نان هنرمندان با چاقوهای وارداتی سنگ می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه حدود ۶۰ میلیون تیغه چاقو در کشور مصرف می‌شود که حدود ۸درصد از چاقوی کشور را زنجانی‌ها تولید می‌کنند، ادامه داد: بیش از ۸۰درصد چاقوی مصرفی اوصولا چاقوهای وارداتی است که وارد بازار مصرف می‌شود.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سید سعید صفوی گفت: چاقوی زنجان یک تفاوت اساسی با چاقوی دیگر نقاط کشور دارد، اظهار کرد: این به این دلیل است که این صنعت ریشه در تاریخ شهر زنجان دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر به طور رسمی ۷۰۰ کارگاه چاقوسازی با 1500 هنرمند دارای پروانه صنایع‌دستی در این صنعت فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: این در حالی است که تعداد زیادی از هنرمندان این هنر بدون پروانه صنایع‌دستی در این صنعت فعالیت می‌کنند.

صفوی با بیان اینکه در حوزه صنایع‌دستی دولت اقداماتی را آغاز کرده است از جمله بیمه هنرمندان صنایع‌دستی که البته به کندی پیش می‌رود چرا که باید اعتبارات به صورت ملی پیش‌بینی شود، عنوان کرد: این در حالی است که در قالب تبصره ۱۶ تسهیلاتی به متقاضیان اعطا می‌شود.

نان هنرمندان با چاقوهای وارداتی سنگ می‌شود

پیگیر ثبت روز ملی چاقوی زنجان در تقویم ملی هستیم

او  با اشاره به اینکه در برخی از شهرک‌های صنعتی زنجان، زمین‌های را توسط این شهرک‌ها پیش‌بینی شده است که به متقاضیانی که در حوزه صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند اختصاص داده شود، گفت: پیگیر هستیم که یک روز از تقویم کشور را به نام روز ملی چاقوی زنجان ثبت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در ادامه با بیان اینکه استان زنجان ۱۱۰ مهر اصالت ملی و ۱۰ مهر اصالت بین‌الملی در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی از جمله چاقوسازی دریافت کرده است، بیان داشت: تامین مواد اولیه، ورود بی‌رویه چاقوی‌های خارجی به بازار از جمله مشکلات صنعتگران است.

صفوی با بیان اینکه حدود ۶۰ میلیون تیغه چاقو در کشور مصرف می‌شود که حدود ۸درصد از چاقوی کشور را زنجانی‌ها تولید می‌کنند، ادامه داد: بیش از ۸۰درصد چاقوی مصرفی اوصولا چاقوهای وارداتی است که وارد بازار مصرف می‌شود.

او در رابطه با فروش و عرضه این محصول هم افزود: فروش چاقو به ویژه ارسال آن به صورت پست دارای محدودیت‌های است که در این زمینه رایزنی‌هایی به صورت ملی و استانی داشته‌ایم مبنی بر اینکه باجه‌ای برای صنایع‌دستی به ویژه برای این محصول اختصاص بدهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان به صادرات این محصول هم اشاره کرد و بیان کرد: در این راستا هم مشکلاتی وجود دارد که چندان به صورت رسمی صادرات انجام نمی‌شود و به صورت چمدانی صادر می‌شود که این موضوع را هم به صورت ملی و استان در حال پیگیر هستیم.

صفوی اضافه کرد: زنجان این ظرفیت را دارد که موزه تخصصی چاقو به طور خصوصی ایجاد شود که مقدمات این اتفاق مهم را در حال پیگیری هستیم.

نان هنرمندان با چاقوهای وارداتی سنگ می‌شود

انتهای پیام/

کد خبر 1402041501497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha