مطالعات حمام قاجاری امره آغاز شد

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از آغاز مطالعات حمام قاجاری روستای امره ساری در سال جاری خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، مهدی عابدینی عراقی سه‌شنبه دوم خرداد ۱۴۰۲ اظهار کرد: برای تهیه طرح مرمت این حمام 700 میلیون ریال اعتبار تخصیص داده شد.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران تاریخچه این اثر تاریخی را متعلق به دوره قاجار عنوان کرد و افزود: این بنای تاریخی به دلیل ویژگی‌های معماری، شكل ظاهری، وضعیت ایستایی و همچنین قوس‌ها، طاق‌های موجود در اثر، نوع ساخت و مصالح ساختمانی حائز اهمیت است.

عابدینی عراقی با بیان اینکه این حمام جزو حمام‌های با اصالت در استان مازندران محسوب می‌شود، تصریح کرد: حمام امره از هندسه ساده‌ای در پلان و نما برخوردار است همچنین از مصالح بومی روستا مانند سنگ برای ساخت حمام استفاده شده است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران ادامه داد: حمام دارای تمامی فضاهای اصلی در حمام‌های سنتی اعم از سربینه، گرم‌خانه و خزینه آب گرم و سرد است.

او خاطرنشان کرد: این حمام دارای پوشش منحنی و قوسی به صورت طاق و گنبد در روستایی بنا شده كه معماری بومی آن از سنگ است. 

حمام امره در بخش کلیجان رستاق، دهستان کلیجان رستاق علیا و روستای امره از توابع شهرستان ساری قرار دارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020302482474