز ادامه داد: یکی دیگر از مکان‌هایی که توسط کمیته علمی بین المللی مرمت  ابنیه تاریخی  مورد بازدید قرار گرفت، مجموعه نفیس و منحصربفرد مسجد جامع و بقعه شیخ عبدالصمد نطنز بود که پس از ارائه توضیحات تخصصی در خصوص چگونگی ساخت و حفاظت از این اثر تاریخی، سرپرست تیم مذکور درخواست نمود تا تجارب ایران در خصوص مرمت این اثر منحصر به فرد در اختیار همگان در سراسر جهان از طریق این کمیته قرار گیرد. 

یزدان‌مهر همچنین درخصوص نظرات این گروه در پایان دیدارشان از آثار تاریخی نطنز ابراز داشت: یکی از پیشنهادات عنوان شده توسط اعضای گروه  ایسکارسا، تلاش برای حفاظت از کتیبه منحصربفرد بجای مانده در زیر گنبد با قدمت بیش از هزارسال متعلق به اواخر قرن سوم دوره دیلمی و آل بویه (۳۸۹ه.ق) است که با نمایان شدن خط کوفی تلفیق گچ و آجر که در دهه‌های گذشته با مرمت‌های اساسی پدیدار شده است، به گونه‌ای که اعضای گروه ایسکارسا اعلام داشتند، می بایست با بررسی بیشتر و اجرای عملیات ویژه، از این کتیبه، حفاظت خاص به عمل آید که مقرر شد این اقدام به زودی در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان قرار گیرد.

او همچنین بیان داشت: با توجه به علاقه‌مندی اعضای گروه ایسکارسا درخصوص دریافت اطلاعات بیشتر از مرمت‌های مسجد جامع نطنز، مقرر گردید، اطلاعات تکمیلی بزودی در اختیار این گروه بین المللی قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020700330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha