سفر به طبیعتی بکر و دل‌انگیز روستای لار

لار روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان زنجان در استان زنجان ایران است. همچنین دارای آبشارهای طبیعی همانند هشترخان است که بسیار معروف و جاذبه گردشگری محسوب می‌شود. 

روستای لار در بخش شمال خاوری شهرستان زنجان واقع است. کیلومتر ۳۵ جاده زنجان به طارم، راهی فرعی به طول ۲۰ کیلومتر در میان مناظری بکر و زیبا و با گذر از روستاهای امام و یحیی‌آباد به روستای لار می‌رسد. رود موجود در روستای لار خشکسالی نمی‌شناسد چرا که از چشمه‌های طبیعی و لبریز از آب‌های معدنی سرچشمه میگیرد. در کنار رودخانه باغهای فندق و گردو و همچنین گلابی انگور و سیب و به موجود هست که با توجه به خونگرم بودن اهالی مهمان نواز روستا در کمال امنیت میتوان چند شب در آن مکان اتراق کرد. در رودخانه موجود مکانهایی برای شنا و استفاده عموم موجود است. 

استان زنجان یکی از استان‌های ایران است که در شمال غربی ایران قرار گرفته و از مناطق ترک‌نشین محسوب می‌شود. جاذبه‌های طبیعی این استان را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا زنجان با داشتن آب و هوایی خاص و خنک، به عنوان بهشتی معتدل شناخته می‌شود که هرساله و به خصوص در تابستان، میزبان عده‌ی کثیری از طبیعت دوستان است. 

این روستای سرسبز یکی از معروف‌ترین آبشارهای استان را در خود جای‌داده است. آبشار هشترخان یکی از آبشارهای زیبا و چشم‌نواز در منطقه بکر روستای لار در استان زنجان است به معنای آبشار بزرگ در نزدیکی روستای لار در جاده زنجان به طارم و در منطقه‌ای به نام هشت چشمه واقع‌شده است. 

آبشار که دارای ارتفاعی حدود ۳۰ متر است پس از ریزش، رودخانه هشترخان را تشکیل می‌دهد و در دره هشترخان قرار دارد. این منطقه به دلیل قرار گرفتن در قسمتی از دشت وسیع هشترخان (یا هشترخانا) به همین نام شناخته می‌شود. هشترخان کلمه‌ای ترکی به معنای بوقلمون است. به روایتی سال‌ها قبل در باغ‌های این دره بوقلمون پرورش می‌داده‌اند که نام‌گذاری آبشار به همین خاطر است. دره‌ای طولانی با درختان بسیار زیبا است و وجود درختان میوه متناسب با فصول مختلف بر زیبایی آن می‌افزاید. 

سفر به طبیعتی بکر و دل‌انگیز روستای لار


آبشارهای حیرت‌انگیزی که در امتداد دره هشترخان پراکنده‌اند که زیبایی و عظمت آن‌ها کم‌نظیر است و در نیمه نخست سال و همچنین اوایل پاییز بسیار دیدنی است و در زمستان به دلیل سرمای هوا و سختی حرکت دسترسی به آبشار اندکی دشوار است. صعود از بالای این آبشار نیز بسیار لذت‌بخش است. این زیبایی برای لذت بردن انسان خلق‌شده است. این آبشار در نزدیکی روستای زیبای لار قرار گرفته است. اطراف دیوار صخره‌ای را خزه‌ها فرا گرفته و آب آبشار در پایین دست حوضچه‌ای کوچک را تشکیل داده و در نهایت رودخانه را به جریان می‌اندازد. صخره‌ها و تخته سنگ‌های عظیم نیز در پای آبشار و همچنین مسیر رودخانه بسیار چشم نواز است. درختان بلند و سرسبز و انواع گیاهان خودرو نیز مناظر اطراف آبشار را بسیار دیدنی و استثنایی کرده اند. 
گاهی گروه‌های کوهنوردی و علاقمندان طبیعت از مسیر آب بر و کوه‌های شمال آن خود را به ماسوله می‌رسانند و از زیبایی‌های کم نظیر طبیعت آن سیراب می‌شوند. رودخانه قزل اوزن (سفیدرود) از شمال غرب سنندج سرچشمه گرفته و پس از طی ۷۶۰ کیلومتر به دریای خزر می‌ریزد. این رود در مسیر خود از چهار استان می‌گذرد و یکی از طولانی‌ترین رودهای ایران محسوب می‌شود. دره حاصلخیز این رود، در تقابل با کوه‌های زیبای پشته کوه و ماسوله داغ، طبیعت بدیعی را برای این منطقه آراسته است. به جرات می‌توان مناطق شمال شرقی استان زنجان را دارای زیباترین مناظر طبیعی معرفی کرد. 
این روستا دارای ظرفیت‌های گردشگری فراوان است و با توجه به وجود زمین‌های حاصلخیز و زیبا نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند که درختان کهنسال و آب و هوایی مطبوع، دارای پتانسیل بالای جذب گردشگری در این منطقه است.

سفر به طبیعتی بکر و دل‌انگیز روستای لار

 
در این منطقه درختان تنومند و سربه‌فلک‌کشیده متعددی به چشم می‌خورند. ازجمله درخت‌های موجود در منطقه می‌توان به درخت فندق، درخت زیتون، درخت زالزالک، درخت گردو و بوته‌های تمشک اشاره کرد. در طول مسیر، جنگل درختان فندق، زیبایی خاصی به منطقه داده است و منظره عمومی رودخانه قزل‌اوزن و باغ‌های زیبای زیتون از جاده زنجان به طارم و قبل از سرخه دیزج، بسیار جذاب و دیدنی است و ارتفاعات جالب منطقه، باعث پدید آمدن این مناظر بدیع برای مسافران عبوری شده است. 
محصولات کشاورزی این منطقه به ویژه برنج و زیتون به مرغوبیت، معروف هستند. پرورش حیوانات اهلی، پرورش درختان و باغداری و فرش‌بافی، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی و بافتنی‌های سنتی از مشاغل زنان روستا لار است و کشاورزی و دامداری از شغل‌های اصلی مردان این روستا است. هرساله مسافران و گردشگران زیادی در فصول گرم سال این آبشار را برای گردش و دمی زندگی با طبیعت انتخاب می‌کنند. هم‌نشینی درختان این حوالی با چشمه‌های زلال حکایتی تاریخی از دوستی درختان چنار و چشمه‌ها دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021200647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha